شناسهٔ خبر: 76388022 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

عدم وفاداری سخنگو به نظر تخصصی کمیسیون آموزش؛ متن نامه «تأثیر قطعی» را پذیرفته است، سخنگو انکار می‌کند

انتشار مکاتبات رسمی کمیسیون آموزش مجلس توسط سخنگوی این کمیسیون، به جای اثبات ادعا‌های وی، به سندی علیه اظهاراتش تبدیل شد. در حالی که آقای سخنگو در تریبون‌های رسانه‌ای با حرارت از «حذف کامل تأثیر قطعی معدل» سخن می‌گوید، محتوای نامه منتشر شده توسط عظیمی‌راد نشان می‌دهد که کمیسیون آموزش در جمع‌بندی تخصصی خود، اصل «تأثیر قطعی» را پذیرفته و تنها خواستار تعدیل ضریب آن شده است؛ تعارضی که دوگانگی نظرات سخنگوی کمیسیون آموزش و خروجی رسمی و تخصصی کمیسیون را نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -

عدم وفاداری سخنگو به نظر تخصصی کمیسیون آموزش؛ متن نامه «تأثیر قطعی» را پذیرفته است، سخنگو انکار می‌کند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، انتشار مکاتبات رسمی کمیسیون آموزش مجلس توسط سخنگوی این کمیسیون، به جای اثبات ادعا‌های وی، به سندی علیه اظهاراتش تبدیل شد. در حالی که آقای سخنگو در تریبون‌های رسانه‌ای با حرارت از «حذف کامل تأثیر قطعی معدل» سخن می‌گوید، محتوای نامه منتشر شده توسط عظیمی‌راد نشان می‌دهد که کمیسیون آموزش در جمع‌بندی تخصصی خود، اصل «تأثیر قطعی» را پذیرفته و تنها خواستار تعدیل ضریب آن شده است؛ تعارضی که دوگانگی نظرات سخنگوی کمیسیون آموزش و خروجی رسمی و تخصصی کمیسیون را نشان می‌دهد.

 

در روز‌های اخیر، فضای آموزشی کشور صحنه تقابل دو روایت متفاوت بوده است. از یک سو، احسان عظیمی‌راد، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با انتشار سلسله مطالبی تحت عنوان افشاگری و مستندات محرمانه، تلاش کرد مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی را عامل تمام مشکلات معرفی کند و در مصاحبه‌های اخیر خود نیز بر ناکارآمدی این مصوبه اصرار ورزیده است. اما در سوی دیگر، عباس میرزاحسینی، رئیس مرکز رسانه و روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در گفت‌وگویی صریح، مستند و آسیب‌شناسانه، ضمن واکاوی ابعاد پنهان این فضاسازی‌ها، بر لزوم تفکیک اشکالات اجرایی از اصل عدالت آموزشی تأکید کرد.

 

میرزاحسینی در بخش نخست اظهارات خود، به مصاحبه اخیر دکتر علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد و آن را شاهدی بر حقانیت مسیر شورا دانست. وی با اشاره به هشدار صریح وزیر درباره چالش کنکورزدگی تصریح کرد که در حالی که آقای عظیمی‌راد سعی دارند با انتشار برخی نامه‌های بین شورا و دستگاه‌ها در فرایند کسب نظر کارشناسی پیرامون مصوبه -که نشان از تعامل مثبت شورا با تمام دستگاه‌ها است- به عنوان یک شکاف به تصویر بکشاند، شخص وزیر آموزش و پرورش صراحتاً اعلام می‌کند که کنکورزدگی، نظام آموزشی را به گروگان گرفته و تربیت را ذبح کرده است. این مقام مسئول یادآور شد که این دقیقاً همان دردی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی برای درمان آن، مصوبه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی را ابلاغ کرد و جای سوال است که وقتی سکان‌دار آموزش و پرورش کشور از سلطه کنکور می‌نالد، سخنگوی کمیسیون با چه استدلالی بر طبل حذف سوابق تحصیلی و بازگشت قدرت مطلق به کنکور می‌کوبد؟ چرا که دفاع از حذف نقش مدرسه، دمیدن در آتش همان کنکورزدگی است که وزیر از آن گلایه دارد.

 

رئیس مرکز رسانه شورا در ادامه، ماهیت اسناد منتشر شده توسط سخنگوی کمیسیون آموزش را به چالش کشید و استفاده از ادبیات غیر متعارف برای مکاتبات عادی اداری را فرار رو به جلو توصیف کرد.

