خبرگزاری آنا- علی رحمانی: گلایه رهبر معظم انقلاب اسلامی از کمکاری برخی دستگاههای مسئول در باب انتقال ارزشهای والای دفاع مقدس، باید زنگ بیدارباشی برای اذهان دغدغهمند جامعه و دلسوزان گفتمان انقلاب باشد تا برای پویایی و بازآفرینی فرهنگ دفاع مقدس در جامعه مدرن کنونی چارهاندیشی کنند. در این میان، جای خالی نگاهی جامعهشناسانه به این نقطعه ضعف فرهنگی به شدت احساس میشود.
در همین رابطه، خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا در گفتوگو با «حسن غفاریفر» روحانی، جامعهشناس و استاد دانشگاه، از منظر اندیشه سیاسی مقام معظم رهبری به واکاوی این مسئله پرداخته است.
غفاریفر در تبیین سخن اخیر رهبر انقلاب مبنی بر این که «رفتاری که انسان از برخی دستگاههای فرهنگی و برخی دستگاهها مسئول مشاهده میکند، همت و تلاش برای انتقال ارزشهای دفاع مقدس را نشان نمیدهد»؛ گفت: اولین نکته این است که ما باید دقت کنیم تا این انتقاد را تبدیل به یک رفتار سیاسی نکنیم. وقتی مقام معظم رهبری از عملکرد فرهنگی نهادهای مختلف کشور در زمینه نشر ارزشهای دفاع مقدس انتقاد میکنند؛ این انتقاد متوجه همه دستگاههای فرهنگی کشور میشود ازجمله نهادهایی نظیر وزارت ارشاد و وزارت علوم که بیشتر آنها زیرمجموعه دولت است و نهادهایی مثل سازمان تبلیغات اسلامی. نکته بعدی این است که مسئله دفاع مقدس بحثی چند حیثیتی است.
یکی از ابعاد مهم دفاع مقدس روح ایثارگری است
استادیار دانشگاه باقرالعلوم قم در توضیح ابعاد مختلف فرهنگ دفاع مقدس گفت: یکی از ابعاد مهم فرهنگ دفاع مقدس روح ایثارگری، مقاومت و دشمنستیزی نهفته در این فرهنگ است. ما ممکن است برای شهدای عزیز دفاع مقدس مراسمهای نمادینی را برگزار کنیم، اما آیا رفتار ما در رسانهها، فیلمها و فضای مجازی نشر دهنده چنین فرهنگی است! الان فضای مجازی داخلی ما در حال یأسآفرینی و فضای مجازی خارجی در حال کفرآفرینی است. هر کدام از اینها به نوعی در حال تخریب فرهنگ کشور هستند.
مشکلات کشور در بخش تولید و ترویج فرهنگ
این فعال فرهنگی حوزوی و دانشگاهی در ادامه گفت: معنای سخنان اخیر رهبر انقلاب این است که ما هم در حوزه تولید و هم در بخش ترویج محتوای فرهنگی مشکل داریم؛ بنابراین باید گفت: تولید محتوای فرهنگی ما واقعاً ناظر به فرهنگ دینی، انقلابی و ارزشی نیست.
وزارت ارشاد فرمانده اصلی جنگ فرهنگی
عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم در خصوص نقش وزارت ارشاد در جنگ فرهنگی پیشرو گفت: یکی از متولیان رسمی فرهنگ وزارت ارشاد و بعد از آن معاونت فرهنگی دانشگاهها است. بنابراین، با وجود این که وزارت خانههای آموزش و پروش و علوم در حوزه فرهنگی و تربیتی نقشهایی را برعهده دارند، وزارت ارشاد فرمانده عرصه فرهنگی کشور است. درست است که در شرایط فعلی ما شورای انقلاب فرهنگی را داریم؛ اما این نهاد در سطح ستاد قرار دارد و وزارت ارشاد اصطلاحاً در صف اول است؛ بنابراین مهمترین صف در حوزه جنگ فرهنگی به جهت امکانات، گسترش جغرافیایی و نیروی انسانی وزارت ارشاد است؛ زیرا تمام نشریات فرهنگی، هنری، ورزشی و... زیر نظر وزارت ارشاد هستند. به علاوه تولیدات چند رسانهای نظیر تئاتر و سینما نیز در اختیار این نهاد قرار دارد.
دست صدا و سیما از جهت امکانات میدانی بازتر است
این جامعهشناس و کارشناسارشد اندیشه سیاسی رهبر انقلاب با تبیین نقش صدا و سیما در عرصه فرهنگ گفت: بعد از وزارت ارشاد نوبت صداوسیما است. البته دست این سازمان از لحاظ امکانات میدانی بازتر است.
وی در تکمیل این مبحث افزود: رهبر انقلاب فرمودند «بعد از جنگ ۱۲ روزه همین مقدار کافی است که مردم صداقت نظام را در مسیر دفاع از مرز و بوم خود دیدند»؛ همین مسئله باعث تغییر رفتار هنرمندان، ورزشکاران و سلبریتیها شد. با این وجود چرا ما باید در برخی عرصهها چالش جدی داشته باشیم؟
لزوم اقناع همه اقشار جامعه
این استاد حوزه و دانشگاه با ذکر مثالی در خصوص عملکرد حکیمانه رهبر معظم انقلاب گفت: مقصود رهبر انقلاب از ارزشهای دفاع مقدس، تربیت و با ایمان بار آوردن افراد جامعه و مسائلی مثل اهل بصیرت بودن است. شما اگر به زندگینامه شهدای ما نگاه کنید میبینید که هر رزمنده موفقی یک نماد دینی در همه ابعاد زندگی خود (اعم از اقتصادی، عبادی، سیاسی و...) است. به همین دلیل نباید با یکسری رفتارهای صوری مدعی بشویم که فرهنگ دفاع مقدس را در جامعه ترویج میکنیم. بلکه باید برای اجرای دستور مقام معظم فرماندهی کل قوا مبنی بر لزوم ورود به جنگ فرهنگی قرارگاه، دشمنشناسی و قطبنمای مخصوص این جنگ را به همراه داشته باشیم. تولیدات فرهنگی ما بایستی ناظر به جبهه دشمن باشد نه ناظر به زدن همدیگر. مقصود از آرایش جنگی و تهاجمی در عرصه فرهنگی-سیاسی همین است.
اهالی رسانه و روزنامهنگاران فرماندهان جنگ فرهنگی
غفاریفر در ادامه افزود اهالی رسانه و روزنامهنگاران فرماندهان چنین جنگی هستند پس بایستی آن راهبردی که در دوران دفاع مقدس اجرا شد در جنگ فرهنگی فعلی نیز اجرا شود. مهمترین راهکار تقویت فرهنگ دفاع مقدس نیز درک صحنه نبرد است. در دوران جنگ تحمیلی دیدهبان خودی ابتدا به محل شلیک موشکهای دشمن نگاه میکرد و محل استقرار تک تیراندازهای دشمن را رصد میکرد؛ بنابراین ما وقتی میخواهیم در عرصه فرهنگی آرایش بگیریم، ببینیم دشمن در حال زدن کدام قسمتها است. یکی از اهداف دشمن تخریب عنصر امید در کشور است. به همین دلیل باید گفت نشر گفتمان دفاع مقدس در حوزه فرهنگی صرفاً محدود به چاپ کتابهایی در مورد دفاع مقدس و یا برگزاری تعدادی نمایشگاه سطحی در این خصوص نمیشود؛ بلکه شامل پیاده کردن راهبرد دفاع مقدس در عرصه فرهنگی است.
انتهای پیام/