شناسهٔ خبر: 76425619 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر آموزش و پرورش:

برنامه درسی آموزش‌زده و غیرمهارتی از چالش‌های اصلی آموزش و پرورش است

تهران- ایرنا- وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به آغاز دهه دوم فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی، اجرای کامل سند تحول بنیادین را مهم‌ترین مسیر تقویت انسجام اجتماعی دانست و گفت: برنامه درسی نخستین محور نیازمند تحول است چراکه یکی از مهم‌ترین چالش‌های آموزش‌ و پرورش، برنامه .درسی آموزش‌زده، غیرمهارتی و کم‌توجه به موقعیت‌های تربیتی است

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در آیین چهلمین سالگرد تأسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، این شورا را «راهبر اصلی حوزه علم و فرهنگ کشور» دانست و افزود: عدالت و نصیب برابر آموزشی از دیگر محورهای مهم در این زمینه است، بی‌توجهی به عدالت آموزشی، در بعد کمی و کیفی، می‌تواند به تشدید شکاف‌های اجتماعی و طبقاتی منجر شود و این مسئله باید در کانون سیاست‌گذاری‌های کلان قرار گیرد.

وی با اشاره به اهداف سند تحول بنیادین، گفت: تربیت انسان‌های مؤمن، مسئولیت‌پذیر، متعهد و ولایت‌مدار به‌ روشنی در اهداف این سند دیده شده است، اما پرسش اساسی این است که تا چه اندازه در تحقق کارکردهای انسجام‌بخش آن موفق بوده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به محور «انسجام اجتماعی» به‌عنوان اولویت دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، اظهار کرد: انسجام اجتماعی در لایه‌های مختلفی قابل تعریف است که مهم‌ترین آن، لایه حکمرانی است؛ لایه‌ای که بر پایبندی به اصول، اسناد بالادستی، سیاست‌ها و حرکت منسجم نظام جمهوری اسلامی در افق آینده استوار است.

کاظمی با تأکید بر نقش آموزش‌وپرورش در تحقق این انسجام، افزود: از نخستین روز مسئولیت، اعلام کردم که مسیر وزارت آموزش‌وپرورش را با محوریت سند تحول بنیادین و نقشه راه آن ادامه خواهم داد و امروز نیز تمام همّ و غم ما اجرای این سند جامع، راهبردی و ارزشمند در نظام تعلیم و تربیت است.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به ویژگی‌های اجتماعی و فرهنگی کشور، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلیل تنوع قومی، زبانی، مذهبی و جغرافیایی، بیش از بسیاری از کشورها نیازمند تعمیق باورها، هنجارها و ارزش‌های مشترک است تا انسجام اجتماعی خود را حفظ کند؛ در عین حال، دشمنان نظام از همین تنوع برای ایجاد شکاف‌های اجتماعی، هویتی و نسلی بهره می‌برند.

کاظمی خاطرنشان کرد: اگر به نقش نظام تعلیم و تربیت در انسجام اجتماعی بنگریم، درمی‌یابیم که این نظام در سه حوزه هویتی، اجتماعی و شناختی نقشی بی‌بدیل دارد، چرا که زیرساخت شکل‌گیری باورها و هویت ملی در مدرسه و آموزش‌وپرورش بنا می‌شود.

براساس این گزارش، در این مراسم همچنین اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با اهدای لوح تقدیر از علیرضا کاظمی وزیر آموزش‌وپرورش، به پاس تلاش‌ها و خدمات وی در حوزه تعلیم و تربیت قدردانی کردند.