به گزارش خبرنگار ایرنا، آیتالله سید شرفالدین ملکحسینی شامگاه پنجشنبه در مراسم بزرگداشت آیتالله محیالدین حائری شیرازی نماینده فقید مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ(ع)، ضمن تبیین جایگاه علم در آموزههای دینی، بر ضرورت بازخوانی میراث فکری آن مرحوم برای مواجهه با چالشهای امروز جامعه تاکید کرد.
علم نافع؛ همراه با اخلاق و حلم
وی با اشاره به شرط تاثیرگذاری مثبت علم گفت: علم زمانی موجب رفعت و سربلندی انسان میشود که با اخلاق و حلم همراه باشد، در غیر این صورت میتواند خود به عاملی برای غرور و هلاکت تبدیل شود.
رئیس حوزه علمیه مدرسه خان شیراز، با استناد به آیات قرآن کریم افزود: در نگاه اسلامی، ایمان و علم در کنار یکدیگر معنا مییابند و خداوند برای عالمانی که دانش خود را با فضایل اخلاقی میآمیزند، جایگاه ویژهای قائل شده است؛ چرا که عالم بیحلم، حتی با داشتن دانش فراوان، ممکن است از هدایت بازبماند.
حائری شیرازی؛ عالمی متفکر و اثرگذار
آیت الله ملک حسینی، مرحوم آیتالله حائری شیرازی را نمونهای عملی از این همراهی علم و اخلاق برشمرد و تصریح کرد: این عالم برجسته از جمله اندیشمندانی بود که علم او در خدمت تربیت نفوس، تعالی فکر و اصلاح رفتار اجتماعی قرار داشت.
وی ادامه داد: ایشان عالمی متفکر، موفق و اثرگذار بودند، چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز بر این ویژگیهای ایشان تاکید فرمودهاند.

نقد علوم انسانی غرب با تکیه بر فطرت الهی
نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان رهبری به بعد تحلیلی و نظری شخصیت مرحوم آیتالله حائری شیرازی اشاره کرد و گفت: ایشان دارای نگاه عمیق و تحلیلی در حوزههای اخلاق، فقه و علوم انسانی بودند و انسان را موجودی دارای فطرت الهی میدانستند.
آیت الله ملک حسینی افزود: بر این اساس، بسیاری از مبانی علوم انسانی متعارف غرب را نیازمند بازنگری و اصلاح جدی قلمداد میکردند.
هشدار درباره پیامدهای ویرانگر ربا
وی یکی از دغدغههای مهم و مبارک مرحوم آیتالله حائری شیرازی را نقد نظام اقتصادی ربوی دانست و بیان کرد: ایشان بارها نسبت به آثار مخرب ربا در اقتصاد هشدار میدادند و معتقد بودند ربا موجب بیارزش شدن پول، افزایش شکاف طبقاتی و در نهایت تضعیف بنیانهای اخلاقی جامعه میشود.
به گزارش ایرنا، آیت الله حائری شیرازی ۲۹ آذرماه ۱۳۹۶ درگذشت.
محمدصادق (محیالدین) حائری شیرازی در دوازدهم بهمن سال ۱۳۱۵ خورشیدی در شیراز متولد شد؛ او در سال ۱۳۳۵ دیپلم خود را در رشته ریاضی در شیراز گرفت.
وی تحصیلات حوزه ای را در شیراز و قم پی گرفت و از سال ۴۲ به مدت ۱۰ سال در مسجد شمشیرگرهای شیراز برای جوانان و دانشجویان نشست هایی مختلف برگزار کرد و پس از تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه فعالیت های سیاسی رسمی خود را آغاز کرد.
به سبب فعالیت های سیاسی ومبارزاتی به ویژه در ارتباط با مسجد شمشیرگرها چندین بار بازداشت، زندانی و تبعید شد و در فعالیت های انقلابی در شیراز نقش موثری داشت.
آیت الله حائری شیرازی پس از پیروزی انقلاب مدتی به تدریس در دانشکده الهیات پرداخت و در اولین دوره مجلس شورای اسلامی با رای مردم شیراز به این مجلس راه یافت.
پس از شهادت آیت الله سید عبدالحسین دستغیب به دست منافقین در آذرماه ۱۳۶۰ ، حضرت امام خمینی(ره)، آیت الله محی الدین حائری شیرازی را به جای این شهید به عنوان نماینده خود و امام جمعه شیراز منصوب کردند.
وی در سال ۱۳۸۷ استعفا داد که از اواخر بهمن ۱۳۸۷ با حکم آیت الله خامنه ای، آیت الله اسدالله ایمانی به عنوان نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز منصوب شد.
بیش از ۲۰ کتاب به قلم آیت الله حائری شیرازی نگاشته و منتشر شده است که مثل ها و پندها (در هشت جلد)، پول رایج جهانی و احیای پول اسلام، در اسلام پول نباید کار بکند، در سایه سار وحی، انسان الهی، سیری در آفاق نور، انسان شناسی،تفسیر سوره حمد، درس سحر(شرح ابیات حافظ)، راه رشد و تبلیغ در جبهه از جمله این کتاب هاست.