 

وی افزود: سال گذشته در روند بازنگری این سیاست ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی صرفاً به نظرات دستگاه‌های مجری محدود نماند، بلکه برآیند نظرات تمامی مراجع تخصصی، از جمله گزارش‌های پژوهشی و نظرات دستگاه‌های اجرایی و صاحب‌نظران را مدنظر قرار داد. برای مثال، طبق نظر کارشناسی سازمان سنجش و با هدف کاهش استرس داوطلبان، برگزاری کنکور از دو بار در سال به یک بار کاهش یافت یا تأثیر قطعی پایه دهم به تأثیر مثبت تغییر کرد که نشان‌دهنده توجه شورا به دغدغه‌های اجرایی است. اما طبیعی است که سازمان سنجش به عنوان مجری کنکور، با هر طرحی که انحصار آزمون تستی را بشکند، مخالفت کند. اقدام شورای عالی انقلاب فرهنگی این بوده که با شنیدن تمام نظرات و مدیریت تعارض منافع، مصلحت دانش‌آموز و محوریت معلم، کتاب درسی و مدرسه را بر منافع سازمانی ترجیح داده است.

 

بخش دیگری از این گزارش به واکاوی شکاف میان مواضع اعلامی سخنگو و مصوبات رسمی کمیسیون آموزش اختصاص داشت. میرزاحسینی با طرح یک پرسش کلیدی، جایگاه حقوقی سخنگوی کمیسیون آموزش را مورد نقد قرار داد و توضیح داد که در اینجا شاهد یک دوگانه عجیب هستیم؛ در حالی که خروجی رسمی و مکتوب کمیسیون آموزش مجلس که خود آقای عظیمی‌راد آن را منتشر کرده‌اند بر پذیرش اصل تأثیر قطعی با پیشنهاد تعدیل به ۴۰ درصد در پایه دوازدهم استوار است، اما سخنگوی محترم در فضای مجازی شعار حذف کامل سر می‌دهد. به اعتقاد وی، این دوگانگی شائبه‌ای جدی ایجاد می‌کند که سخنگوی کمیسیون در حال بیان دیدگاه‌های شخصی خود به جای برآیند نظرات تخصصی کمیسیون هستند.

 

میرزاحسینی همچنین نادیده گرفتن گزارش‌های علمی مرکز پژوهش‌های مجلس توسط سخنگوی کمیسیون آموزش را نشانه‌ای از غلبه نگاه سیاسی بر رویکرد علمی دانست و با ارجاع دقیق به مستندات گفت که مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان بازوی کارشناسی قوه مقننه، در گزارش شماره ۲۰۰۳۷ با عنوان بررسی وضعیت عدالت آموزش عالی که در شهریور ۱۴۰۳ منتشر شد، با ارائه آمار و نمودار‌های دقیق تأیید کرده که مصوبه شورا گامی به سوی عدالت آموزشی است و سهم دهک‌های پایین و مناطق محروم در رتبه‌های برتر به‌ویژه در گروه تجربی نسبت به سال ۱۳۹۹ بهبود یافته است.

 

او ابراز تعجب کرد که چرا یک نماینده مجلس، به گزارش رسمی و تخصصیِ خودِ مجلس، استناد نمی‌کند.

 

رئیس مرکز رسانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش مهمی از سخنان خود، با تفکیک قائل شدن میان اصل مصوبه و نحوه اجرا، تلاش کرد با دغدغه‌های واقعی دانش‌آموزان همراهی کند. میرزاحسینی تأکید کرد که شورا چشم بر واقعیت‌ها نبسته و قبول دارد که در حوزه اجرا اشکالاتی وجود دارد که باعث نگرانی دانش‌آموزان عزیز و خانواده‌ها شده است و شورا در کنار آموزش و پرورش تمام تلاش خود را برای رفع این اشکالات معطوف داشته و توقع این است که تمام دستگاه‌ها نیز در اجرای این امر ملی حامی و پشتیبان نظام تعلیم و تربیت باشند.

 

لازم به ذکر است، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در حالی اصرار بر حذف تاثیر قطعی معدل در کنکور را دارد که نظر کمیسیون آموزش مجلس چیزی دیگری است و وی نمی خواهد به نظر کمیسیون در اجرای این قانون تمکین کند.

 

عدم وفاداری سخنگو به نظر تخصصی کمیسیون آموزش؛ متن نامه «تأثیر قطعی» را پذیرفته است، سخنگو انکار می‌کند