به گزارش ایرنا، یزد به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود در مرکز کشور، از دیرباز نقش مهمی در شبکه حملونقل کشور ایفا کرده است.
عبور کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب از استان، توجه ویژه مسئولان را به توسعه زیرساختها و ارتقای ایمنی جادهها جلب کرده است.
توسعه شبکه راهها و بزرگراهها، افزایش ظرفیت حملونقل ریلی و تقویت زیرساختهای فرودگاهی از جمله محورهای کلیدی برنامههای دولت در استان است.
در سالهای اخیر، رشد جمعیت و توسعه اقتصادی استان موجب افزایش چشمگیر تردد مسافر و بار شده است. این امر نیاز به مدیریت دقیق حملونقل، ایجاد سامانههای هوشمند کنترل ترافیک و ارتقای ایمنی جادهها را بیش از پیش ضروری کرده است.
مسئولان استانی معتقدند که این اقدامات نه تنها کیفیت خدمات حملونقل را ارتقا میدهد، بلکه زمینهساز توسعه گردشگری و اقتصاد محلی نیز خواهد شد.
شاخصهای یزد در حوزه راهها
مدیر کل راه و شهرسازی یزد سه شنبه شب در جمع خبرنگاران گفت: استان یزد از نظر وسعت، ۴.۶ درصد وسعت کشور را دارد و رتبه هشتم را در بین استانها به خود اختصاص داده است.
"احسان خواجه رضایی" افزود: در حوزه بزرگراهها، استان یزد حدود چهار درصد از بزرگراههای کشور را در اختیار دارد و در این زمینه رتبه هفتم کشور را کسب کرده است.
وی ادامه داد :در زمینه راههای اصلی، ۲.۶ درصد طول راهها مربوط به استان است و در طول راههای ترانزیتی، ۳.۶ درصد سهم یزد است که رتبه دهم کشور را دارد.
خواجه رضایی تصریح کرد :همچنین در طول راههای شهری، استان یزد رتبه دهم را به خود اختصاص داده است.
وی یادآور شد : استان یزد شاخصه مهمی دارد و آن، نقش کلیدی در کریدور شمال-جنوب کشور است. با پیگیریهای انجام شده، جادهای مهم در مسیر بهاباد در حال اجراست و اقدامات مشابهی نیز در سمت شمال استان در دست انجام است با تکمیل این پروژهها، کریدور شرق به غرب کشور نیز از استان یزد عبور خواهد کرد که به رشد اقتصادی و توسعه منطقه کمک شایانی خواهد کرد.
وی با بیان این که استان یزد فاقد آزادراه است، اعلام کرد: ساخت ۴۸۰ کیلومتر آزادراه در استان طی بازه پنج ساله هماکنون در دستور کار استان است و در چهار قطعه تعریف شده و براساس اولویت اجرا خواهد شد.
راه اندازی سامانههای هوشمند کنترل حملونقل جادهای یزد
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای هم نگهداری شبکه جادهای و راههای تحت بهرهبرداری،احداث راههای روستایی و رفع نقاط حادثهخیز استان از ماموریت های این اداره کل بیام کرد.
"محمد رستگاری " افزود: در حوزه حمل و نقل بین استانی نیز استان یزد با حجم بالای بار و ترددهای عبوری، موقعیت ویژهای دارد.همچنین، به دلیل مرکزیت استان در کشور، مسئولیت ویژهای در حوزه حمل و نقل مسافر بر دوش ما قرار دارد.
وی تصریح کرد :به همین دلیل، بحث ایمنی تردد و کنترل وضعیت جادهها نیز اهمیت مضاعف دارد و نیازمند دقت و توجه بیشتری است.
وی اضافه کرد :بارش اخیر که بارش قابل توجهی بود، تجربهای بینظیر برای استان رقم زد. با وجود شدت بارش، خوشبختانه با تمهیدات انجام شده و تلاشهای شبانهروزی همکاران، کمترین حادثه را داشتیم. تیمهای ما در شهرستانهای مختلف، به ویژه مهریز، شیفتهای سخت و طولانی را تجربه کردند و با وجود شرایط دشوار، ایمنی مسیرها حفظ شد.
وی ادامه داد : هر سال با کاهش نیرو مواجه هستیم، اما همکاران با انگیزه و تعهد بالا توانستهاند خدمات خود را به بهترین نحو انجام دهند.
وی از راه اندازی سامانههای هوشمند کنترل حملونقل جادهای استان عمدتاً در حوزه جابجایی بار در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این سامانهها در مبادی و گلوگاههای حمل بار در استان نصب و تحول خوی در حوزه حمل بار شکل خواهد گرفت.
رستگاری از فعالیت ۱۹ مجتمع بین راهی در استان خبر داد و گفت: هشت مجتمع بین راهی دیگر نیز در حال ساخت است.
رشد ۱۶.۵ درصدی حمل و نقل ریلی
مدیر کل راه آهن یزد نیز در این نشست گفت:طی هشت ماهه نخست سال، شاهد رشد حدود ۱۶.۵ درصدی جابهجایی مسافر در استان یزد بودهایم؛ در حالی که میانگین رشد کشوری در این بخش حدود ۴ درصد است.
" سید رضا سادات حسینی" افزود : البته با افزایش تعداد صندلیها، بهویژه در مسیر تهران، ظرفیتهای جدیدی ایجاد شده و هرچند در برخی مناسبتها و فصلهای خاص با ترافیک مواجه هستیم، اما در مجموع همچنان ظرفیت خالی در این مسیرها وجود دارد.
