به گزارش ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی انجمن موسیقی ایران، چهلمین سالگرد تاسیس انجمن موسیقی ایران با حضور هنرمندان و مدیران هنری در هتل بزرگ تهران برگزار شد.
بابک رضایی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جشن ضمن تقدیر از بنیانگذاران انجمن موسیقی ایران اظهارداشت: در آستانه شب یلدا، این توفیق را داشتیم که چهلمین سال تأسیس انجمن موسیقی ایران را در جمع هنرمندان عزیزی برگزار کنیم که بسیاری از آنها در تشکیل، تأسیس، بالندگی و پیشرفت فعالیتهایش نقش داشتهاند و زحمات فراوانی را در حوزه مدیریت انجمن متحمل شدهاند. همراهی و همفکری این عزیزان، موجب تولید آثاری کمنظیر در عرصه موسیقیِ هویتی کشورمان شده است.
وی گفت: به رسم پاسداشت تاسیس انجمن موسیقی به عنوان یک اتفاق مهم و رخداد بزرگ پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه موسیقی، تصمیم گرفتیم دورهمیای در کنار هنرمندان عزیز موسیقی کشورمان برگزار کنیم و یاد و خاطره چهل سال تلاش برای بالندگی و سربلندی موسیقی ایران را در کنار یکدیگر جشن بگیریم.
رضایی با اشاره به حضور ایرج نعیمایی به عنوان یکی از مدیران سابق انجمن موسیقی که بیشترین دوره مسئولیت را برعهده داشته گفت: بعد از آقای نعیمایی، بنده نیز این توفیق را داشتم چند سالی در انجمن موسیقی در خدمت موسیقی ایران باشم و از نزدیک شاهد زحمات آقای نعیمایی و پیشکسوتانی باشم که آثار بینظیری را در حوزه موسیقی نواحی گردآوری کردند و به واسطه این تلاشها، انجمن موسیقی ایران را در موسیقی کشور سربلند کردند و من نیز توانستم میراث دار این دوره باشم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد علی مرادخانی گفت: وقتی تاریخ انجمن موسیقی را مرور میکنیم، نقش مرحوم مرادخانی و تأثیری که او در روند شکلگیری و فعالیتهای انجمن موسیقی ایران داشته، بینظیر و بیبدیل است. حیف که امشب در کنار ما نیست.
وی افزود: در تشکیل انجمن موسیقی ایران و در روند موسیقی کشور پس از انقلاب، افراد انگشتشماری نقشهای کلیدی و اساسی ایفا کردهاند و این نقش در طول سالها همچنان ادامه داشته است. شاید بتوان گفت مهمترین این افراد، استاد داوود گنجهای است که از بنیانگذاران انجمن موسیقی ایران بوده و پس از انقلاب، از چهرههای کمنظیری محسوب میشود که همواره حامی موسیقی ایران بوده است.

قدردانی از داوود گنجهای
رضایی بیان کرد: آقای گنجهای مانند بسیاری از هنرمندان بزرگ موسیقی، برای هنری که در آن تلاش کرده و در زمره سرآمدان آن بوده، چنان ارزشی قائل شده که هرگز به آن پشت نکرده، آن را کنار نگذاشته و از برخوردها و اتفاقات دلسرد نشده است.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مهربانی استاد گنجه ای اشاره کرد و گفت: مهربانی او برای من همواره درسآموز بوده است. بارها شاهد بودهام که او، وقتی از بیماری یا مشکل یک هنرمند مطلع شده، با تمام وجود پیگیر حل آن بود؛ حتی در مواقعی که هیچ یک از هنرمندان حضور نداشتند، شخصاً تماس گرفته و برای تهیه دارو یا رفع مشکل آن هنرمند اقدام کرده است. این رفتار، بسیار درسآموز است؛ اینکه با مهر در کنار هم باشیم. موسیقی و هنر موسیقی، در ذات خود، مهر را به انسان میآموزد و استاد داوود گنجهای در تجلی این مهر، بسیار موفق و اثرگذار بودهاند.
رضایی در خاتمه با اشاره به اجرای برگزیدگان جشنواره موسیقی جوان در این دورهمی یلدایی اظهار داشت: این هنرمندان جوان، با تلاش اساتید در دهههای اخیر تربیت شدهاند، به زیبایی ساز مینوازند و جایگاه ارزشمندی در حوزه موسیقی دارند و بیتردید با تلاش آنها، آینده موسیقی ایران بالندهتر خواهد شد.
