به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، محمدمهدی بحرالعلوم رئیس ستاد راهبردی حفظ قرآن کریم در این نشست با تأکید بر ضرورت شفافسازی در عرصه مدیریت قرآنی گفت: ستاد حفظ قرآن صرفاً چند نفر مستقر در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست، بلکه شبکهای از دوستان جهادی در دستگاهها و مجموعههای مختلف کشور است.
وی با اشاره به ابلاغ ساختار جدید ستاد در مردادماه افزود: از هشتم مرداد مسئولیت بنده آغاز شد و در ساختار جدید، چهار قرارگاه تعریف شده است؛ قرارگاه فرهنگیان با مسئولیت دکتر باقری، قرارگاه دوم با مسئولیت آقای باقری، قرارگاه سوم فعالیتهای مردمی با مسئولیت آقای لیمویی و قرارگاه چهارم دانشجویی با مسئولیت دکتر شیراوژن. در حال حاضر در مرحله تدوین آییننامههای این قرارگاهها هستیم.
تشکیل کارگروههای تخصصی و فعالسازی گفتمان رسانهای
بحرالعلوم ادامه داد: سه کارگروه مستقر برای تصمیمسازی و مشورت در ستاد فعال هستند؛ کارگروه طرح و برنامه به مدیریت آقای فدوی، کارگروه نظارت با مسئولیت استاد خدمتکار و کارگروه محتوایی با فعالیت حجتالاسلام مغنی. همچنین کارگروه رسانه و گفتمانسازی نیز بهزودی فعالیت خود را آغاز میکند.
وی با اشاره به مأموریت ویژه ستاد در تدوین نقشه راه ملی حفظ قرآن تصریح کرد: در این هفت ماه تلاش کردیم همزمان با اقدامات اجرایی، به طراحی و برنامهریزی نیز بپردازیم. به درخواست حجتالاسلام قمی، مأمور تدوین نقشه راه ستاد عالی قرآن شدیم تا این مسیر برای ارائه به مقام معظم رهبری شفاف شود. در همین راستا از جمعی از اساتید دانشگاهی حوزه مدیریت دعوت کردیم و امیدواریم خروجی این جلسات ظرف دو ماه آینده قابل ارائه باشد.
آموزشوپرورش؛ نقطه آغاز تحول در حفظ قرآن
در ادامه این نشست، دکتر باقری دبیر قرارگاه آموزشوپرورش با تأکید بر نقش کلیدی این نهاد گفت: آموزشوپرورش بهدلیل ارتباط مستقیم با دانشآموزان نقش دوچندانی در تحقق اهداف حفظ قرآن دارد. پژوهشها نشان میدهد که اتکا به برنامههای فوقبرنامه طی ده سال گذشته ما را به هدف نرسانده است.
وی افزود: موضوع حفظ قرآن در برنامه هفتم توسعه گنجانده شده و تکلیف راهاندازی مدارس حفظمحور مشخص شده است. از سوی دیگر، با توجه به بازچاپ کتب درسی و دغدغه وزیر آموزشوپرورش، کتابهای قرآن در حال بازبینی و تدوین مجدد هستند و امسال کتاب اول دبستان بهصورت آزمایشی در هشت مدرسه حفظمحور ارائه میشود. امیدواریم این رویکرد به تمام پایههای ابتدایی تسری یابد.
باقری همافزایی نهادهای بیرونی را ضروری دانست و گفت: پیشنویس قرارگاه آماده شده و تلاش داریم با ترسیم چشمانداز، موضوع تربیت حافظ قرآن را از آموزشوپرورش و دانشگاه فرهنگیان تا دانشگاهها و خانوادهها گسترش دهیم.
وی درباره دانشگاه فرهنگیان نیز توضیح داد: برگزاری دورههای دانشجومعلمان با محور آشنایی با شیوههای حفظ، حفظ جزء سی، توان تلاوت و تدبر، از جمله برنامههایی است که هماکنون قابلیت اجرا دارد.
مشارکت گسترده معلمان و جذب نخبگان قرآنی بدون کنکور
دبیر قرارگاه آموزشوپرورش ادامه داد: در مردادماه ۳۶۵ هزار کاربرگ افقی و عمودی توزیع شد و از معلمان خواستیم در ۳۶۵ هزار کلاس دوره ابتدایی کشور اجرا شود. از میان حدود ۹ میلیون دانشآموز ابتدایی، نزدیک به نیمی در این طرح مشارکت کردند و اکنون در مرحله دوم قرار داریم.
وی افزود: پیوند این طرح با سامانه جامع ارزیابی حافظان قرآن برقرار شده تا معلمان بتوانند دانشآموزان حافظ قرآن خود را معرفی کنند.
باقری از جذب استعدادهای برتر قرآنی بدون کنکور خبر داد و گفت: دیپلمههای دارای مدرک عمومی حفظ قرآن میتوانند از طریق فراخوان اعلامشده، بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند. دستورالعمل این فرآیند در حال بازنگری و ارتقاست.
