شناسهٔ خبر: 76357231 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سرپرست معاونت استاندار آذربایحان غربی:

تضعیف نهادینه‌سازی سبک زندگی ایرانی-اسلامی یکی از خلأهای مهم است

سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی با بیان اینکه تضعیف نهادینه‌سازی فرهنگ‌های اسلامی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی یکی از خلأهای مهم است، افزود: هدف ما تقویت نهادینه‌سازی فرهنگ اسلامی و سبک قرآن و عترت و زندگی ایرانی-اسلامی با رعایت ملاحظات قومیتی و مذهبی استان است. 

صاحب‌خبر -

رسول مقابلی، پنجشنبه ۲۷ آذر در نشست فعالان فرهنگی، اجتماعی و تعلیم و تربیت استان که در استانداری برگزار شد، با اشاره به رونمایی از نقشه جامع مهندسی فرهنگی استان و با تأکید بر اهمیت این نقشه مادر فرهنگی استان اعلام کرد: پنج اولویت اساسی فرهنگی استان شامل تقویت فرهنگ اسلامی و سبک زندگی ایرانی-اسلامی، تحکیم بنیان خانواده و جوانی جمعیت، ارتقای نظم اجتماعی و نظام تعلیم و تربیت، ترویج فرهنگ کار و تولید و توسعه رسانه و قدرت نرم است و تحقق این اهداف بدون مشارکت کنشگران و نخبگان مردمی امکان‌پذیر نیست. 

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی استانی است با وحدت در عین کثرت، و الگوی وحدت اسلامی در کشور محسوب می‌شود، افزود: با بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و مشارکت فعال مردم، آذربایجان غربی می‌تواند الگویی موفق از وحدت در عین تنوع فرهنگی و مذهبی در کشور باشد و پیشرفت در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را تضمین کند.

مقابلی، با اشاره به محورهای فرهنگی در نقشه جامع مهندسی فرهنگی استان گفت: تحکیم بنیان خانواده و جوانی جمعیت در جهت کاهش نرخ طلاق، اعتیاد و مشکلات مربوط به ازدواج، ارتقای نظم اجتماعی و نظام تعلیم و تربیت از طریق توجه ویژه به نظام آموزشی به عنوان موتور توسعه فرهنگی، ترویج فرهنگ کار و تولید از طریق افزایش روحیه کار و تلاش در استان و حمایت از سرمایه‌گذاری و تولید داخلی، توسعه رسانه و قدرت نرم با ایجاد نظام یکپارچه رسانه‌ای و ارتقای مولفه‌های قدرت نرم در فضای مجازی و مشارکت کنشگران و نخبگان باهدف استفاده از ظرفیت فعالان مردمی، تشکل‌ها، گروه‌های فرهنگی و مربیان تربیتی در طراحی، اجرا و پایش سیاست‌های فرهنگی و اجتماعی پنج اولویت اصلی فرهنگی استان است. 

سرپرست معاونت سیاسی و اجتماعی استاندار تأکید کرد: نقش‌آفرینی کنشگران فرهنگی بسیار حیاتی است و بدون مشارکت آنان، هیچ برنامه اجتماعی یا اقتصادی به نتیجه نمی‌رسد. معتقدیم که سیاست‌گذاری فرهنگی موفق صرفاً در پشت اتاق‌های اداری شکل نمی‌گیرد و نقطه‌نظرات و تجارب فعالان مردمی باید به طور مستقیم در تدوین برنامه‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره مدیریت محله محوری و ضرورت توجه به این امر، گفت: شناسایی مشکلات و آسیبهای موجود در محلات می‌تواند از بروز آسیبهای اجتماعی مختلف پیشگیری کند. 

