به گزارش گروه سیاسی دفاعپرس، مسعود پزشکیان رئیسجمهور امروز (شنبه) در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل اظهار داشت: آنچه میخواهم عرض کنم، از زاویه نگاه پزشکی است؛ شما کارشناسان میتوانید این نگاه را به حوزه راهسازی، حملونقل و سایر بخشها تعمیم دهید.

وی افزود: ساختار بدن انسان در اصل بر محور قلب استوار است. تمام تدارکات و جریان حیاتی بدن از مسیر قلب عبور میکند. آنچه امروز از راه، شهر، جاده، هوا و زمین صحبت میکنیم، در این قیاس همان مسیرهای حیاتی هستند. مفهومی که از آن بهعنوان «پنجره واحد» یاد میشود، در واقع نقش قلب را دارد که جریان را پمپاژ میکند.
رئیسجمهور اظهار کرد: پس از آن، شریانهای اصلی یا شاهرگها قرار دارند و هر عضو و هر بخش، شریان اصلی مخصوص خود را دارد. این شریانها به تدریج به شریانچهها و سپس به مویرگها تبدیل میشوند و دوباره به قلب بازمیگردند و این چرخه بهطور مداوم ادامه دارد.
پزشکیان بیان کرد: اگر این مسیر بهدرستی کار نکند و دسترسی در نقطهای مختل شود، آن عضو یا بخش دچار نارسایی میشود و از کار میافتد. همانگونه که در بدن انسان، نبود شاهرگها باعث اختلال در همه فعالیتها میشود، در هر جایی که این مسیرها وجود نداشته باشد، کارها دچار وقفه و مشکل میشود.
وی افزود: ما مصمم هستیم در این ساختار، شبکههای اصلی، نیمهاصلی و پاییندستی را به هر شکل ممکن اصلاح و بهبود دهیم و آنها را به سطح استانداردهای بینالمللی و جهانی برسانیم نه اینکه صرفاً کاری انجام شود بدون توجه به کیفیت.
رئیسجمهور عنوان کرد: آنچه ساخته میشود، باید با کیفیت مناسب و بهرهگیری از فناوریهای روز باشد و ما این مسیر را با جدیت دنبال میکنیم تا این روند بهصورت اصولی و پایدار شکل بگیرد.
پزشکیان در ادامه گفت: برگزاری جلسات تخصصی در دستور کار قرار دارد و با جدیت بر ایجاد شریانهای اصلی تمرکز کردهایم؛ زیرا در صورتی که مسیرهای اصلی بهدرستی شکل نگیرند، توسعه مسیرهای فرعی نهتنها کارآمد نخواهد بود، بلکه موجب بروز گرههای ترافیکی میشود؛ ترافیک موجود نیز ناشی از نبود برنامهریزی صحیح در اتصال متناسب مسیرهاست؛ بهگونهای که یک محور اصلی ظرفیت پذیرش انشعابات متعدد را ندارد و این ناهماهنگی در نهایت به ایجاد ترافیک، آلودگی هوا و سایر پیامدهای منفی منجر میشود.
وی افزود: ما مصمم هستیم شاهراهها را بسازیم؛ چراکه اگر رگهای اصلی بهدرستی شکل نگیرند و فقط به ایجاد مسیرهای فرعی پرداخته شود، در نهایت همه این مسیرها دچار گره و انسداد خواهند شد.
رئیسجمهور تصریح کرد: ترافیکی که امروز با آن مواجه هستیم، نتیجه نبود یک برنامه درست و علمی است لذا وقتی اتصال شریانها بهدرستی انجام نشود، فشار بر مسیرهای فرعی وارد میشود، ظرفیت پاسخگو نیست و نتیجه آن ترافیک، آلودگی هوا و سایر مشکلاتی است که امروز شاهد آن هستیم.
وی عنوان کرد: اگر به برخی کشورهای منطقه یا حتی مسیرهایی در شمال روسیه نگاه کنیم، میبینیم که از ابتدا جادهها را با عرض بسیار زیاد طراحی کردهاند؛ گاهی عرض مسیر به دهها یا حتی بیش از صد متر میرسد.
پزشکیان گفت: در برنامهریزیهای حوزه حملونقل، عبور و مرور صرف مدنظر نباید باشد و لازم است از ابتدا بهگونهای اندیشیده شود که در آینده، این مسیرها متناسب با اهداف و وظایف مختلف، خدمات لازم را ارائه دهند. باید مشخص شود چه میزان فضا در اختیار داشته باشیم تا شریانهای حملونقلی بتوانند بهراحتی از این مسیرها عبور کنند.