تحقق هدف تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن نیازمند تأمین مالی پایدار
در بخش پایانی نشست، فدوی مدیر کارگروه طرح و برنامه و مسئول برنامه هفتم توسعه در حوزه قرآن گفت:
در برنامه هفتم پیشرفت، یکی از اهداف اصلی تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است که با تأکید مقام معظم رهبری دنبال میشود و نباید دچار انحراف شود.
وی با اشاره به اعتبارات قرآنی اظهار کرد: در قانون بودجه امسال، حدود ۹۰۰ میلیارد تومان تحت عنوان یک درصد اعتبارات دستگاهها برای سنجههای قرآنی در نظر گرفته شد که تاکنون حدود ۳۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است. از این میزان، ۱۰۷ میلیارد تومان به حوزه حفظ قرآن اختصاص دارد؛ ۴۰ میلیارد تومان برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاهها نیز به تناسب سهم دارند. البته هنوز اعتباری به آموزشوپرورش اختصاص نیافته است.
فدوی تصریح کرد: این اعتبارات نقش حمایتی دارد و جایگزین وظایف اصلی دستگاهها نیست و هزینهکرد آن خارج از برنامه هفتم ممنوع است. برای سال آینده، سرانه تربیت حافظ قرآن در مجموعههای مردمی حدود ۲ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان و در مجموعههای دولتی ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان برآورد شده است.
وی در پایان گفت: پیشنهاد ما پرداخت یارانهای دو میلیون تومانی بهازای هر نفر است. برای تحقق کامل اهداف برنامه، حدود سه همت اعتبار نیاز داریم که باید در قانون بودجه لحاظ شود.
وزارت ارشاد متعهد به تربیت ۱۰۰ هزار حافظ جزء قرآن / «حافظشو» بستر همافزایی ملی شد
همچنین خدمتکار مسئول کارگروه نظارتی ستاد راهبردی حفظ قرآن کریم و نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست گفت: تکلیف مجموعه دستگاهها در این دوره، تربیت دو میلیون حافظ جزء قرآن تعیین شده است که بر اساس این تقسیم کار، سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تربیت ۱۰۰ هزار نفر است.
وی افزود: در وزارت ارشاد این مأموریت در دو بخش دنبال میشود؛ بخش نخست از طریق حدود دو هزار مؤسسه قرآنی کشور و بخش دوم با اتکا به ظرفیت کانونهای فرهنگی هنری مساجد. در همین راستا، همافزایی مناسبی میان مرکز قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد کانونهای فرهنگی هنری مساجد شکل گرفته است.
تقسیم مأموریت میان مؤسسات قرآنی و کانونهای مساجد
خدمتکار ادامه داد: بر اساس برنامهریزی انجامشده، از مجموع ۱۰۰ هزار حافظ جزء قرآن، ۷۰ هزار نفر از طریق مراکز و مؤسسات قرآنی و ۳۰ هزار نفر از طریق کانونهای فرهنگی هنری مساجد پیگیری خواهد شد. ستادهای استانی نیز فعال شدهاند و روند اجرا بهصورت مستمر در حال پیگیری است.
وی با اشاره به وظایف تکمیلی وزارت ارشاد تصریح کرد: علاوه بر اجرا، یکی از مأموریتهای ما بسترسازی است که این موضوع نیز بهخوبی در حال پیشرفت است. امیدواریم تا پایان سال، برنامههای حمایتی و سرانهها با جزئیات مشخص، عملیاتی شود.
«حافظشو»؛ بستر ملی شناسایی و انس با قرآن
مسئول کارگروه نظارتی ستاد راهبردی حفظ قرآن کریم درباره زیرساختهای فناورانه این طرح گفت:
یکی از بسترهای مهم، در کنار سامانه جامع ارزیابی حافظان قرآن، اپلیکیشن و نرمافزار کاربردی «حافظشو» است. در این بستر تلاش کردهایم تمامی ظرفیتهای دولتی را تجمیع کنیم.
وی افزود: در حال حاضر، ظرفیتهایی همچون مدارس، دانشگاهها، مؤسسات قرآنی، خانههای قرآن شهری و روستایی و مراکز دینی اهل سنت در این سامانه فعال هستند. اکنون بیش از ۲۰ هزار پایگاه بسیج، ۲۸ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد، ۶ هزار و ۷۰۰ خانه قرآن شهری و روستایی و حدود دو هزار دانشگاه برای مشارکت در این طرح آماده شدهاند.
خدمتکار با اشاره به چشمانداز پایان سال گفت: تا پایان سال، ستاد راهبردی حفظ قرآن کریم به یک خروجی تحلیلی روشن و دقیق، هم از حیث عملکرد دستگاهی و هم از منظر محتوایی خواهد رسید تا بر مبنای آن، سیاستگذاری و طراحی برنامهها برای سال آینده و سالهای بعد انجام شود.
