به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدرضا صالحی امیری روز سه شنبه در نشست مشترک روسای جوامع هتلداران استان ها و مناطق آزاد، سرمایه گذاران و مدیران هتل های زنجیره ای با وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: خبرگزاریهای بزرگ دنیا ۱۷.۵ میلیون دلار برای تبلیغ هفته ای دو دقیقه برای گردشگری ایران مطالبه کردند؛ یعنی حدود یک همت برای یکسال باید پرداخت کنیم.
وی با بیان اینکه باید برای کاهش هزینه ها تبلیغات متقابل با کشورها انجام دهیم، تصریح کرد: برخی از کشورها مانند عراق پذیرفته اند تبلیغات به صورت تهاتری باشد.
صالحی امیری اضافه کرد: کمترین هزینه ای که برخی رسانه های بزرگ برای تبلیغات از ما درخواست کرده اند هفت هزار و ۳۰۰ دلار است.
به گفته وی رشد ظرفیت اشغال هتلها نسبت به سال قبل در فروردین ۴۸ درصد و در اردیبهشت ۱۵ درصد رشد داشت. مجموع رشد در خرداد، مرداد، شهریور، منفی ۵۲ بود و میزان رشد در آبان و آذر به مثبت ۱۰.۶ و ۱۱.۶ رسید.
نائب رئیس هتلداران کشور و رئیس جامعه هتلداران همدان نیز در ادامه جلسه گفت: وضعیت هتل هایی مانند مشهد، قم و کیش مطلوب است؛ اما شرایط هتلها در همه شهرها خوب نیست.
شیروانی افزود: براساس برنامه هفتم توسعه آییننامه جامعه هتلداران تغییر کرده است که دارای اشکالاتی مانند تغییر نام «جامعه هتلداران» به «انجمن هتلداران» است.
وی ادامه داد: با تغییر نام به دنبال کم کردن تولیت هتلداران هستند. بهتر است این مشکل با دستور وزیر حل شود.
تغییر جامعه هتلداران به انجمن در استان ها به معنی تغییر ساختار نیست
انوشیروان محسنی بندپی، معاون گردشگری، گفت: اهتمام وزارتخانه این است که بعد از احصای مشکلات از طریق دولت به حل آن بپردازد. ساختار جامعه هتلداران حفظ شده است اما گفته اند از وحدت رویه تبعیت کنید و ساختار جامعه هتلداران در استانها در همان انجمن باشد. جابه جایی اسم به معنای تغییر ساختار نیست.
وی در پاسخ به شیروانی افزود: اگر در انتخابات کسی رای نیاورد، نباید به صورت موازی یک تشکل دیگر تشکیل دهند. اگر از تولیت هتلداران کاسته شده، می توانید آن را بازگو کنید.
حمایت دولت از فعالان گردشگری
وزیر میراثفرهنگی در ادامه مراسم خاطرنشان کرد: دولت در شرایط اقتصادی دشوار کشور، گردشگری را یکی از اولویتهای اصلی خود قرار داده است. پیگیری مسائل مرتبط با سوخت، انرژی، تسهیلات و صدور مجوزها با جدیت در حال انجام است و تمام ظرفیت وزارتخانه برای کاهش فشارها بر فعالان این صنعت بسیج شده است.
وی گفت: وظیفه دولت، رساندن گردشگر به ایران است از تهران و مشهد تا اصفهان، شیراز، یزد، کرمان، گیلان و سایر استانها. پس از آن بخش خصوصی یعنی هتلداران، آژانسها و تورگردانها نقش اصلی را در میزبانی و خدماترسانی ایفا میکنند.
تقویت تشکلها و تفویض اختیارات
صالحیامیری با تاکید بر نگاه حمایتی دولت به تشکلهای گردشگری گفت: اعتقاد من به توانمندسازی تشکلها، یک باور ریشهدار و مبتنی بر مبانی حکمرانی فرهنگی است. دولت در این حوزه نقش سیاستگذار، حامی و ناظر را ایفا میکند.
وی افزود: تفویض ۲۷ اختیار وزیر به استانداران انجام شده و مسیر واگذاری اختیارات بیشتر به تشکلها نیز باز است. هیچ اختیاری از فعالان این حوزه کاسته نخواهد شد و با تعریف سازوکارهای نظارتی مناسب، امکان افزایش اختیارات نیز فراهم است.

