محمدسعید اربابی ۳۱ خرداد در بازدید از طرح توسعه بندر چابهار افزود: بهرهمندی از زیرساختهای بندری پیشرفته، ظرفیتهای ترانزیتی، معافیتها و مشوقهای سرمایهگذاری و دسترسی مستقیم به مسیرهای بینالمللی، چابهار را به یکی از جذابترین مناطق اقتصادی کشور تبدیل کرده است.
اربابی ضمن تبیین جایگاه ویژه این منطقه در اقتصاد ملی اظهار کرد: چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک، دسترسی به آبهای آزاد و قرارگیری در مسیر کریدورهای مهم تجاری، یکی از کلیدیترین نقاط اتصال ایران به بازارهای جهانی است و ظرفیت تبدیل شدن به یک مرکز بزرگ لجستیکی و تجاری در شمال اقیانوس هند را دارد.
وی ورود نخستین کشتی تجاری از چین و آغاز مجدد جریان منظم مبادلات دریایی را نشاندهنده اعتماد فعالان اقتصادی به ظرفیتهای چابهار دانست و تصریح کرد: برنامه سازمان منطقه آزاد بر توسعه خطوط منظم کشتیرانی با بنادر مهم چین، هند و کشورهای منطقه، افزایش ظرفیتهای بندری و لجستیکی، تسهیل فرآیندهای گمرکی و توسعه زیرساختهای هوشمند متمرکز شده است.
اربابی اظهار کرد: پهلوگیری نخستین کشتی تجاری از چین در بندر راهبردی چابهار با محمولهای شامل ۴۰۹ کانتینر کالا، نقطه عطفی در فعالسازی مسیرهای دریایی ایران است.
وی تصریح کرد: ورود این کشتی حامل ۴۰۹ کانتینر انواع کالاهای صنعتی، مصرفی و زیرساختی از جمله قطعات یدکی خودرو، لوازم خانگی، تجهیزات صنعتی، ماشینآلات، مواد اولیه صنایع مختلف و پنلهای خورشیدی- نه تنها یک رویداد لجستیکی، بلکه نشانهای از فعالتر شدن مسیرهای دریایی و افزایش نقش چابهار در مبادلات منطقهای و فرامنطقهای است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تأکید بر هدف نهایی این سازمان برای تبدیل چابهار به هاب تجاری و ترانزیتی منطقه خاطرنشان کرد: این بندر باید بتواند نقش مؤثری در اتصال اقتصاد ایران به زنجیره تجارت جهانی ایفا کرده و سهم کشور را در تجارت اقیانوس هند افزایش دهد. استمرار سرمایهگذاری و توسعه زیرساختها در این منطقه، مسیر رشد اقتصادی جنوب شرق کشور را شتاب بخشیده و چابهار را به یکی از قطبهای اصلی تجارت و لجستیک در سطح منطقه تبدیل خواهد کرد.
انتهای پیام