رویکرد بازیمحور برای جذب مخاطبان جدید
وی در پایان با اشاره به رویکرد محتوایی «حافظشو» اظهار کرد: رویکرد اصلی ما استفاده از الگوی بازیمحور است. تلاش کردهایم مدلی جدید و جذاب ایجاد کنیم، چراکه بازی امروز یکی از ابزارهای اثرگذار در ارتباط با مخاطب است. البته این نسخه نیازمند بهروزرسانی و ارتقاست.
خدمتکار خاطرنشان کرد: در «حافظشو» دو جهتگیری محتوایی دنبال میشود؛ نخست شناسایی و ارزیابی حافظان قرآن و دوم، زمینهسازی برای انس بیشتر کاربران با ساحت مقدس قرآن کریم.
گسترش قرارگاه مردمی حفظ قرآن در سراسر کشور / ثبت اطلاعات بیش از ۲۰ هزار حافظ در سامانه تشویق مربیان
لیمویی مسئول دارالقرآن بسیج و قرارگاه مردمی حفظ قرآن کشور در این نشست گفت: دستورالعمل قرارگاه مردمی حفظ قرآن تدوین شده و بهزودی نهایی میشود و امتداد فعالیتهای این قرارگاه در تمامی استانهای کشور پیشبینی شده است.
وی افزود: در ادامه این مسیر، دوره سهروزه «کنشگران اصلی حفظ قرآن» با حضور نمایندگان استانهای سراسر کشور به میزبانی مشهد مقدس برگزار خواهد شد. همچنین طرح مهدهای قرآن با هدف تشویق و حمایت از مربیان فعال در سطح کشور در حال اجراست.
لیمویی با اشاره به اولویتهای قرارگاه مردمی حفظ قرآن تصریح کرد: در حوزه مسجد، توسعه پایگاههای قرآنی و تقویت دارالقرآنهای بسیج در دستور کار قرار دارد و در هر دو محور، «حفظ قرآن کریم» بهعنوان اولویت اصلی دنبال میشود.
طرح تشویق مربیان؛ ساماندهی ملی برای نخستینبار
در ادامه این نشست، چاوشی مدیر مهدهای قرآن کشور گفت: طرح تشویق مربیان با هدف ساماندهی، حمایت و احصای اطلاعات مربیان حفظ قرآن در سطح کشور برای نخستینبار در حال اجراست تا بر مبنای دادههای دقیق، برنامهریزیهای بعدی انجام شود.
وی افزود: در دو ماه گذشته، سامانه تشویق طراحی و اطلاعرسانی سراسری برای ثبتنام مربیان انجام شد و تاکنون ۵ هزار و ۲۳۹ مربی حفظ قرآن در این سامانه ثبتنام کردهاند.
چاوشی با اشاره به ثبت اطلاعات حافظان قرآن اظهار کرد: مربیان موظفاند اطلاعات حافظان قرآن تحت آموزش خود را در سامانه ثبت کنند که تاکنون اطلاعات ۲۰ هزار و ۳۲۰ حافظ قرآن در این سامانه ثبت شده است. این فرآیند محدودیت زمانی ندارد، اما توصیه میشود مربیان ثبت اطلاعات را به روزهای پایانی موکول نکنند.
وی درباره توزیع استانی مربیان گفت: بیشترین آمار ثبتنام مربوط به ۱۰ استان نخست کشور است که در صدر آنها استانهای اصفهان و تهران قرار دارند. حدود ۴۰ درصد مربیان از مراکز مردمی با جمعیت بالای دو هزار نفر هستند و حدود ۱۵ درصد نیز از مساجد فعالیت میکنند.
مشارکت بیش از ۱۱۶ هزار نفر در آزمونهای حفظ قرآن
در بخش پایانی این نشست، شکری معاون امور آموزش و سنجش سازمان دارالقرآن الکریم و مسئول سامانههای حفظ عمومی گفت: در طول ۱۹ دوره گذشته آزمونهای حفظ عمومی قرآن کریم، مجموعاً ۱۱۶ هزار و ۱۲۱ نفر در این آزمونها شرکت کردهاند.
وی افزود: در سال ۱۴۰۴، تعداد ۱۲ هزار و ۳۲۰ نفر در آزمونهای حفظ شرکت کردند که برای بسیاری از آنها، این نخستین تجربه حضور در آزمونهای ارزیابی حافظان قرآن بود.
شکری درباره فرآیند ارزیابی توضیح داد: در مرحله نخست آزمونها، درک معنا و مفاهیم آیات مورد سنجش قرار میگیرد و پس از ارزیابی امتیازات، در مرحله آزمون شفاهی، توانمندی حافظان در قرائت بررسی میشود. همچنین برخی شرکتکنندگان که شرایط لازم را داشتهاند، از امتیازات و معافیتهایی در مرحله دوم برخوردار شدهاند.
انتهای پیام/