شناسهٔ خبر: 76460012 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

آموزش، کلید نهادینه‌سازی ایده‌های محیط‌زیستی در جامعه است

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تأکید بر اینکه ایده‌های محیط‌ زیستی نباید در سطح نمادین باقی بمانند، گفت: حتی بهترین و بلندترین ایده‌ها نیز اگر در جامعه ساری و جاری نشوند، بی‌اثر خواهند بود و تحقق آنها مستلزم فراهم‌کردن زمینه‌های پذیرش اجتماعی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، هادی کیا دلیری در نشست تخصصی بزرگداشت هفتاد و سومین یادمان زنده یاد استاد کریم ساعی همراه با نشست تخصصی تشکیل وزارت منابع طبیعی که روز چهارشنبه سوم دی در دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، اظهار کرد: معتقدم ایده‌ها نباید در حد نماد باقی بمانند و باید از نقطه صفر، یعنی مرحله اجرا و جاری‌شدن در جامعه، درباره آنها صحبت کنیم.

وی افزود: هیچ فکر و ایده‌ای، حتی اگر در سطح بالا و ارزشمند باشد، الزاماً در جامعه پذیرفته نمی‌شود، چرا که پذیرش یک ایده بیش از آنکه به خود ایده وابسته باشد، به آمادگی و خواست جامعه بستگی دارد. اگر جامعه نخواهد، امکان جاری‌شدن هیچ فکری وجود ندارد. بنابراین علاوه بر ایده‌پردازی، باید زمینه‌های اجتماعی پذیرش ایده‌ها را نیز فراهم کنیم، کاری که آسان نیست و با شتاب هم محقق نخواهد شد.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تغییرات شتاب‌زده می‌تواند آسیب‌زا باشد، گفت: هر تغییری اگر بدون زمینه‌سازی رخ دهد، ممکن است تبعات منفی به‌ همراه داشته باشد. اما وقتی از تغییر سخن می‌گوییم، نقطه آغاز آن دانشگاه‌ها و نظام آموزشی است، چرا که کلید تغییر، آموزش است.

کیا دلیری با طرح این پرسش که آموزش برای چه کسانی باید طراحی شود، تصریح کرد: آموزش صرفاً برای مردم نیست، ما به آموزش دولتمردان و مسئولان نیز نیاز داریم. اگر تغییر در بدنه تصمیم‌گیری و مدیریتی کشور اتفاق نیفتد، هیچ‌یک از ایده‌های محیط ‌زیستی و توسعه‌ای محقق نخواهد شد.

وی ادامه داد: مسائل محیط زیستی در اصل به دولت‌ها بازمی‌گردد، نه صرفاً مردم، اما از آنجا که بدون همراهی مردم هیچ تغییری رخ نخواهد داد، مشارکت مردمی اهمیت ویژه‌ای دارد. در این میان باید توجه داشت که مردم دو گروه‌ هستند، بزرگسالان و کودکان و جوانان به‌عنوان نسل آینده. در بزرگسالان، آموزش بیشتر بر آگاهی‌بخشی و هشدار نسبت به پیامدهای بی‌توجهی به محیط زیست استوار است، اما در کودکان و نوجوانان باید عشق و محبت به طبیعت نهادینه شود.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت ایجاد دغدغه واقعی محیط‌زیستی در جامعه گفت: زمانی می‌توان گفت جامعه دغدغه محیط زیستی دارد که علاوه بر نیازهای اولیه مانند هوای پاک برای تنفس، نگران پرواز پرندگان و حفظ زیست ‌بوم‌ها نیز باشد. این نوع دغدغه است که می‌تواند از بروز خسارت‌های بالقوه جلوگیری کند، چرا که وقتی آسیب‌ها بالفعل شوند، دیگر به‌ سادگی قابل جبران نیستند.

دلیری با انتقاد از نگاه‌های کوتاه‌ مدت سیاسی به مسائل محیط زیست تأکید کرد: باید این نگاه کوتاه‌مدت را به یک تفکر بلندمدت حکمرانی تبدیل کنیم. محیط زیست نیازمند جایگاهی فراتر از تصمیمات مقطعی است و باید در سطح حکمرانی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به بحث ارتقای جایگاه سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگرچه دلایل متعددی برای وزارتخانه ‌شدن این سازمان مطرح می‌شود، اما نکته مهم آن است که بدون تقویت قدرت حقوقی و قانونی، صرفاً یک سازمان را به وزارتخانه‌ای سیاسی تبدیل کرده‌ایم که می‌تواند حتی بازنده بزرگ‌تری باشد. گاهی یک سازمان با اختیارات و پشتوانه حقوقی قوی، بسیار اثرگذارتر عمل می‌کند.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به اهمیت ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم‌ها اشاره کرد و گفت: زبان اقتصاد، زبان قابل فهم برای تصمیم‌گیران است. خوشبختانه امسال برای نخستین بار در تاریخ محیط زیست کشور، آیین‌نامه اجرایی ارزش‌گذاری اقتصادی خدمات اکوسیستم‌ها، خسارت‌ها و نحوه تخصیص آن در هیئت وزیران تصویب شد که گامی بزرگ و نتیجه سال‌ها پیگیری و تلاش کارشناسی است.

انتهای پیام