شناسهٔ خبر: 7730818 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اعتدال | لینک خبر

بازتاب‌ها و واکنش‌ها در مورد حادثه مکه

صاحب‌خبر -

ادامه از صفحه اول:
* یک مهندس یمنی نیز عامل سقوط جرثقیل را مهندسان می‌داند
مهندسان شاغل در طرح توسعه مکه مکرمه عامل حادثه سقوط جرثقیل بودند که به کشته و زخمی شدن صدها نفر منجر شد.
به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه خبری الاتحاد پرس یمن ، مهندس محمد عبد الاله عواس از مهندسان یمنی گفت مهندسان طرح توسعه پس از پایان کار جرثقیل وزنه‌های بتنی بر روی جرثقیل را از آن جدا کردند
که به سقوط جرثقیل به روی مردم منجر شد و به قتل عامی بزرگ انجامید.
عواس گفت مهندسان به گمان اینکه این وزنه‌هابرای مقاومت در برابر گشتاور ناشی از بارهای جرثقیل به کار می رود ، وزنه‌ها را از جرثقیل جدا کردند و همین کار آنان باعث سقوط جرثقیل شد.
عواس گفت در هر صورت وجود این وزنه‌ها بر روی جرثقیل برای مقاومت در برابر گشتاور ناشی از باد که بر محور عمودی جرثقیل وارد می شود کار اشتباهی است خواه جرثقیل فعال باشد یا نباشد.
عواس افزود برخی می گویند جرثقیل به علت وزنه‌های روی آن سقوط کرده است که اگر چنین باشد علتش نقص فنی در طراحی جرثقیل است و آن هم یک فاجعه واقعی است و نشانگر بی خیالی طرف طراح و نادیده گرفتن مقاومت تأثیرات آیرودینامیکی در برابر بادهاست. سازمان اداره هواشناسی عربستان اعلام کرد سرعت باد هنگام وقوع این اتفاق 80 کیلومتر در ساعت بوده است.
* یکی از مهندسان پیمانکار توسعه مسجدالحرام، سقوط جرثقیل را به گردن خدا انداخت
پس از حادثه دلخراش کشته شدن 107 زائر در مسجدالحرام، مقامات آل‌سعود و مسئولان آن به جای تلاش برای معرفی عاملان سهل‌انگاری در وقوع این فاجعه، اکنون علت وقوع این حادثه را به «خواست الهی» نسبت داده‌اند و از پذیرش مسئولیت آن شانه خالی می‌کنند.
پس از حادثه دلخراش سقوط یک جرثقیل در مسجدالحرام در روز جمعه، یکی از مهندسان شرکت پیمان‌کار طرح توسعه مسجدالحرام در اظهاراتی مضحک مدعی شد، سقوط این جرثقیل نه تنها بر اثر مشکل فنی نبوده، بلکه خواست خداوند بوده است!
این مهندس ادامه داد:‌ جرثقیل مذکور مانند سایر جرثقیل‌ها از حدود سه یا چهار سال قبل بدون هیچ مشکلی کار می‌کرد و من قاطعانه می‌گویم هیچ مشکل فنی وجود نداشته است.
به گزارش روزنامه النهار لبنان، وی ادامه داد: می‌توانم بگویم آنچه رخ داده خارج از قدرت بشر بوده و بر اساس دانش‌ام می‌گویم هیچ اشتباه انسانی در این پروژه وجود نداشت.
این عضو شرکت پیمانی تاکید کرد، این جرثقیل که در طرح توسعه منطقه طواف بسیار حائز اهمیت بود، به شکل تخصصی و به شیوه‌ای که تاثیری در حرکت و فعالیت‌های حجاج نداشته باشد تثبیت شده بود. اجرای پروژه در این منطقه از صحن با توجه به حضور تعداد بالایی از حجاج، بسیار دشوار بود.
وی درباره نحوه سقوط جرثقیل نیز گفت: قلاب جرثقیل که صدها تن را در ارتفاع نگه داشته بود، کم کم کج شد و با خود جرثقیل را جابجا کرد و بر روی مسجد افتاد.