وی ادامه داد: چرا از همان آغاز، کریدورها را بهگونهای طراحی نمیکنیم که حداقل یک کیلومتر عرض داشته باشند و این مسیر بهعنوان شریان اصلی در اختیار کشور باقی بماند. اگر این مسیرها از ابتدا علامتگذاری شوند، در آینده میتوان برای عبور قطار، اتوبان یا هر نوع زیرساخت دیگری از آن استفاده کرد. همچنین برای ارائه خدمات بینراهی، وجود فضا و امکانات کافی ضروری است و این فضا قابل ایجاد است. اینها مسائلی است که هماکنون روی آنها کار میشود.
رئیس قوه اجرایی کشور عنوان کرد: در حال حاضر، هر هفته با خانم دکتر و تیم ایشان جلساتی برگزار میشود و تمام تلاش ما این است که ابتدا مسیرهای مرتبط با راهآهن، قطارهای حومه شهری و موضوعات مرتبط ساماندهی شود. در بخش خصوصی نیز اگر عزیزانی در حوزه راهآهن آمادگی همکاری دارند، ما آمادهایم و میتوانند در جلسات حضور یابند تا مشخص شود چگونه میخواهند کمک کنند، لذا برای اجرای برنامهها، باید دقیقاً مشخص شود که چگونه این کار انجام شود و اختیارات لازم در نظر گرفته شود.
وی ادامه داد: برخی میگویند سالهاست مشکلات حل نشده، اما ما معتقدیم با برگزاری جلسات میتوان مشکلات را تا حد امکان حل کرد. ایران، کشور ماست و تنها با همکاری مشترک میتوانیم این مسائل را برطرف کنیم؛ جدا از هم، هیچکدام موفق نخواهیم شد.
از سویی نباید خود را از یکدیگر جدا بدانیم. ما نیز شما را از خود جدا نمیکنیم. همانگونه که بدن انسان بهصورت خودتنظیم عمل میکند و قلب اختیار دارد، سازمانها نیز باید اختیارات لازم را برای تنظیم امور متناسب با نیازها داشته باشند.
پزشکان تاکید کرد: همانطور که گلبولها بر اساس نیاز بدن کم یا زیاد میشوند یا کوهنوردان برای صعود به ارتفاعات مدتی خود را آماده میکنند، در مدیریت نیز باید چنین نگاه پویایی وجود داشته باشد. در عین حال در حوزه ناوگان حملونقل، قابل قبول نیست که یدککشها و تریلیهایی با قدمت ۶۰ سال همچنان در جادهها تردد کنند، در حالی که در دنیا با مصرف ۴۰ لیتر سوخت کار انجام میشود، اما اینجا با ۶۰ لیتر یا حتی ۱۰۰ لیتر حرکت میکنند. اگر این ناوگان فرسوده جمعآوری و جایگزین شود، بهرهوری افزایش مییابد و هم امنیت و هم کارایی حفظ خواهد شد.
وی افزود: نمیتوان اجازه داد چنین وسایلی در جادهها تردد کنند. خود فعالان حملونقل نیز نباید چنین اجازهای بدهند. ما مسیر را باز میکنیم تا مدیریت بهدرستی انجام شود. در دنیا، حملونقل دارای انجمنهای تخصصی است که خودشان خود را مدیریت میکنند و باید بر اساس چارچوبهای مشخص، حملونقل داخلی و خارجی ساماندهی شود.
رئیسجمهور با بیان اینکه موضوعاتی مانند ستادها و پنجرههای مختلف نیازمند سازماندهی است. باید بار موجود ارزیابی و سهم هر فعال مشخص شود، اظهار داشت: ما با هم میتوانیم کشور را به عزت و سربلندی برسانیم و هدف ما فشار یا آزار نیست، بلکه باز کردن مسیر برای عملکرد بهتر است. در تصمیمگیری و اجرا هیچ تردیدی نخواهیم داشت و جلسات مستمری درباره حملونقل هوایی، ریلی، اتوبوسی، کامیونها، تریلیها و حتی حملونقل شهری برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: نقشه اتصال شبکهها در حال ترسیم است و اگر بخش خصوصی بتواند کمک کند، استقبال میشود، اما بدون شبکههای مکمل، قطارها در مقصد دچار مشکل خواهند شد. اگر قطار به ایستگاهی برسد، باید از پیش مشخص باشد که اتوبوس، تاکسی یا سایر وسایل چگونه جابهجایی را انجام میدهند. شبکه باید بهصورت جامع دیده شود؛ همانطور که سدها و کانالهایی وجود دارند که سالها ساخته شدهاند، اما بهرهبرداری مناسبی از آنها نشده است.
