ولی داداشی روز چهارشنبه در گفت و گو با اصحاب رسانه در خصوص ترافیک تریلی های در مرز شهرستان آستارا اظهار کرد: هر ساله در آستانه سال نو میلادی شاهد ترافیک سنگین تریلی های ترانزیتی در مرز آستارا هستیم و از این رو مشکلاتی برای مردم شهرستان آستارا و مسافران عبوری پیش می آید.
وی افزود: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته در سال های قبل با کشور جمهوری آذربایجان در این خصوص تبادل اطلاعات و تفاهم نامه هایی را داشته ایم و در مجلس شورای اسلامی نیز بارها در این خصوص نشست های تخصصی با مسئولان مرتبط برگزار شد.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عدم تکمیل پل جدید و پایانه مرزی جدید باعث بروز مشکلاتی در شهرستان آستارا برای عبور و مرور تریلی ها شده است که این امر از سوی مجلس از دولت و مسئولان صورت گرفته است که در جهت رفع کاستی ها و تکمیل آن اقدامات عملی صورت گیرد.
داداشی تاکید کرد: عدم پذیرش کامیون ها از سوی جمهوری آذربایجان مهمترین دلیل ایجاد ترافیک در مرز آستارا است که تذکراتی از طریق مجلس به گمرک ایران و مسئولان مرتبط داده شده است تا راهکار برون رفت از آن را احصا کرده و انجام دهند، یکی از آنها بالا بردن تعاملات بین المللی است.
وی گفت: طبق قرارداد، جمهوری آذربایجان باید روزانه ۴۰۰ کامیون را از ایران بپذیرد و این امر مستلزم پیگیری های بین المللی از طریق مقامات ارشد کشور است؛ بایستی گمرک ایران، سازمان راهداری کل کشور و همچنین کمیسیون مشترک ایران و آذربایجان پیگیری لازم را انجام دهند، مجلس هم به عنوان وکیل مردم این امر را پیگیری خواهد کرد.
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدورایم زیرساخت ها و کاستی ها در مرز جدید از بین برود و جمهوری آذربایجان که حسن همجواری با آنها داریم و از همسایگان ما است اجازه ورود کامیون های بیشتری را صادر کند تا هم رانندگان ایرانی هم روسی و هم رانندگان این کشور که از این وضعیت ابراز نارضایتی دارند به مقاصد خود برسند و شاهد ترافیک در شهرستان نباشیم.
ولی داداشی نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی
داداشی ادامه داد: یکی دیگر از راهکارهای برون رفت از وضعیت موجود این است که در کنار حل مشکلات مرز جدید باید در خصوص محورهای دیگر حمل نقل کارهای عملی صورت گیرد، یکی از آنها ترانزیت زمینی است که انجام می شود، دوم اقتصاد دریا محور است که باید مشکلات بندر آستارا را حل و آماده پذیرش کشتی ها شویم و در خصوص کشتی های رو رو اقدام کنیم و در این خصوص از بخش خصوصی استفاده باید کرد.
وی افزود: یکی دیگر از راهکارها استفاده از راه آهن است که یکی از امن ترین راه های تبادل کالا به حساب می آید و اگر راه آهن با تمام ظرفیت خود کار کند، می تواند کمک شایانی کند و اتصال کریدور شمال - جنوب راه گشای مسائل ترافیکی و تجاری خواهد بود.
به گزارش ایرنا، مدتی است با عدم پذیرش تریلی های باری از سوی جمهوری آذربایجان، شاهد ترافیک بالایی در سطح شهرستان آستارا هستیم که نشست های تخصصی با مسئولان کشوری و بین المللی در این باره در شهرستان آستارا برگزار شده است و تا حصول نتیجه ادامه پیدا خواهد کرد.
شهرستان بندری آستارا با جمعیتی در حدود ۹۵ هزار نفر در غربیترین نقطه گیلان در فاصله نزدیک به ۱۷۳ کیلومتری رشت و از نظر مرزی در کنار کشور جمهوری آذربایجان است، این شهرستان سه مرز دریایی، ریلی و بزرگراهی و فضای مناسبی برای تجارت در منطقه دارد.