نشانههای بازگشت رونق به گردشگری کشور نمایان شده است
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با تاکید بر اینکه گردشگری امروز به یک مسئولیت ملی و فرابخشی در دولت تبدیل شده است، از گسترش رایزنیهای هدفمند ایران با کشورهای منطقه و جهان برای جذب گردشگران خارجی خبر داد و گفت: با حرکت بهسوی ثبات، نشانههای بازگشت گردشگری به روزهای اوج بهوضوح قابل مشاهده است.
صالحیامیری افزود: تمرکز وزارتخانه در ماههای گذشته بر باز کردن مسیرهای ورود گردشگر به ایران بوده است؛ مسیری که از طریق گفتوگوهای مستقیم، رفع موانع سیاسی و فعالسازی دیپلماسی گردشگری، کشور به کشور و هدفمند دنبال شده است.
وی با بیان اینکه در این دوره، گفتوگوهای سازندهای با وزرای گردشگری و مقامات ارشد کشورهای مختلف انجام شده، ادامه داد: در ریاض، گفتوگوهای مفصلی با وزیر گردشگری عربستان انجام شد و در مجمع عمومی گردشگری با حضور بیش از ۱۵۰ هیات و ۹۰ وزیر، جمعبندیهای مثبتی برای همکاریهای آینده شکل گرفت. همچنین رایزنیها با عراق، عمان و چندین کشور دیگر، نتایج امیدوارکنندهای به همراه داشته است.
چین؛ بازار راهبردی و قابل دسترس
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی با توجه به اهمیت بازار چین تصریح کرد: امروز بیش از ۱۶۰ میلیون گردشگر چینی به خارج از کشور سفر میکنند و این عدد در افق میانمدت به حدود ۲۰۰ میلیون نفر خواهد رسید. سهم فعلی ایران از این بازار جای کار بیشتری دارد. هدفگذاری اولیه ما جذب حداقل چهار میلیون گردشگر چینی است که تنها دو درصد از کل بازار چین را شامل میشود و هدفی کاملاً قابل تحقق است.
صالحیامیری اضافه کرد: در گفتوگو با وزیر فرهنگ و گردشگری چین، بر افزایش همکاریها، برگزاری نمایشگاههای مشترک و توسعه تعاملات میان آژانسها و فعالان گردشگری دو کشور توافق شد و این موضوع با حمایت دولت و هماهنگی سایر دستگاهها دنبال میشود.
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به رایزنیهای انجامشده با اندونزی گفت: اندونزی بهعنوان بزرگترین کشور مسلمان جهان با جمعیتی حدود ۲۸۰ میلیون نفر، علاقهمندی جدی به همکاری با ایران دارد. پروژه گردشگری جهان اسلام و گردشگری حلال از محورهای اصلی همکاری با این کشور است و توافق شد نمایشگاههای دوطرفه برگزار شود، تبادل گروههای فرهنگی و چهرههای شاخص انجام گیرد و وزیر گردشگری اندونزی نیز به ایران سفر کند.
عراق؛ شریکی راهبردی در گردشگری منطقه
صالحی امیری درباره عراق نیز اظهار داشت: عراق امروز در مسیر توسعه قرار دارد و علاقهمندی این کشور به همکاری گردشگری با ایران بسیار بالاست. توافقات خوبی برای افزایش تبادل گردشگر، تنوعبخشی به مقاصد و گسترش سفرها به استانهای مختلف ایران و عراق انجام شده است تا توزیع منافع گردشگری عادلانهتر شود.
اروپا، همسایگان و مسیر جدید همکاریها
وزیر میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به حضور ایران در اجلاس تمدنهای بزرگ در یونان گفت: در این اجلاس، با وزرای گردشگری چندین کشور از جمله چین، عراق و یونان گفتوگوهای مؤثری انجام شد و حتی موضوع ثبت مشترک یک اثر تاریخی در یونسکو مطرح و مورد استقبال قرار گرفت.
صالحی امیری افزود: همچنین رایزنیهایی با آلمان، ترکیه، روسیه، آذربایجان، تاجیکستان، ازبکستان، گرجستان و مالزی انجام شده و فضای همکاری گردشگری با این کشورها نسبت به ماههای گذشته بهطور محسوسی بهبود یافته است.