مجید جعفریاقدم در گفتوگو با خبرنگار کتاب ایرنا، درباره بخش بینالملل چهلودومین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب استانبول توضیح داد: در فضای محدودی از یک سالن، بخش بینالملل نمایشگاه برگزار شده است. بیشتر فضای این بخش را وزارت فرهنگ و توریسم ترکیه و ادارات زیرمجموعه آن در اختیار دارند که در این فضا هم فعالیتها و برنامههای خود را برگزار میکنند و هم فضایی را به مهمانان خارجی نمایشگاه اختصاص دادهاند.
وی ادامه داد: امسال ۱۰ ناشر از کشورهای ترکزبان (همچنین یک ناشر ترک از ایران) مهمان نمایشگاه هستند که با هزینه وزارت فرهنگ ترکیه در این نمایشگاه شرکت کردهاند. موسسه خانه کتاب و ادبیات از ایران، وزارت فرهنگ آذربایجان، مؤسسه نمایشگاه کتاب، وزارت فرهنگ رومانی، یک ناشر کودک از روسیه و یک ناشر دولتی از چین دیگر شرکتکنندگان در بخش بینالملل هستند.
نمایشگاه کتاب استانبول از زمان برگزاری فلوشیپ(نشریاری) استانبول موضوعیت خود را از دست داده است
مدیر آژانس ادبی پُل با بیان اینکه بخش بینالملل نمایشگاه کتاب استانبول از زمان برگزاری فلوشیپ(نشریاری) استانبول موضوعیت خود را از دست داده است، ادامه داد: این بخش فقط برای حفظ هویت عنوان بینالملل نمایشگاه ایجاد میشود. از این رو در چند سال اخیر کمتر ناشر یا آژانس ادبی و موسسه دولتی خارجی از دیگر کشورها در این نمایشگاه شرکت میکنند.
تعهد اصلی دولت در توسعه نشر کشور در جهان حمایت، نظارت و هدایت است
جعفریاقدم با تاکید بر اینکه بازار کتاب ترکیه قابلیت بسیاری برای حضور صنعت نشر ایران دارد، افزود: وزارت ارشاد، میتواند در راستای رسالت خود در کمک به توسعه نشر ایران در جهان، نقش مفیدی در برقراری تعامل حرفهای بیشتر بین بازار نشر کتاب ایران و ترکیه ایفا کند. تعهد اصلی دولت در توسعه نشر کشور در جهان حمایت، نظارت و هدایت است که در بستر حمایت از حضور مستقل ناشران، آژانسهای ادبی و نویسندگان و تصویرگران ایرانی در رویدادهای بینالمللی بهویژه نمایشگاههای بینالمللی کتاب و فستیوالها و جشنوارهها و کنفرانسهای بینالمللی اتفاق میافتد.
مدیر آژانس ادبی پُل ادامه داد: حضور فیزیکی وزارت ارشاد در نمایشگاههای خارجی فقط باید برای تبلیغ برنامهها و فعالیتهایش در حوزه نشر بینالملل باشد، برای مثال تبلیغ بخش بینالملل نمایشگاه کتاب تهران برای جلب ناشر خارجی برای شرکت در نمایشگاه، طرح گرنت(کمکهزینه ترجمه که از سوی دولت به ناشران خارجی که کتابهای ایرانی را ترجمه و منتشر میکنند پرداخت میشود) و فلوشیپ ناشران میتواند بخشی از برنامههای این وزارتخانه باشد. وزارت ارشاد میتواند در قالب معرفی و تبلیغ طرح گرنت کتابهای اولویتدارش را در نمایشگاه معرفی کند، نه اینکه کتاب مردم را در معرض نمایش و فروش بگذارد.
