به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، علیرضا اسماعیلی دبیر هشتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران در نشست رسانهای دبیر هشتمین دوره، درباره اهمیت این جایزه گفت: این جایزه باعث تشویق و ترغیب محققان و پژوهشگران میشود؛ هنوز احساس میکنیم درهای بین دانش و عمل وجود دارد و امیدواریم این جایزه پلی بین دانش و عمل در حوزه سینما باشد.
وی افزود: پژوهش از عوامل توسعه است و سینما بدون رویکرد پژوهشی توسعه نخواهد یافت. با توجه به اینکه جایگاه پژوهش دانشگاه است، تلاش کردیم ارتباطات خود را با دانشگاه تقویت کنیم و از مراکز علمی و دانشگاهی از پژوهشهایمان بهره ببریم.
اسماعیلی ادامه داد: تلاش کردیم پژوهشهایی که در دوره قبل انجام شده را در پایگاه معاونت توسعه فناوری و مطالعات بارگزاری کنیم. سعی کردیم از همه معاونتها و موسسات وابسته به سازمان سینمایی، نیازهای پژوهشی را بگیریم و به طبع با صنوف هم بتوانیم ارتباط بگیریم تا نیازهای آنها را بگیریم و فراخوان پژوهش را تنظیم کردیم. تلاش ما این است که این پژوهش کاربردی باشند و به کار فضای سینما بیایند.
دبیر جایزه پژوهش سال سینما اظهار داشت: امسال تلاش کردیم ارتباطات خود را با دانشگاه تقویت کنیم؛ از جمله تلاش کردیم با دانشگاههای مطرحی که گروه سینما دارند، مرتبط شویم و جلسه عمومی با مدیران گروه های سینمایی در دانشگاههای مطرح در کشور برگزار کردیم.
وی با بیان اینکه ارتباط با دانشگاهها از الویتهای ما بود، گفت: امسال مجموعه یافتههای پژوهشی یعنی تحقیقاتی که دانشجویان ارشد و دکتری در دانشگاههای مطرح کشور و در حوزه سینما انجام داده بودند ارائه دادیم. به همین واسطه در هشت دانشگاه حضور پیدا کردیم و همین فضا را باز کرد تا با نیازهای سینما بیشتر آشنا شویم.
دبیر جایزه پژوهش سال سینما توضیح داد: امسال جایزه در چهار حوزه برگزار خواهد شد؛ کتاب، اعم از تالیف و ترجمه، طرح پژوهشی خاتمه یافته، پایاننامههای دکتری و کارشناسی ارشد و مقالات علمی.
اسماعیلی درباره داوران و تعداد آثار رسیده گفت: این جوایز بر اساس رای ۱۲ داور است که در هر حوزه سه نفر از اساتید برجسته دانشگاهی که در سطوح مختلف حضور دارند. در حال حاضر هم مجموعا ۱۰۸ اثر به دست ما رسیده که در حال داوری است و مراسم اهدای جایزه هم دهم دی ماه در تالار رودکی برگزار خواهد شد.
دبیر جایزه پژوهش سال سینما در پاسخ به موضوعاتی مورد تاکید برای پژوهش گفت: موضوعات گوناگونی وجود دارد؛ مثلا اینکه آیا ۱۰ سال بعد مثل حالا فیلم خواهیم ساخت؟ ما وظیفه داریم به فیلمسازان نشان دهیم که ۱۰ سال بعد فیلمسازی به کجا خواهد رسید. باید این آمادگی را به نظر تکنولوژی و فناوری و همچنین نظری داشته باشیم. همچنین تلاش میکنیم پژوهشهایی درباره تقسیمبندی جزییتر ژانرها داشته باشیم تا ذائقه سینمایی کشور را به دست بیاوریم.