شناسهٔ خبر: 76436509 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شنیدن صدای مردم در پژوهش‌های میدانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

اصفهان-ایرنا- هفته پژوهش امسال در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با یک تجربه میدانی متفاوت همراه بود، تجربه‌ای که به‌جای تمرکز بر ارائه‌های دانشگاهی، اساتید و دانشجویان را به دل شهر برد تا صدای مردم، مبنای برنامه‌ریزی‌های آینده سلامت قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، هر سال آذر ماه، برنامه‌های متنوع پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار می‌شود، از وبینارهای تحلیل محتواهای کیفی گرفته تا سمینارها و نشست‌های خبری که تلاش روشنگری دانشگاه برای آگاهی بخشی به جامعه را نشان می‌دهد اما برگزاری کارناوال پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در اواخر آذرماه امسال و با حضور اساتید و دانشجویان گروه‌های مامایی و پرستاری در سطح شهر اصفهان برگزار شد یک حرکت مهم و نوین پژوهشی بود که اکنون باید منتظر نتایج آن باشیم.

اقدامی که گفته می‌شود هدفش، تقویت پژوهش‌های میدانی، افزایش تعامل علمی دانشگاه با جامعه و شناسایی مستقیم نیازهای شهروندان است.

شنیدن صدای مردم در پژوهش‌های میدانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

در این کارناوال، ۱۰ دستگاه اتوبوس در ۱۰ میدان اصلی شهر اصفهان مستقر شدند و تیم‌های پژوهشی با حضور در میان مردم، اقدام به پرسشگری میدانی کردند.

این پرسشگری‌ها در قالب پنج پرسشنامه و در موضوعاتی چون نیازهای نوجوانان و جوانان، نیازهای عمومی شهروندان، سواد سلامت مردم در حوزه بیماری‌های غیرواگیر از جمله پرفشاری خون و دیابت، مسائل روان‌شناختی و سلامت روان و همچنین نیازهای مشاوره‌ای خانواده‌ها انجام شد.

معاون پژوهشی انجمن پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در همین پیوند و در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه داده‌های جمع‌آوری‌شده به‌زودی مورد تحلیل قرار می‌گیرد گفت: در این پژوهش، پنج گزارش توصیفی از نیازهای شناسایی شده تدوین خواهد شد،

محبوبه والیـانی، اظهار داشت: گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ۱۳ سال گذشته کارناوال سلامت مادران را اجرا کرده است اما امسال به مناسبت آذرماه پژوهش، تصمیم گرفتیم تمرکز را بر تحقیق و پژوهش بگذاریم و یک کارناوال پژوهشی با مشارکت دانشجویان و اساتید علاقه‌مند به حوزه پژوهش برگزار کنیم.

وی هدف اصلی این برنامه را ورود دانشجویان و اساتید به پژوهش‌های میدانی و انجام پرسشگری مستقیم از مردم دانست و افزود: با این حرکت میدانی می‌توانیم داده‌های واقعی از جامعه به دست آوریم و پاسخ روشنی به این سؤال بدهیم که میزان آگاهی و سواد سلامت مردم چه میزان است و نیازهای اصلی آن‌ها در حوزه سلامت چیست؟

شنیدن صدای مردم در پژوهش‌های میدانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

وی با اشاره به طراحی پرسشنامه‌های این طرح گفت: در مجموع پنج نوع پرسشنامه تدوین شد که شامل پرسشنامه بررسی نیازهای جوانان و نوجوانان، پرسشنامه نیازهای زنان خانه‌دار، پرسشنامه نیازهای مشاوره‌ای خانواده‌ها و پرسشنامه سنجش سطح سواد سلامت شهروندان درباره بیماری‌های غیرواگیر مانند پرفشاری خون، دیابت و مشکلات روان‌شناختی و همچنین پرسشنامه بررسی نیازهای شهروندی بود.

شنیدن صدای مردم در پژوهش‌های میدانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

والیانی درباره اهداف کاربردی این طرح تصریح کرد: هدف ما فقط جمع‌آوری داده نبود، بلکه می‌خواستیم بدانیم نیازهای شناسایی شده تا چه اندازه با آموزش قابل حل است و بر همین اساس در صورت احصای نیازهای آموزشی با هماهنگی اساتید دانشگاه و بخش آموزش، کارگاه‌ها، سمینارها و وبینارهای آموزشی برای مردم برنامه‌ریزی و با همکاری شهرداری و در کتابخانه‌ها و مراکز شهری اجرا خواهد شد.

این متخصص مامایی افزود: هدف کاربردی دیگر این طرح، طراحی تحقیقات بعدی بر اساس نتایج همین کارناوال پژوهشی است، به این معنا که مشخص شود مردم با چه مشکلاتی مواجه هستند، چه نیازهایی دارند و بر اساس این نیازها چه پژوهش‌های عمیق‌تر و قوی‌تری باید انجام شود.

والیـانی گفت: نتایج این پرسشگری‌ها به‌زودی آنالیز و با تهیه حداقل پنج گزارش تصویری از نیازهای شناسایی شده، برنامه‌های آینده دانشگاه بر اساس آن چینش خواهد شد.

وی درباره همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف در اجرای این برنامه اظهار داشت: شهرداری اصفهان، شرکت واحد اتوبوسرانی، حراست دانشگاه، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و همچنین صداوسیما از جمله مجموعه‌هایی بودند که در اجرای این کارناوال پژوهشی با ما همکاری داشتند.

شنیدن صدای مردم در پژوهش‌های میدانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

والیانی با اشاره به استقبال گسترده شهروندان گفت: این تجربه نشان داد که مردم چقدر نیاز دارند با آن‌ها گفت‌وگو و مشکلاتشان شنیده شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که نتایج به‌دست‌آمده کاربردی و مؤثر باشد، به‌طور قطع برگزاری این کارناوال‌ها در موضوعات مختلف ادامه خواهد یافت، چرا که نیازهای زنان خانه‌دار، خانواده‌ها و شهروندان از ابتدایی‌ترین نیازهایی است که باید به درستی سنجیده شود.

به گزارش ایرنا، به منظور ترویج فرهنگ پژوهش در کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چهارمین هفته آذرماه را با توجه به نامگذاری ۲۵ آذر به نام روز پژوهش، با کسب مجوز از شورای فرهنگ عمومی، به نام «هفته پژوهش» نام نهاده است.