شناسهٔ خبر: 7685806 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

"چند متر مکعب عشق" بهترین فیلم سال شد

نسیم

فیلم "چند متر مکعب عشق" با برگزیده شدن در هشت بخش در هفدهمین جشن سینمای ایران به عنوان فیلم سال برگزیده شد/جایزه برگزیدگان این جشن سفر ۲۴ میلیون تومانی به قاره آفریقا بود

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار «نسیم»، به گزارش خبرنگار «نسیم»، هفدهمین جشن سینمای ایران شب گذشته و با حضور "علی جنتی" وزیر ارشاد، "حجت اله ایوبی" رئیس سازمان سینمایی، "سیدرضا میرکریمی" مدیرعامل خانه سینما و بسیاری از کارگردانان، بازیگران و علاقمندان به سینمای ایران در "عمارت مسعودیه" واقع در میدان بهارستان برگزار شد.
 
در این مراسم خانواده های شهدایی چون شهید شیرودی، شهید سپهبد صیاد شیرازی، شهید نورایی، شهید اندرزگو و شهید یزدانی حضور داشتند. همچنین امیر سرتیپ "کیومرث حیدری" جانشین فرماندهی نیروی زمینی ارتش نیز در این مراسم حضور داشت. 
 
بر این اساس، در بخش نخست اهداء جوایز هفدهمین جشن سینمای ایران و در بخش عنوان بندی دیپلم افتخار به "فراز اسکندری" برای فیلم "رخ دیوانه"، در بخش پوستر تندیس به "بابک یادگاران" برای فیلم "ماهی و گربه"، در بخش تیزر دیپلم افتخار "محراب مشهدبان" برای فیلم "خانوم"، در بخش آنونس تندیس به "مهدی سعدی" برای فیلم "سیزده" و در بخش عکس دیپلم افتخار و تندیس برای خانم "ایران انتظام" برای فیلم "تابو" داده شد.
 
در بخش دیگر مراسم از "پرویز شاهین خو" بازیگر سینما به دلیل سال های فراوان فعالیت در سینما تجلیل به عمل آمد. همچنین علت دیگر تجلیل از او به مناسبت ۱۰۰ سالگی این بازیگر پیش کسوت بود. "پرویز شاهین خو" که به شدت تحت تاثیر جو برنامه و تشویق های مردم حاضر در جشن قرار گرفته بود به روی سن آمد و در حالی که گریست در سخنانی گفت: من 105 - 106 سالم هست. در این سالها سختی ها و بلندی های فراوانی در تئاتر و سینما دیده ام. اما در این راه و در برابر این سختی ها استقامت کردم.
 
وی افزود: همیشه با خود می گفتم که بالاخره باید نتیجه این زحمات را ببینم. خداوند را شکر می کنم که امشب نتیجه این زحمات را دیدم.
 
بعد از بریدن کیک تولد، این بازیگر کهنسال به از این سخنان به شعرخوانی و اجرای حرکات موزون پرداخت که احسان کرمی که مجری برنامه بود با خنده گفت از سال 57 تا به حال بر روی صحنه چنین اتفاقی روی نداده بود.
 
در بخش دیگر اهداء جوایز برگزیدگان هفدهمین جشن سینمای ایران و در بخش استعداد تازه فیلم اولی ها تندیس و دیپلم افتخار به "جمشید محمودی" کارگردان فیلم "چند مترمکعب عشق"، در بخش بهترین جلوه های بصری تندیس و دیپلم افتخار به "بهنام خاکسار" برای فیلم "مهمان داریم"، در بخش بهترین جلوه های ویژه میدانی تندیس و دیپلم افتخار به "حمید رسولیان" برای فیلم "نهنگ عنبر"، در بخش بهترین چهره پردازی تندیس و دیپلم افتخار به "سعید ملکان" برای فیلم "نهنگ عنبر" ، در بخش بهترین صدابرداری تندیس و دیپلم افتخار به "پرویز آبنار" برای فیلم "ماهی و گربه" و در بخش بهترین صداگذاری تندیس و دیپلم افتخار به "امیرحسین قاسمی" برای فیلم "در دنیای تو ساعت چند است؟" تعلق گرفت. 
 
