شناسهٔ خبر: 76424571 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

کاظمی: پیوند سنجش و پذیرش، آموزش و پرورش را به گروگان گرفته است

وزیر آموزش و پرورش گفت: با سنجش و پذیرش امروز آموزش و پرورش را به گروگان گرفتیم و بعد انتظار داریم که این نهاد مأموریت اصلی خودش را محقق کند. این بزرگترین مشکل ما در تحقق رسالت اصلی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و‌پرورش در همایش چهل و یکمین سالگرد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند جدید نقشه علمی کشور که در فرهنگستان علوم برگزار شد، گفت: انسجام در لایه‌های مختلف از جمله لایه حکمرانی تعریف می‌شود که چتر گسترده آن شامل پایبندی به اصول، سیاست‌ها و اسناد ترسیم شده برای افق روشن نظام است. در وزارت آموزش و پرورش، مسیر طی شده توسط پیشینیان، با محوریت سند تحول بنیادین و نقشه راه آن دنبال خواهد شد و تمام هم و غم مجموعه بر اجرای این سند جامع، کامل و راهبردی معطوف است.

وی گفت: انسجام اجتماعی در سطح عموم جامعه و به ویژه نظام تعلیم و تربیت به این معناست که ما با وجود زندگی در یک جغرافیا، باور‌های عمیق و پایداری به یک سری مفاهیم مشترک، هنجار‌ها و ارزش‌ها داشته باشیم.

کاظمی افزود: جمهوری اسلامی ایران بیش از هر کشوری نیازمند تعمیق بخشیدن به این باور‌ها و هنجار‌های مشترک برای حفظ انسجام خود است، به ویژه با توجه به تهدید‌های دشمنان که از این فضا‌ها برای ایجاد شکاف‌های نسلی و هویتی استفاده می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تعلیم و تربیت در حوزه انسجام اجتماعی بهترین نقش را می‌تواند داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین که تربیت مؤمن، متدین، ولایت‌مدار و مسئولیت‌پذیر را دنبال می‌کند، به چالشی اساسی در مسیر تحقق کارکرد‌های انسجام‌بخش تبدیل شده است، گفت: بزرگ‌ترین اشکالی که در نظام وجود دارد، برمی‌گردد به برنامه درسی که عملاً یک برنامه درسی آموزش‌زده و غیرمهارتی ایجاد کرده است. در این سند کمتر به مؤلفه‌های فرهنگی پرداخته شده و در بخش محتوا نیز اگرچه خوب کار شده است، اما فضای موقعیت‌های تربیتی برای نهادینه‌سازی این مؤلفه‌های هویت‌بخش کم است.

کاظمی با انتقاد از فضای آموزشی خشک فعلی گفت: این فضا دانش‌آموزان را دائما درگیر حفظ و تست‌زنی می‌کند. در حالی که این امر، کارکرد‌های اصلی تربیتی، اجتماعی و هویتی نظام تعلیم و تربیت را از بین برده است. با سنجش و پذیرش امروز آموزش و پرورش را به گروگان گرفتیم و بعد انتظار داریم که این نهاد مأموریت اصلی خودش را محقق کند. این بزرگترین مشکل ما در تحقق رسالت اصلی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه علی‌رغم زحمات ۴۶ ساله با مطلوبیت لازم در عدالت آمورشی فاصله داریم، گفت: اولین و مهم‌ترین موضوع آموزش تحقق عدالت آموزشی با رویکرد کمی و کیفی است اگر ما نتوانیم نظام آموزش و پرورش را در حوزه تجهیزات و روش‌ها و توانمندی‌های معلمان به‌روز کنیم، این شکافی که بین دنیای جدید دانش‌آموزان که با هوش مصنوعی کار می‌کنند و معلم ما شکل می‌گیرد، بلاشک به انسجام اجتماعی آسیب جدی وارد خواهد کرد.

کاظمی با تأکید بر تعهد خود به عنوان یک سرباز نظام خاطر نشان کرد: قول می‌دهم اجرای نقشه راه سند عالی تعلیم و تربیت، اولویت اصلی بنده باقی خواهد ماند و متوقف نخواهد شد.