مجید جعفریاقدم مدیر آژانس ادبی و ترجمه پُل
هر ساله بیش از ۵۰۰ هزار نفر از نمایشگاه کتاب ترکیه بازدید میکنند
جعفری اقدم در معرفی نمایشگاه کتاب استانبول، توضیح داد: نمایشگاه کتاب استانبول که از سال ۱۹۸۲ توسط مرکز نمایشگاهها و نمایشگاههای تویاپ با همکاری اتحادیه ناشران ترکیه برگزار میشود، هر ساله نزدیک به نیممیلیون بازدیدکننده دارد. هزار و ۱۵ ناشر و موسسه فرهنگی در نمایشگاه امسال حضور دارند و تازههای نشر ترکیه را در معرض دید و فروش بازدیدکنندگان قرار دادهاند. نمایشگاه امسال به مدت ۱۰ روز در ۱۳ تا ۲۱ دسامبر(۲۲ تا ۳۰ آذر) در حال برگزاری است. در این نمایشگاه در ۶ سالن حدود ۸۰۰ ناشر کتاب های خود را به فروش می رسانند. به جز روزهای تعطیل اکثر بازدیدکنندگان دانش آموزان و دانشجویان هستند که با هماهنگی نمایشگاه و مدارس به نمایشگاه آورده می شوند.
فضاهای نمایشگاه بیشتر در اختیار ناشران بزرگ ترکیهای است که در نمایشگاه شرکت میکنند
به گفته مدیر آژانس ادبی پُل فضاهای نمایشگاه بیشتر در اختیار ناشران بزرگ ترکیهای است که در نمایشگاه شرکت میکنند. ناشران ضعیف معمولاً غرفههای ۴ یا ۶ متری دارند که در راهرو بین سالن ها جانمایی می شوند. بنا به گزارش روابط عمومی نمایشگاه هر ساله بیش از ۵۰۰ هزار نفر برای بازدید و فروش کتاب به نمایشگاه می آیند. از سال ۲۰۱۳ دو سالن جدید ویژه نشر الکترونیک، و ناشران آموزشی و دانشگاهی به فضای نمایشگاه اضافه شده است. سالنهای دو و سه ویژه ناشران کودکونوجوان، سالن ۶ ویژه ناشران آموزشی، دانشگاهی و سالن چهار و پنج مختص ناشران حوزه علومانسانی و سایر موضوعات دیگر است.
او افزود: بیش از ۷۰ درصد کتابها توسط چند مؤسسه بزرگ انتشاراتی در ترکیه تولید میشود و اکثر فضاهای خوب نمایشگاه در اختیار این موسسات است. برای مثال انتشارات تیماش در سه سالن غرفه دارد و هرکدام از غرفهها ۴۰ متر هستند.
در نمایشگاه قبلی استانبول بیش از سه هزار و ۵۰۰ جلسه امضای کتاب برگزار شد
جعفریاقدم با اشاره به بخشی که در نمایشگاه کتاب ترکیه برای امضای کتاب در نظر گرفته شده است، ادامه داد: بخش قابلتوجه دیگر این نمایشگاه سالن ویژه امضا است. نویسندگان معروف ترک هر روز با برنامه از پیش تعیین شده در این سالن حضور یافته و کتابهای خود را که در نمایشگاه خریداری شده امضا میکنند و با مخاطبین خود ارتباط رودررو برقرار میکنند. در نمایشگاه قبلی بیش از سه هزار و ۵۰۰ جلسه امضای کتاب برگزار شد.
مدیر آژانس ادبی پُل با بیان اینکه در سالنها و فضاهایی که در داخل نمایشگاه تدارک دیده است هرسال نزدیک به ۵۰۰ رویداد اتفاق می افتد، افزود: در بخش رویدادهای فرهنگی به طور میانگین هر روز ۲۰ الی ۲۵ جلسه سخنرانی یا نشست فرهنگی یا ادبی در نمایشگاه برگزار میشود. اکثر این جلسات را ناشران ترکیه برگزار میکنند و در آنها درباره موضوعات نشر و کتاب در ترکیه صحبت میشود.