شناسهٔ خبر: 76390348 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور | لینک خبر

دبیرکل نهاد در مراسم امضای تفاهم‌نامه با شرکت ملی پست مطرح کرد؛

آسان‌تر کردن دسترسی به کتاب، هدف مشترک نهاد کتابخانه‌های عمومی و شرکت ملی پست است

آزاده نظربلند با اشاره به اینکه، آسان‌تر کردن دسترسی و کمک به ارتقای فرهنگ کشور، هدف مشترک نهاد کتابخانه‌های عمومی و شرکت ملی پست است، گفت: می‌توانیم کتابخانه‌های عمومی را در مراکز عدم حضور پست، به‌عنوان سکوی ارتباطی قرار دهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، آئین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با شرکت ملی پست، شنبه ۲۹ آذرماه ۱۴۰۴، با حضور آزاده نظربلند؛ دبیرکل نهاد، محمد احمدی؛ مدیرعامل شرکت ملی پست و جمعی از مدیران ارشد دو مجموعه، در سالن جلسات ستاد مرکزی نهاد برگزار شد.

آسان‌تر کردن دسترسی به کتاب، هدف مشترک  نهاد کتابخانه‌های عمومی و شرکت ملی پست است

 آزاده نظربلند؛ دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این نشست، با اشاره به سابقه‌ای که در حوزه کتاب و همکاری مشترک بین دو نهاد وجود دارد، جدی‌ترین فعالیت مشترک را پروژه پست‌کتاب دانست که از سال ۱۳۹۶ شروع شد و اقتصاد نشر کشور را نجات داد و گفت: در دوره کرونا و زمانی که همه‌جا بسته بود، کتابفروشی‌ها با این روش سرپا ماندند. در دوره نمایشگاه کتاب هم تجربه جالبی اتفاق افتاد و آنجا بود که توسعه عدالت‌محور و دسترسی همگانی مفهوم پیدا کرد. خیلی از ناشران بازار جدیدی را پیدا کردند و این امکان‌پذیر نبود، مگر توسط شبکه مویرگی شرکت پست که بسیار گسترده است. در نهاد هم در حوزه خدمات فرهنگی، بزرگترین شبکه مویرگی در سراسر کشور با ۴۲۳۰ نقطه خدمت در کل کشور وجود دارد اما به دلایل مختلف، نتوانستیم نقاط زیادی را پوشش دهیم و به کمک پست در این زمینه نیاز داریم.

آسان‌تر کردن دسترسی به کتاب، هدف مشترک  نهاد کتابخانه‌های عمومی و شرکت ملی پست است

وی افزود: دفاتر خدمات روستایی پست می‌توانند پایگاهی برای تبدیل‌شدن به پیشخوان کتاب نهاد باشند و حتی می‌توانیم کتابخانه‌های عمومی را در مراکز عدم حضور پست، به‌عنوان سکوی ارتباطی قرار دهیم. در مجموع، با نگاه بسیار بلندی که داریم می‌توانیم خدمات مشترک دیگری را تعریف کنیم. مسئله اهدای کتاب توسط خیّرین و بحث گردآوریِ کتاب‌ها، از دغدغه‌های نهاد است که می‌توان بر اساس آن، کار مشترک انجام داد. آسان‌تر کردن دسترسی و کمک به ارتقای فرهنگ کشور، هدف مشترک دیگر هر دو مجموعه است که در نمایشگاه مجازی کتاب هم این تجربه اتفاق افتاد. توسعه و تنوع دسترسی و توسعه منابع کتابی و امکانات، لازمه امروزه ما است، چراکه در زمانی که قدرت خرید کتاب کاهش می‌یابد و موجب افزایش گردش کتاب و امانت‌گرفتن می‌شود، این روش بسیار کارگشا است. ما خودمان هم در بین ستاد و استان‌هایمان، برای ارسال کتاب و مجله‌ها از پست استفاده می‌کنیم و برای مخاطبان و مشترین هم این دسترسی را باید فراهم کنیم.