آموزش‌وپرورش پیشران انتقال و نوسازی فرهنگی جامعه است

مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان‌غربی نیز در این نشست با تأکید بر نقش بنیادین آموزش‌ و پرورش در انتقال، حفظ و توسعه فرهنگ جامعه اسلامی، گفت: آموزش‌ و پرورش به‌عنوان یکی از نهادهای اساسی، با آموزش تاریخ، ادبیات، هنر، زبان، آداب و رسوم و تبیین هنجارهای اجتماعی، میراث فرهنگی را به نسل نوجوان و نهاد جامعه منتقل می‌کند.

علی اکبر صمیمی با اشاره به وظیفه آموزش‌وپرورش در حوزه نوسازی و توسعه فرهنگی افزود: ما خود را صرفاً متولی انتقال فرهنگ گذشته نمی‌دانیم، بلکه توسعه فرهنگ نوین مبتنی بر مبانی اسلامی، پرورش تفکر نقاد و آموزش علوم جدید را از الزامات نوسازی فرهنگی کشور می‌دانیم و تلاش می‌کنیم با ارائه دانش و مهارت‌های روز، زمینه‌ساز تحولات مثبت فرهنگی در جامعه باشیم.

صمیمی، آموزش فرهنگ ملی، تاریخ مشترک و ارزش‌های اجتماعی را از راهکارهای تقویت انسجام اجتماعی دانست و تصریح کرد: با توجه به تنوع قومی، مذهبی و فرهنگی موجود در استان، آموزش احترام به تکثر در کنار حفظ وحدت، از اولویت‌های جدی آموزش‌وپرورش آذربایجان‌غربی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان با اشاره به مسئولیت این مجموعه در کمیته فرهنگ عمومی، اظهار کرد: در حوزه چالش‌های دین‌داری نوجوانان، سه محور اساسی مورد توجه قرار گرفته که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قرآن، عترت و نماز است.

وی از هدف‌گذاری آموزش جزء سی‌ام قرآن برای ۱۰ هزار نوجوان در طول یک سال خبر داد و گفت: در گام نخست، آموزش هزار نفر آغاز شده و با استفاده از ظرفیت مربیان و مربیان پرورشی قرآن، این برنامه تا تحقق کامل اهداف دنبال خواهد شد.

صمیمی، راه‌اندازی مدارس رسمی حفظ قرآن کریم در هر منطقه را از اقدامات زیربنایی آموزش‌وپرورش استان عنوان کرد و افزود: تعداد دارالقرآن‌های استان از ۲۵ مرکز به ۳۵ مرکز افزایش یافته است. 

وی ادامه داد: برگزاری محافل انس با قرآن در مدارس نیز به‌صورت هدفمند دنبال می‌شود، به‌طوری که در هر شهرستان حداقل چهار مدرسه برای این برنامه در نظر گرفته شده و مجموعاً حدود ۱۰۰ محفل انس با قرآن در سطح استان فعال خواهد بود.

مدیرکل آموزش‌وپرورش آذربایجان‌غربی همچنین از برگزاری دوره‌های عمومی روخوانی قرآن برای کلیه آموزگاران خبر داد و با انتقاد از کم‌توجهی به آموزش قرآن در دانشگاه فرهنگیان، تأکید کرد: آموزش قرآن برای معلمان، به‌ویژه در مقطع ابتدایی، نیازمند تقویت جدی و تعریف واحدهای آموزشی مؤثرتر است و یک یا دو واحد موجود کفایت نمی‌کند.

صمیمی در بخش دیگری از سخنان خود به کمبود فضای آموزشی در استان اشاره کرد و گفت: آذربایجان‌غربی برای رسیدن به میانگین کشوری، به ۸۰۰ مدرسه جدید نیاز دارد که اقدامات برای رفع این کمبود در استان با همکاری خیرین آغاز شده است. 

وی افزود: امسال ۱۱۰ مدرسه وارد چرخه بهره‌برداری شده و از مجموع ۳۸۸ مدرسه در حال اجرا، ۲۰۰ مدرسه تحویل گرفته شده و ۱۸۸ مدرسه دیگر در مراحل تکمیل قرار دارد.

انتهای پیام