به گفته شاهدان عینی، این حادثه در حالی رخ داد که ماشین این جرثقیل با وزش باد شدید در منطقه شروع به لرزش کرد.
پس از وقوع این حادثه، ترمیم بخش‌های آسیب دیده مسجد از روز شنبه آغاز شد. در حالیکه هنوز جرثقیلِ سقوط کرده از محوطه مسجدالحرام خارج نشده، تعمیرکاران، مرمت سطوح اطراف منطقه حادثه را آغاز کرده‌اند.
مقامات امنیتی عربستان نیز اجازه نمی‌دهند حجاج برای ادای نماز به طبقه‌های دوم و سوم مسجد وارد شوند.
جرثقیلی که سقوط کرده، یکی از 10 جرثقیل بزرگ موجود در مسجد است که در طرح توسعه حرم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
دولت عربستان پروژه توسعه مسجدالحرام را برای افزایش مساحت آن تا 400 هزار متر مربع آغاز کرد تا ظرفیت آن را تا 2.2 میلیون نفر در آنِ واحد افزایش دهد.
ساخت و سازهای مسجدالحرام اگرچه برای توسعه فضای مورد استفاده زائران بوده، اما نقشه‌های طرح توسعه مکه نشان می‌دهد عربستان به این بهانه و با ساخت هتل‌ها و پاساژها در 50 متری مسجدالحرام که بیشتر اهدافی غیر زیارتی دارند، منفعت خواهی‌هایی کرده است، مخصوصا آن که زمین‌های اطراف حرم و اجازه ساخت در آنها، همه در اختیار شاهزادگان سعودی است.
* مقام‌های سعودی در پی شانه خالی کردن
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی عنوان کرد: که مقام‌های سعودی طی دو روز گذشته در پی این بودند که از زیر بار انتقادات در مورد سقوط جرثقیل در کعبه شانه خالی کنند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشت: روز شنبه گذشته تندباد و طوفان از سوی رئیس اداره دفاع مدنی عربستان به عنوان عامل سقوط جرثقیل در مسجد الحرام نام گرفت.
این خبرگزاری می افزاید: با گذشت دو روز از سانحه مسجد الحرام، مقامات عربستانی فشارها را بر روی خود بیشتر احساس می کنند و به نوعی در پی آن هستند تا از زیر انتقادات شانه خالی کنند.
سلیمان بن عدالله عمرو در گفت وگو با شبکه تلویزیونی العربیه گفت: گزارش‌ها مبنی بر این که صاعقه جرثقیل را بر روی جمعیت زائر انداخت، کذب است.
وی مدعی شد: حادثه مسجد الحرام در نتیجه طوفان وتندبادهای غیرعادی بود که کنده شدن درختان اطراف نیز دلیلی بر این ادعای ماست.
روزنامه وال استریت ژورنال اخیراً نوشت: سانحه تلخ سقوط جرثقیل در نزدیکی کعبه منجر به افزایش فشارها بر روی مقامات عربستانی شده است، آن هم در برهه ای از زمان که با چالش‌های اقتصادی و امنیتی مواجه هستند. این کشور غنی از نفت با افت شدید قیمت نفت خام خود مواجه شده که از ماه مارس (اسفند و فروردین) سال 2009 میلادی تاکنون به کمترین قیمت خود رسیده است.
* واکنش یک منتقد توسعه بناهای جدید در اطراف صحن خانه خدا در مکه
عرفان العلوی، از بنیانگذاران بنیاد تحقیقات میراث اسلامی، قتل عام صحن خانه خدا را به انفجار یک بمب تشبیه کرد و مقصران اصلی را مقامات عربستانی نامید که با قرارگیری جرثقیل‌های متعدد مشرف به مسجد، از آن غافل بودند.
وی گفت: آن‌ها به میراث اهمیت نمی دهند، سلامتی و ایمنی زائران برایشان مهم نیست.
العلوی یک منتقد صریح توسعه بناهای جدید در اطراف صحن خانه خدا در مکه است و آن را از بین رفتن میراث پیامبر خدا خوانده است.