علیرضا خمسه در یکی از بخش هایی که به یکی از برگزیدگان به روی صحنه آمد در سخنانی گفت: دو سال پیش نامه ای از سوی وزارت ارشاد مبنی بر اعطای مدرک درجه یک هنری معادل دکتری به من ارسال شد که با دادن این مدرک و نشان به من موافقت شده است. بعد من آقای جنتی را در مراسم افطاری دیدم و عین نامه را به او تحویل دادم. فکر می کنید چه اتفاقی افتاد؟ جلوه های ویژه بصری رخ داد و خمسه به هدیه تهرانی تبدیل شد. دکترای من را به هدیه تهرانی دادند! 
 
وی افزود: چون صحبت جاوه های ویژه بصری شد از آقای روحانی رئیس جمهور کشور هم می پرسیم که چه شد این سینما ؟ گفتند بابا ما در خانه سینما را باز کردیم. ول کنین دیگه چه می خواهید از ما ؟ می گوییم کار می خواهیم می گوید در خانه سینما باز است. خلاصه هرچه می گوییم . . . 
 
همچنین در بخش سوم اهداء جوایز و در بخش بهترین طراحی لباس تندیس و دیپلم افتخار به "ایرج رامین فر" برای فیلم "در دنیای تو ساعت چند است؟"، در بخش بهترین طراحی صحنه تندیس و دیپلم افتخار به "آبتین برقی" برای فیلم "چند متر مکعب عشق"، در بخش بهترین نقش مکمل زن تندیس و دیپلم افتخار به "پانته آ پناهی ها" برای فیلم "گس"، در بخش بهترین نقش مکمل مرد تندیس و دیپلم افتخار به "نادر فلاح" برای بازی در "چند متر معکب عشق"، در بخش بهترین تدوین تندیس و دیپلم افتخار به "سپیده عبدالوهاب" برای فیلم "چند متر مکعب عشق" و در بخش بهترین موسیقی تندیس و دیپلم افتخار به "کریستف رضاعی" برای فیلم "ماهی و گربه" اهداء شد.
 
در نهایت نیز در بخش انتهایی اهداء جوایز هفدهیمن جشن سینمای ایران و در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن تندیس و دیپلم افتخار به "مریلا زارعی" برای "شیار ۱۴۳"، در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد تندیس و دیپلم افتخار به "ساعد سهیلی" برای فیلم "چند متر مکعب عشق"، در بخش بهترین فیلمبرداری تندیس و دیپلم افتخار به "همایون پایور" برای فیلم "در دنیای تو ساعت چند است؟"، در بخش بهترین فیلمنامه تندیس و دیپلم افتخار به "جمشید محمودی" برای فیلم "چند متر مکعب عشق"، در بخش بهترین کارگردانی تندیس و دیپلم افتخار به "جمشید محمودی" برای فیلم "چند متر مکعب عشق" و در بخش بهترین فیلم تندیس و دیپلم افتخار به "نوید محمودی" برای فیلم "چند متر مکعب عشق" اختصاص یافت.
 
مریلا زارعی یازیگر فیلم شیار 143 بعد از دریافت جایزه خود در سخنانی گفت: چه زیبا و شاعرانه در گهواره شیار 143 لبخند آغشته به عشق من را ان موقع که فرزندم در قنداقه ای بود با آتش حسرت دوباره تکه های بدن عزیزم در قنداقه ای دیگر در هم آمیخته ای و همچون پیراهنی سپید بر تن یوسف مادران شهدای مفقود الاثر همچون طوتیای چشم کردی برای همه چشم های منتظر. دست مریزاد. مادر شهید منوچهر رضایی عملیات والفجر چهار. پرواز آبان 62 و رجعت خرداد 72.
 
وی افزود: این چهارمین تندیسی است که من از خانه سینما می گیرم و برای من خیلی قابل احترام و ارزشمند است. "دو زن"، "سربازهای جمعه"، "درباره الی" و حالا "شیار 143" و فکر می کنم کارگردان های عزیزم همه در این جمع هستند. این جایزه از سایر جوایز از یک لحاظ دیگر برای من ارزشمندتر است. از این جهت که پشتوانه این جایزه مهر و عشقی است که از مادران و الفت های سرزمینم گرفتم. 
 
زارعی تصریح کرد: متنی که در ابتدای صحبت های خود قرائت کردم متنی بود که مادر شهید منوچهر رضایی یکی از هزاران خانواده شهید برای من خیلی خودجوش روی تندیسی نوشتند و به من هدیه دادند.
 
گفتنی است که در انتهای برنامه نیز گروه موسیقی "دنگ شو" به اجرای چند قطعه موسیقی پرداخت که با استقبال حاضران در مراسم روبرو شد.

نظر شما