شناسهٔ خبر: 76378725 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل دفتر امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش و پرورش:

سهم شهرداری‌ها در بودجه آموزش و پرورش باید شفاف شود

زنجان - ایرنا - مدیرکل دفتر امور شوراها و مناطق آزاد تجاری وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت شفاف‌سازی نقش شهرداری‌ها در تأمین منابع آموزشی، گفت: تفریغ بودجه سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ باید توسط شهرداری‌های استان ارائه و میزان اختصاص درآمدها به توسعه و تجهیز مدارس مشخص شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد خرم روز شنبه در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به تبصره ۳ ماده ۱۳ قانون شوراها افزود: این قانون تأکید دارد که اعتبارات ناشی از درآمد شرکت‌ها و بانک‌های دولتی باید در ردیف خاص بودجه پیش‌بینی و حداقل ۲۵ درصد آن صرف توسعه و تجهیز اماکن آموزشی و پرورشی شود. این منابع عمرانی هستند و هیچ‌ یک از آن‌ها برای هزینه‌های جاری مصرف نخواهد شد.

وی با بیان اینکه در برخی استان‌ها مانند گیلان اجرای این قانون نتایج مثبتی داشته است، اظهار داشت: در گیلان با پیگیری موضوع، بیش از ۲۸ میلیارد تومان درآمد ایجاد شد که سهم قابل توجهی در توسعه فضاهای آموزشی داشت، انتظار داریم شهرداری‌های زنجان نیز با همین جدیت عمل کنند.

مدیرکل دفتر امور شوراهای وزارت آموزش و پرورش در ادامه به کاهش درآمدهای پیش‌بینی‌شده در زنجان اشاره کرد و افزود: سال ۱۴۰۲ حدود ۲۰ میلیارد تومان درآمد برای توسعه مدارس پیش‌بینی شده بود اما در سال جاری تنها سه میلیارد تومان محقق شده است. این افت نشان می‌دهد که باید توجه بیشتری به اجرای دقیق قانون و همکاری شهرداری‌ها شود.

خرم همچنین به ماده ۱۸ قانون شوراها پرداخت و تصریح کرد: در شهرهای جدید، به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی احداث‌شده، باید سهمی برای نوسازی و توسعه فضاهای آموزشی در نظر گرفته شود. این قانون از سال ۱۳۹۹ اجرایی شده و لازم است شهرداری‌ها و اداره کل راه و شهرسازی در اجرای آن همکاری جدی داشته باشند.

وی تأکید کرد: هدف اصلی این مصوبات، توسعه زیرساخت‌های آموزشی و جلوگیری از عقب‌ماندگی در تجهیز مدارس است. شهرداری‌ها باید با نگاه حمایتی و شفاف‌سازی بودجه، نقش خود را در ارتقای کیفیت آموزش ایفا کنند تا دانش‌آموزان در سراسر کشور از امکانات آموزشی مناسب بهره‌مند شوند.

خرم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت کار جمعی در پیشبرد اهداف آموزش و پرورش گفت: شوراهای آموزش و پرورش در استان‌ها یک کار جمعی برای رفع موانع و رسیدن به نتیجه مطلوب هستند.

وی با مرور تاریخچه تشکیل شوراهای آموزش و پرورش افزود: پس از جنگ تحمیلی و مشکلات فراوانی که آموزش و پرورش با آن مواجه بود، مجلس در سال ۱۳۷۲ تصمیم گرفت و آیین‌نامه اجرایی این مصوبه در سال‌های ۷۵ و ۷۶ در دولت تصویب شد. از سال ۷۶ به بعد جلسات شوراها در استانداری‌ها وارد فاز عملیاتی شد.

مدیرکل دفتر امور شوراها با تأکید بر توجه ویژه دولت فعلی به آموزش و پرورش گفت: در این دولت بیشترین تعداد جلسات شورای آموزش و پرورش برگزار شده است. حتی در شرایط سخت اقتصادی و در اوج مشکلات، رئیس‌جمهور جلسات شورا را فراموش نکرده و در سفرهای استانی نیز نخستین برنامه او برگزاری جلسه شورای آموزش و پرورش بوده است.