عباس قربانعلی بیک: کتاب آشنایی با پل های اداره کل راه آهن لرستان در 1384 به ابتکار همکار عزیز آقای مسعود خرمی پور و بدون استفاده از مأموریت اداری (برای تهیه عکس و مستندات) تهیه شد. هدف از نگارش این کتاب در 115 صفحه ، آگاه نمودن پژوهشگران و علاقمندان به یکی از ویژگی های مهم راه آهن لرستان مابین ایستگاه های دورود و اندیمشک که همانا افزون بر 50 پل بزرگ است می باشد.
راه آهن لرستان بین ایستگاه های دورود و اندیمشک سابقا اداره کل راه آهن لرستان نامیده می شد و اینک این منطقه بین ادارات کل راه آهن لرستان و زاگرس تقسیم شده است. این منطقه از نظر دارا بودن سازه های فنی از قبیل پل، تونل و پروفیل خط آهن در نوع خود در میان خطوط راه آهن ایران یگانه و ویژه است. در این منطقه بیشترین تعداد پل های راه آهن از نوع طاقی سنگی و نیز بیشترین تعداد تونل وجود دارد که هیچ ناحیه دیگری در راه آهن ایران این تعداد پل و تونل را دارا نیست. این ویژگی باعث شده که راه آهن منطقه لرستان به صورت دانشگاهی از سازه های فنی تبدیل گردد که داشته های آن مورد علاقه دانشجویان خط و راه آهن و معماری و پژوهشگران آزاد قرار بگیرد. اما هدف از نگارش این کتاب معرفی یکی از این ویژگی ها که پل های راه آهن در این منطقه است به پژوهشگران و دانشجویان دانشگاه های شهرهای اطراف اندیمشک بوده است و علت آن نیز مراجعه برخی دانشجویان رشته های فنی و تاریخ و حتی زمین شناسی از شهرهای بروجرد، خرم آباد، دورود، اندیمشک، دزفول، شوشتر، شوش و اهواز برای دریافت اطلاعات مورد نیاز از این سازه ها بود. چون تا آن زمان هیچ مستنداتی که قابل ارایه به این قشر از افراد باشد در اداره کل راه آهن لرستان وجود نداشت ایشان را بر این داشت که دست به تالیف این اثر ارزشمند بزنند.
در این کتاب اساس کار بر معرفی اجمالی پل های موجود در اداره کل راه آهن لرستان با طول بیش از 15 متر قرار داده شده، همچنین کلیه پل های روگذر و زیرگذر جاده ای که خط آهن را در مسیرخود قطع می کرد نیز معرفی شده است. در مجموع 58 پل راه آهن کوچک و بزرگ و 17 پل فرعی راه آهنی چون پل معدن چناره بالارود، پل پایگاه هوایی وحدتی دزفول، پل جاده تدارکاتی گهرش تنها پل معلق قدیمی راه آهن باقیمانده تاکنون، پل جاده تدارکاتی تنگ پنج به سدبختیاری و پل های روگذر و زیرگذر جاده ای را در این کتاب شرح داده اند. در ابتدای کتاب چند صفحه ای درباره معرفی حوزه آبریز منطقه لرستان و توضیح درباره رودخانه های اصلی مسیر راه آهن لرستان که رودهای سزار و دز می باشند صحبت شده و به معرفی رودهای کوچک فرعی که به رودخانه های اصلی سزار و دز در طول مسیر راه آهن می پیوندند پرداخته شده است. خواننده کتاب قبل از وارد شدن به بحث اصلی که معرفی پل ها است با رودهایی که این پل ها بر روی آنها ساخته شده اند آشنا می شود. در این کتاب برای هر پل یک صفحه درنظر گرفته شده، ابتدا عکسی از پل به صورت نیم صفحه گنجانده شده و درپی آن توضیحات فنی مختصری درباره طول، ارتفاع، نوع سازه، مصالح بکار رفته در ساخت سازه، بلاکی که پل در آن قرار دارد، داغ آب پل، تعداد دهانه و کیلومتری که پل در آن قرار دارد داده شده و سپس به معرفی تونل ها، ایستگاه ها و روستاهای اطراف آن، نام رودخانه جاری از زیر پل و ابتدا و انتهای رودخانه پرداخته شده است. ویژگی خاص پل نسبت به دیگر پل ها، اتفاقات مهمی که برای پل رخ داده از قبیل خسارت هایی که در طول جنگ به آن وارد شده با ذکر جزئیات، معرفی شباهت های معماری در بنای برخی پل ها، اشاره به عبور حاشیه نشینان راه آهن از برخی از پل ها به دلیل نبود راه دسترسی غیر از پل مذکور و خطرات آن و مطالب گوناگون دیگری استفاده شده که برای هر پژوهشگر لازم و ضروری است. همچنین در آخر کتاب تعدادی عکس قدیمی از برخی از پل ها در دوران ساخت راه آهن که تا آن زمان در دسترس بود و توانسته بودند از برخی از کتاب های قدیمی راه آهن تهیه کنند گنجانده شد تا تصویر بهتری از وضعیت ساخت پل در دوره ساخت راه آهن به پژوهشگر ارایه نماید.
بدین ترتیب پژوهشگران با مطالعه این کتاب به اطلاعات مفیدی از تاریخچه پل و ویژگی های آن دست می یابند که در نوع خود در راه آهن بی بدیل است. در این کتاب، اطلاعات فنی پل ها نیز از اداره خط و واحد انفورماتیک تهیه و تحویل آرشیو راه آهن گردید. ضمن تقدیر از جناب آقای خرمی پور، امیدوارم دیگر همکاران پر تلاش راه آهن در ادارات کل صف و ستاد این کار را ادامه داده و این گونه کارها مورد توجه و حمایت مدیران عالی و مدیرعامل هم قرار گیرد.