نفوذ ابزارهای فناورانه، بازتعریف وظایف هر دو نهاد را ایجاب می‌کند

محمد احمدی؛ مدیرعامل شرکت ملی پست هم در سخنانی، سوابق همکاری‌های پست در حوزه توسعه خدمات مرتبط با فرهنگ را در چهارچوب قوانین جهانی آن تعریف شده قلمداد کرد و گفت: هر دو مجموعه، خدمات‌رسان عمومی هستیم که در محور توسعه عدالت اجتماعی قدم برمی‌داریم. مردمی‌بودن یکی دیگر از خصوصیات مشترک دو نهاد است. در حوزه‌ای که هر دو نهاد فعال هستیم، مشخصا یک مسئولیت اجتماعی داریم و در خصوص رسیدن به جامعه هدف مشتری‌مدار برنامه‌ریزی می‌کنیم. شرکت ملی پست هم این پیام واضح را زودتر از سازمان‌های دیگر دریافت کرده و زودتر هم به سمت اجرایی‌کردن آن رفته است. در امروز نمایشگاه کتاب این قضیه نمود داشته و سعی داشتیم کیفیت خدمات را به تناسب، بالا ببریم و این به درک مخاطب و مشتری و آمادگی در پاسخگویی ما برمی‌گردد.

آسان‌تر کردن دسترسی به کتاب، هدف مشترک  نهاد کتابخانه‌های عمومی و شرکت ملی پست است

وی همچنین، تاکید کرد: اکنون به دنبال توسعه زیرساختی و هوشمندی برای بالابردن بهره‌وری رفته‌ایم و این نگاه هوشمندانه را با همکاری نهاد، با نگاه به تجربه پروژه‌های فرهنگی مثل نمایشگاه کتاب انجام خواهیم داد. این توافق متناسب با شرایط فرهنگی و اجتماعی کشور و نفوذ ابزارهای فناورانه بازتعریف وظایف هر دو نهاد را ایجاب می‌کند. باید در خصوص اقتصاد اشتراکی و با یک شبکه پایدار ارتباطی بین پست و نهاد، بتوانیم خدمات جدیدی را تعریف کنیم تا رضایت مردم را شاهد باشیم.

آسان‌تر کردن دسترسی به کتاب، هدف مشترک  نهاد کتابخانه‌های عمومی و شرکت ملی پست است

در ادامه این مراسم و پس از امضای تفاهم‌نامه، از تمبر یادبود «هم‌خوان؛ نشان کتابخانه عمومی ایران» رونمایی شد.

از موضوعات مورد توافق در این تفاهم‌نامه می‌توان به ایجاد سازوکار ویژه برای ارسال و تبادل کتاب، نشریات و منابع آموزشی بین کتابخانه‌های سراسر کشور از طریق شبکه پستی، استفاده از دفاتر پستی به‌عنوان پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی، اتصال سامانه‌های اطلاعاتی نهاد کتابخانه‌ها با پست برای ردیابی و مدیریت مرسولات، طراحی «سرویس کتاب پستی» (Book Delivery Service) برای امانت بین‌کتابخانه‌ای و ارسال کتاب به اعضا در نقاط مختلف کشور، برگزاری برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و آموزشی مشترک، همکاری در اجرای کمپین‌های فرهنگی مانند «پست کتاب»، «هدیه فرهنگی» یا «هفته کتاب و پست» و معرفی ظرفیت‌های هر دو مجموعه «پست» و «نهاد» در نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و مناسبت‌های ملی اشاره کرد.

همچنین، استفاده متقابل از فضا و ظرفیت‌های فیزیکی «پست» و «نهاد» و بهره‌گیری از برخی فضاهای کتابخانه‌ای جهت ارائه خدمات پودو و نیز نصب لاکرهای هوشمند پستی، استفاده از ظرفیت دفاتر پستی برای جمع‌آوری و توزیع منابع اهدایی به کتابخانه‌های عمومی، بهره‌مندی از ظرفیت‌ زیرساخت‌های اطلاعاتی، لجستیکی و نرم‌افزاری طرفین در فرایندهای عملیاتی با هدف خلق خدمات جدید، هم‌افزایی در توسعه بازار، ارتقای کیفی خدمات، افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها و جمع‌آوری و توزیع منابع کتابخانه‌ای، طراحی و اجرای سرویس‌های ترکیبی مشترک مانند جمع‌آوری، انبارداری، توزیع بر اساس پنجره زمانی، خدمات تجارت الکترونیک، از دیگر موضوعات مورد تفاهم میان نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و شرکت ملی پست است.

آسان‌تر کردن دسترسی به کتاب، هدف مشترک  نهاد کتابخانه‌های عمومی و شرکت ملی پست است

آسان‌تر کردن دسترسی به کتاب، هدف مشترک  نهاد کتابخانه‌های عمومی و شرکت ملی پست است

آسان‌تر کردن دسترسی به کتاب، هدف مشترک  نهاد کتابخانه‌های عمومی و شرکت ملی پست است