وی گفت : در حوزه حملونقل بار نیز حدود ۱۷ درصد رشد ثبت شده که این رقم نیز بالاتر از میانگین کشوری است و نشاندهنده عملکرد مطلوب استان در این بخش است.
سادات حسینی اضافه کرد: از اقدامات متفاوت امسال نسبت به سالهای گذشته، تمرکز بر قطارهای گردشگری بوده است. برای نخستین بار، شاهد اجرای دو قطار گردشگری در استان یزد بودیم که البته انتظار میرود با تلاش بیشتر مجموعههای مرتبط با گردشگری، در سالهای آینده استقبال گستردهتری از این ظرفیت صورت گیرد.
وی ادامه داد : هنوز جای کار و توسعه در این حوزه وجود دارد، بهویژه در قالب مسیر موسوم به «مثلث طلایی» که حرکت آن از تهران به یزد و سپس بازگشت به تهران برنامهریزی شده است.
وی اضافه کرد: در شرایط سخت نیز نقش راهآهن بهخوبی نمایان میشود در جریان جنگ ۱۲ روزه و با توجه به محدودیتهای ایجادشده در کریدور هوایی، راهآهن نقش مؤثری در جابهجایی مسافران ایفا کرد و این امکان فراهم شد که مردم بدون دغدغه از ظرفیت حملونقل ریلی استفاده کنند.
وی خاطر نشان کرد : یکی از عوامل مؤثر در این مسیر، جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی است امسال در این زمینه اتفاقات خوبی رقم خورده و قراردادهایی با شرکتهای بخش خصوصی، در حوزه ریلی، به ارزش حدود ۲.۵ همت به امضا رسیده است که رقم قابل توجهی در شرایط فعلی کشور محسوب میشود.
وی اضافه کرد : اکنون پروژههای مرتبط با این سرمایهگذاریها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارند و امیدواریم در شش ماهه نخست سال آینده به بهرهبرداری برسند.
مهیا شدن پروازهای بینالمللی در فرودگاه یزد
مدیرکل فرودگاههای استان یزد هم با اشاره به برنامههای بلندمدت و میانمدت حوزه زیرساختی فرودگاهی استان گفت: بازنگری طرح جامع مصوب فرودگاه بینالمللی شهید صدوقی یزد برای بازه ۵۰ سال آینده، بهعنوان برنامه بلندمدت و ایجاد باند دوم این فرودگاه بهعنوان برنامه میانمدت، در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
"مرتضی حمبدپور" ارتقای تسهیلات خدمات مسافری و فرودگاهی و همچنین توسعه شبکه پروازی و عملیاتی را از دیگر برنامههای مهم اداره کل فرودگاههای استان یزد عنوان کرد.
وی در خصوص برقراری پروازهای بینالمللی در فرودگاه یزد گفت: این موضوع در نشست اخیر مسئولان استان با مدیران سازمان هواپیمایی کشور مطرح شد و امیدواریم در قالب همکاریهای بینالمللی، شاهد برقراری پروازهای یزد به مقاصدی همچون دبی، تاجیکستان، هندوستان، عمان، ترکیه و یکی از شهرهای روسیه باشیم.
وی همچنین از برقراری غیرمداوم پروازهای یزد به جده، نجف و بغداد خبر داد و افزود: در هشت ماه گذشته، ۶ درصد رشد نشست و برخاستها و ۱۸ درصد رشد در اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه یزد ثبت شده است، بهگونهای که این فرودگاه از رتبه پانزدهم کشور به رتبه یازدهم ارتقا یافته است.
احداث ۲۷۰ کیلومتر ساخت خط راهآهن جدید
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل استان نیز با اشاره به شتاب گرفتن اجرای طرحهای زیرساختی استان گفت: ساخت آزادراهها، بزرگراهها و توسعه محورهای مواصلاتی استان بهصورت جدی در دستور کار قرار دارد و بخش عمده این طرحها ماهیت ملی دارند.
"علی گل" ادامه داد: اکنون حدود ۳۲۰ کیلومتر محور باند دوم و بزرگراهی در استان در دست ساخت است که این موضوع نشاندهنده توجه ویژه به ارتقای ایمنی و افزایش ظرفیت شبکه راههای استان است.
وی با اشاره به طرحهای زیرساختی ریلی در استان بیان کرد: ایجاد حدود ۲۷۰ کیلومتر خط راهآهن جدید در استان یزد در دستور کار قرار دارد که با پیگیریهای انجامشده و همراهی مسئولان استان، پیشبینی میشود این طرحها تا افق ۱۴۰۸ وارد فاز بهرهبرداری شوند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل استان با بیان اینکه در سال جاری ۵۰ کیلومتر از محورهای استان به بهرهبرداری رسیده است، تصریح کرد: بخش عمده این بهرهبرداریها مربوط به محورهای مهم و راهبردی استان یزد بوده که نقش مؤثری در بهبود تردد و افزایش ایمنی داشتهاند.
گل درباره ۲ بانده شدن محور یزد – طبس نیز گفت: تاکنون ۷۵ کیلومتر از این مسیر به بهرهبرداری رسیده و مابقی باند دوم محور به استان واگذار شده است که از مجموع ۹۵ کیلومتر آن، بخش قابل توجهی با مشارکت خیرین و در قالب مسئولیت اجتماعی معادن در دست اجراست.