داوود گنجهای نیز با اشاره به پیشینه شخصی و حرفهای خود گفت: در سال ۱۳۶۴ که انجمن موسیقی ایران در آستانه تأسیس بود، چهار نفر نقش محوری داشتند؛ بنده، زندهیاد کیومرث صابری که «گلآقا» را مینوشت، زندهیاد حشمت سنجری رهبر ارکستر سمفونیک و آقای نعمتالله که امروز دیگر در میان ما نیستند و من باقی ماندهام.
وی بیان کرد: من با بسیاری در طول زندگی هنریام جنگیدهام، فریاد زدهام و برای هنرمندان، برای شأن و جایگاه آنها، برای ارزشگذاری واقعیشان تلاش کردهام. برای هنرمندی که شایسته درجه یک بود و به او نمیدادند، ایستادم.
این نوازنده پیشکسوت کمانچه با اشاره به همکاریهای خود با حمیدرضا نوربخش اظهارداشت: با این مرد بزرگ بارها مورد ملامت قرار گرفتیم اما او مسئولیت خانه موسیقی، خانه عشق، را برعهده گرفت و با وجود همه فشارها و حاشیهها ایستادگی کرد.

گنجهای افزود: من با عشق به این مراسم آمدم، زیرا تکتک شما را دوست دارم. اگر همبستگی و وحدت کلمه داشته باشیم، موسیقی ایران مسیر خود را ادامه خواهد داد. موسیقی و هنر همیشه پیروز میدان حق بوده است. خانه موسیقی و انجمن موسیقی متعلق به همه است و با حاشیهها از بین نخواهد رفت.
در پایان این مراسم با حضور بابک رضایی، حمیدرضا نوربخش، ایرج نعیمایی و اسحاق شکری بر روی سن، از این هنرمند تقدیر شد.
سجاد محمدیان مجری مراسم چهلمین سال تاسیس انجمن موسیقی ایران بود و در مراسم چهلمین سال تاسیس انجمن موسیقی ایران برگزیدگان جشنواره موسیقی ملی جوان نیز به اجرا پرداختند که شامل اجرای تریو بیان توسط پرنیان مرادیان (پیانو)، امیرپارسا مرادیان (ویولنسل) و دریا روحی (ویولن) و دونوازی نفس خرمیان (تنبک) و اشکان نایبی (تار آذری) و همچنین تک نوازی تار آراز وجودی بود.
در جشن چهل سالگی انجمن موسیقی ایران بسیاری از هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی از جمله اسحاق شکری، حسن بوشهریان، عبدالرضا مجدی، مهرداد دلنوازی، هادی آرزم، محمد میرزمانی، داوود گنجه ای، حمیدرضا نوربخش، ابوالفضل صادقینژاد، مانی جعفرزاده، اکبر محمدی، پیمان بزرگ نیا، محمد گلریز، حمیدرضا عاطفی، سوسن اصلانی، هنگامه اخوان، آذر هاشمی، بیژن بیژنی، عبدالنقی افشارنیا، حمیدرضا اردلان، ایمران حیدری، رامین صدیقی، بهار مدیری، فرشاد توکلی، سعید رودباری، محمد مقدسی، محمدرضا تفضلی، محمد ذوالنوری، نوشین پاسدار ، محمدسعید شریفیان، صادق چراغی، محمد محمد خدا داداش، سعید تهرانی زاده، محمدرضا شرایلی،خسرو عامری فر، احمد میرمعصومی، حجت فرجیان، مجید ناظم پور، آرش کامور، سیاوش برهانی، وارطان ساهاکیان، عباس سجادی، احمد صدری، مینا افتاده، محمدعلی لقا، محمد فیروزی ، علی نیکنام انزابی، سجاد پورقناد، بهناز ذاکری، امیر همتی، ایرج نعیمایی، جابر اطاعتی، سعید ثابت، بهرام جمالی، احسان ذبیحی فر، حسین دانش، حسین مرعشی، سلمان سالک،محمدرضا عقیلی، حیدر کاکی،سیمون آیوازیان،مظفر شفیعی، علیرضا تفقدی، نجمه صغیر، محمد دلنوازی، فروغ بهمنپور، امیر اثنی عشری،زمان خیری، کیوان ساکت، امیرحسین سمیعی، فریبرز رستمی، پری ملکی، مرتضی اعیان، نیما جوان، حسین شریفی، محمدرضا صفی، مهرک صفائیه، مهدی شمس نیکنام، مریم نقیبی، حسین علیشاپور، پویا سرایی، کیوان فرزین، علی مغازهای و مجید تحریری حضور داشتند.
