به گزارش ایرنا، هر سال آذر ماه، برنامههای متنوع پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار میشود، از وبینارهای تحلیل محتواهای کیفی گرفته تا سمینارها و نشستهای خبری که تلاش روشنگری دانشگاه برای آگاهی بخشی به جامعه را نشان میدهد اما برگزاری کارناوال پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که در اواخر آذرماه امسال و با حضور اساتید و دانشجویان گروههای مامایی و پرستاری در سطح شهر اصفهان برگزار شد یک حرکت مهم و نوین پژوهشی بود که اکنون باید منتظر نتایج آن باشیم.
اقدامی که گفته میشود هدفش، تقویت پژوهشهای میدانی، افزایش تعامل علمی دانشگاه با جامعه و شناسایی مستقیم نیازهای شهروندان است.

در این کارناوال، ۱۰ دستگاه اتوبوس در ۱۰ میدان اصلی شهر اصفهان مستقر شدند و تیمهای پژوهشی با حضور در میان مردم، اقدام به پرسشگری میدانی کردند.
این پرسشگریها در قالب پنج پرسشنامه و در موضوعاتی چون نیازهای نوجوانان و جوانان، نیازهای عمومی شهروندان، سواد سلامت مردم در حوزه بیماریهای غیرواگیر از جمله پرفشاری خون و دیابت، مسائل روانشناختی و سلامت روان و همچنین نیازهای مشاورهای خانوادهها انجام شد.
معاون پژوهشی انجمن پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در همین پیوند و در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اعلام اینکه دادههای جمعآوریشده بهزودی مورد تحلیل قرار میگیرد گفت: در این پژوهش، پنج گزارش توصیفی از نیازهای شناسایی شده تدوین خواهد شد،
محبوبه والیـانی، اظهار داشت: گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ۱۳ سال گذشته کارناوال سلامت مادران را اجرا کرده است اما امسال به مناسبت آذرماه پژوهش، تصمیم گرفتیم تمرکز را بر تحقیق و پژوهش بگذاریم و یک کارناوال پژوهشی با مشارکت دانشجویان و اساتید علاقهمند به حوزه پژوهش برگزار کنیم.
وی هدف اصلی این برنامه را ورود دانشجویان و اساتید به پژوهشهای میدانی و انجام پرسشگری مستقیم از مردم دانست و افزود: با این حرکت میدانی میتوانیم دادههای واقعی از جامعه به دست آوریم و پاسخ روشنی به این سؤال بدهیم که میزان آگاهی و سواد سلامت مردم چه میزان است و نیازهای اصلی آنها در حوزه سلامت چیست؟

وی با اشاره به طراحی پرسشنامههای این طرح گفت: در مجموع پنج نوع پرسشنامه تدوین شد که شامل پرسشنامه بررسی نیازهای جوانان و نوجوانان، پرسشنامه نیازهای زنان خانهدار، پرسشنامه نیازهای مشاورهای خانوادهها و پرسشنامه سنجش سطح سواد سلامت شهروندان درباره بیماریهای غیرواگیر مانند پرفشاری خون، دیابت و مشکلات روانشناختی و همچنین پرسشنامه بررسی نیازهای شهروندی بود.

والیانی درباره اهداف کاربردی این طرح تصریح کرد: هدف ما فقط جمعآوری داده نبود، بلکه میخواستیم بدانیم نیازهای شناسایی شده تا چه اندازه با آموزش قابل حل است و بر همین اساس در صورت احصای نیازهای آموزشی با هماهنگی اساتید دانشگاه و بخش آموزش، کارگاهها، سمینارها و وبینارهای آموزشی برای مردم برنامهریزی و با همکاری شهرداری و در کتابخانهها و مراکز شهری اجرا خواهد شد.
این متخصص مامایی افزود: هدف کاربردی دیگر این طرح، طراحی تحقیقات بعدی بر اساس نتایج همین کارناوال پژوهشی است، به این معنا که مشخص شود مردم با چه مشکلاتی مواجه هستند، چه نیازهایی دارند و بر اساس این نیازها چه پژوهشهای عمیقتر و قویتری باید انجام شود.
والیـانی گفت: نتایج این پرسشگریها بهزودی آنالیز و با تهیه حداقل پنج گزارش تصویری از نیازهای شناسایی شده، برنامههای آینده دانشگاه بر اساس آن چینش خواهد شد.
وی درباره همکاری نهادها و دستگاههای مختلف در اجرای این برنامه اظهار داشت: شهرداری اصفهان، شرکت واحد اتوبوسرانی، حراست دانشگاه، روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و همچنین صداوسیما از جمله مجموعههایی بودند که در اجرای این کارناوال پژوهشی با ما همکاری داشتند.

والیانی با اشاره به استقبال گسترده شهروندان گفت: این تجربه نشان داد که مردم چقدر نیاز دارند با آنها گفتوگو و مشکلاتشان شنیده شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که نتایج بهدستآمده کاربردی و مؤثر باشد، بهطور قطع برگزاری این کارناوالها در موضوعات مختلف ادامه خواهد یافت، چرا که نیازهای زنان خانهدار، خانوادهها و شهروندان از ابتداییترین نیازهایی است که باید به درستی سنجیده شود.
به گزارش ایرنا، به منظور ترویج فرهنگ پژوهش در کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری چهارمین هفته آذرماه را با توجه به نامگذاری ۲۵ آذر به نام روز پژوهش، با کسب مجوز از شورای فرهنگ عمومی، به نام «هفته پژوهش» نام نهاده است.