پزشکیان با اشاره به موضوع محیط زیست تصریح کرد: در حوزه محیطزیست نیز همه ما در هوای آلوده نفس میکشیم که مانند ماهی در آب گلآلود است. با همکاری میتوان فضایی ایجاد کرد که این آلودگی کاهش یابد. وسایل نقلیه پاک که آلودگی کمتری ایجاد میکنند باید اجازه تردد در این شریانها را داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه موضوع تلفات جادهای قابل قبول نیست، خاطر نشان کرد: ۱۷ هزار نفر در جادهها جان خود را از دست میدهند و این آمار پذیرفتنی نیست. این وضعیت مانند سقوط مداوم یک هواپیمای ۱۰۰ یا ۲۰۰ نفره است، اما، چون بهتدریج رخ میدهد، حساسیت آن کمتر دیده میشود.
رئیسجمهور اظهار کرد: قوانین، مقررات، مهندسی راه و رفتار رانندگان باید بهگونهای باشد که جان انسانها به خطر نیفتد. فردی که با رفتار خطرناک رانندگی میکند، نهتنها جان خود بلکه جان دیگران را نیز به خطر میاندازد و این موضوع نباید ساده تلقی شود. در بسیاری از کشورها با چنین تخلفاتی برخوردهای بسیار جدی و سختگیرانه انجام میشود.
وی گفت: اگر فردی مقررات را رعایت نکند و موجب به خطر افتادن جان دیگران شود، باید با او بهگونهای متفاوت برخورد کرد. به تعبیر رایج، چنین فردی «نقرهداغ» میشود و از مسئولیتهای اجتماعی محروم خواهد شد؛ اینگونه افراد نمیتوانند مدیر، کارشناس یا نماینده شوند و مسئولیتهای بالا را بر عهده بگیرند، زیرا چارچوبها را رعایت نمیکنند.
پزشکیان اشاره به موضوع فرهنگ اظهار کرد: البته موضوع فرهنگ و آموزش نیز خود یک مسئله اساسی است. ما یاد گرفتهایم که آموزش ندهیم و خودمان مرتکب تخلف شویم، در حالی که باید یاد بگیریم تخلف نکنیم و رعایت مقررات را سرلوحه قرار دهیم.
وی با تبریک هفته حمل و نقل، بیان کرد: باید برای منابع مورد نیاز راهکار پیدا کنیم و هم مقررات و قوانینی را که نیاز به اصلاح دارند، اصلاح کنیم. در عین حال خوشبختانه قوانینی که در مجلس نوشته شده، قوانین خوبی است و این امکان را میدهد که دست ما برای اجرای مدیریت واحد باز باشد.
رئیس قوه اجرایی کشور عنوان کرد: ما در حال حرکت به سمت اجرای مدیریت واحد هستیم و هماکنون خانم دکتر صادق و تیم ایشان در حال کار هستند. چه در گمرکات، چه در مرزها و چه در سایر مقررات، چارچوبها را میخواهیم به مدیریت واحد، واگذار کنیم و در حال بررسی و طراحی آن هستیم. مدیریت کل حملونقل را بهصورت واحد دنبال میکنیم.
وی گفت: همانگونه که میدانید، در دنیا همه این شبکهها تحت یک فرماندهی واحد اداره میشوند و وجود دو فرمانده امکانپذیر نیست. نمیتوان حملونقل شهری را جدا، جادهای را جدا و هر بخش را مستقل دید؛ همه اینها باید در یک مسیر و یک چارچوب با یکدیگر تعامل و همخوانی داشته باشند و این همخوانی نیازمند فرماندهی واحد است، لذا برای این موضوع، نقشهها، مستندات علمی و تجربیات بینالمللی وجود دارد و انشاءالله با کمک شما، با همدلی و همراهی، این مسیر با سرعت طی خواهد شد.
پزشکیان ادامه داد: از سویی وقتی گفته میشود اجرای یک برنامه ۱۰ سال طول میکشد، من نمیتوانم آن را بپذیرم؛ ما باید بتوانیم در عرض یکی دو سالی که فرصت وجود دارد، بسیاری از این موانع را از سر راه برداریم.
وی با بیان اینکه با اتکال به قدرت الهی، با کمک شما و با همدلی و همراهی، این موانع را برطرف خواهیم کرد، افزود: از تلاش همه عزیزان صمیمانه تشکر میکنم و قدردان کسانی هستم که در حوزه حملونقل در جریان جنگ ۱۲ روزه از جان مایه گذاشتند و صحنههایی خلق کردند که ماندگار خواهد بود و دشمنان این آب و خاک را ناامید کردند.
رئیس جمهور عنوان کرد: ممکن است با یکدیگر اختلافنظر یا گلایه داشته باشیم، اما هنگامی که دشمن جنایتکار، نسلکش، قلدر و زورگو قصد تعرض به خاک و کشور ما را داشت، همه اختلافها کنار گذاشته شد و همه با تمام توان به میدان آمدند و دشمن را ناامید کردند.
انتهای پیام/ 381
∎