رونمایی از سازهای دهههای طلایی موسیقی ایران
مجموعه سازهای دهههای ۴۰ و ۵۰ با عنوان «هفتاد سال نغمه» سهشنبه (دوم دیماه) ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ در گنجینه پژوهشکده هنرهای ملی، در سالن اجتماعات (آمفیتئاتر) وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی رونمایی میشود.
این رویداد فرهنگی با هدف معرفی و پاسداشت آثار شاخص موسیقایی دهههای ۴۰ و ۵۰ برگزار شده و فرصتی برای علاقهمندان، پژوهشگران و هنرمندان حوزه موسیقی فراهم میآورد تا با بخشی از میراث شنیداری و هنری کشور آشنا شوند.

اجرای «موسیقی ایرانی» در موزه هنرهای معاصر تهران
نهمین نشست از سلسله برنامههای «موسیقی در موزه» با محوریت موسیقی ایرانی، ویژه شب یلدا، یکشنبه (۳۰ آذرماه) از ساعت ۱۴:۳۰ تا ۱۵:۳۰ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار خواهد شد.
در این برنامه، محمد زایری (عود)، احسان خسروی (تار) و معین پاسبان (تمبک) به اجرای موسیقی میپردازند. مدیریت هنری برنامههای موسیقایی این رویداد بر عهده میلاد آقایی است.
مجموعه «موسیقی در موزه» با هدف پیوند میان هنرهای تجسمی و موسیقی و ایجاد تجربهای متفاوت برای مخاطبان، به صورت منظم در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار میشود و این اجرا نیز در ادامه همین رویکرد، همزمان با آیین شب یلدا تدارک دیده شده است. حضور در این برنامه برای عموم علاقهمندان آزاد است.
«راهِ حیرانی» در تالار رودکی
کنسرت «راهِ حیرانی» به آهنگسازی و نوازندگی تار امیر شریفی، با نوازندگی زمان خیری (نی) و سید محمدجعفر قاضی عسگر (تنبک) جمعه(5 دیماه) ساعت 20 در تالار رودکی روی صحنه میرود.
امیر شریفی درباره این اجرا اینطور توضیح داده است: «راهِ حیرانی» بستری برای معرفی یک مُد ابداعی و دستگاهی نوساخته با عنوان «اصفهان- بوسلیک» به شمار میآید؛ دستگاهی که با اتکا به قوانین ساخت دستگاههای شناختهشده موسیقی ایرانی و با رجوع به بخشی از اطلاعات بهجامانده در رسالات موسیقی پیشاقاجاری شکل گرفته است.

«چله نوا» موسیقی در فرهنگسرای بهمن
در راستای سیاستهای فرهنگی دولت مبنی بر افزایش نشاط اجتماعی ویژه برنامهای با عنوان «چله نوا» به مناسبت شب یلدا یکشنبه (۳۰ آذرماه) ساعت ۱۸ تا ۲۰ در فرهنگسرای بهمن برگزار خواهد شد.
این برنامه با حمایت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و انجمن موسیقی ایران از ساعت ۱۵ با اجرای موسیقی میدانی و فعالیت غرفههای یلدایی در فضای باز فرهنگسرای بهمن آغاز میشود و از ساعت اجرای گروههای موسیقی در سالن مرکز همایشهای بینالمللی شهید آوینی ادامه خواهد داشت.
گروههای موسیقی اقوام متشکل از «نوای سیمره» (موسیقی لُری)، «رِهاب» (موسیقی آذری)، «خاطرهها» (موسیقی پاپ)، ارکستر سازهای بادی تهران و گروه کُر فرهنگسرای بهمن، در این برنامه به صحنه میروند. کارگاه نقاشی با موضوع یلدا، بازیها و مسابقات ویژه کودکان به جهت آشنایی با آیینهای شب چله از دیگر بخشهای این برنامه خواهد بود. حضور در «چله نوا» برای عموم آزاد است.