حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بیاتی در گفتوگو با خبرنگار حوزه استانهای خبرگزاری تقریب، با اشاره به اینکه آیت الله شهید دکتر مفتح به عنوان نماد وحدت حوزه و دانشگاه در جامعه علمی کشورمان شناخته میشود اظهار داشت: وحدت حوزه و دانشگاه به عنوان دو بال حرکت و جهش علمی جامعه اسلامی، ضرورتی انکارناپذیر است و در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نیز دیواری از بدبینی، بدگمانی و بیاعتمادی بین حوزویان و دانشگاهیان وجود داشت.
وی تصریح کرد: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی تا حد زیادی این دیوار بی اعتمادی فرو ریخت و شکافی که بین حوزویان و دانشگاهیان وجود داشت ترمیم شد اما هنوز جای کار زیاد است و در این سالها، بسیاری از حوزویان در دانشگاهها در قالب دانشجو و استاد حضور پیدا کردهاند.
نماینده مردم آذربایجانغربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: از سوی دیگر دانشگاهیان نیز بیشتر با فضای معرفتی حوزه و علوم حوزوی آشنا شدند اما خلائی که همچنان در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه محسوس است خلأ محتوایی بوده، یعنی دانشگاهیان و حوزویان اگرچه در عرصههای گوناگون با یکدیگر اتحاد دارند اما در عرصه علوم انسانی تاکنون نتوانستهایم به وحدت مضمونی و محتوایی دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: امام خامنهای بارها بر این نکته تأکید کردند که هم حوزه و هم دانشگاه باید در راستای تولید اندیشه بومی در ساحت علوم انسانی و اندیشه مبتنی بر کتاب و سنت، اندیشه اصیل و اندیشهای که با نگاه انتقادی به نظریات علوم انسانی غربی ساخته میشود و در حقیقت برخاسته از مبانی کلامی اسلامی است، حرکت کنند.
حجت الاسلام والمسلمین بیاتی بیان کرد: اینجا است که وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه یعنی تولید محتوا و مضمون، استخراج نظریات اصیل اسلامی در حوزههای مختلف اداره جامعه، جامعهشناسی اسلامی، اقتصاد اسلامی و حقوق اسلامی میتواند تجلی پیدا کند.
وی گفت: کم و بیش در دهههای گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شده اما بیش از تکنگارهها در این زمینه لازم است، یعنی همچنان نیازمند نهضت اسلامیسازی علوم انسانی به طور خاص هستیم که این مهم جز با وحدت حوزه و دانشگاه تحقق پیدا نمیکند.
نماینده مردم آذربایجانغربی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: خوشبختانه هم اکنون نگاه حوزویان به دانشگاهیان و دانشگاهیان به حوزویان نسبت به دوره پیش از انقلاب اسلامی تغییر بسیاری کرده و آن بیاعتمادی و بدبینی که هر یک از این دو نهاد علمی تا حد بسیاری نسبت به یکدیگر داشتند مرتفع شده است اما آن وحدت محتوایی به این معنا که تولیدات علمی را بتوان در حوزه و دانشگاه به عنوان متون محوری قرار داد وجود ندارد.
وی با اشاره به راهکارهایی برای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: هم اکنون تعامل مستمر و فهم مشترک از دغدغههای طرف مقابل، شکلگیری وحدت مطلوب را تسریع میکند، یعنی هر اندازه حوزویان و دانشگاهیان بیشتر دغدغههای خود را مطرح کنند بیشک سریعتر وحدت مطلوب شکل میگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین بیاتی اظهار داشت: چنانکه در سالهای گذشته نیز شاهد بودیم که دانشگاهیان متدین زمانی که نقدهای علمی خود را با علمای حوزه مطرح کرده و در میان میگذاشتند و علما در مقابل، دغدغههایی که به ویژه در ساحت تولید علم داشتند مطرح میکردند هر یک بر دیگری تأثیر مثبت میگذاشت و برآیند این تعامل یک برآیند رو به جلو و مثبت بود.
وی ادامه داد: هم اکنون نیز هر اندازه فضای تعاملی، تعامل رو در رو و تأکید بر مسائل میدانی و عملی و دوری از کلیگویی و پرداختن به مقولات جمعی افزایش یابد طبیعتاً آن وحدتی که مطلوب همه و در رأس آنها حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بوده و هست سریعتر تحقق پیدا میکند.
این استاد دانشگاه با اشاره به دستاوردهای فرهنگی وحدت حوزه و دانشگاه افزود: با توجه به اینکه هم دانشگاه و هم حوزه روی فرهنگ عمومی جامعه اثرگذار هستند به لحاظ اینکه حوزه به غیر از بعد علمی بار تبلیغ معارف اسلامی را هم به دوش میکشد طبیعتاً هر اندازهای که وحدت حوزه و دانشگاه موفقتر باشد و به صورت ملموستر و واقعیتر تحقق پیدا کند، برکات آن عاید فرهنگ جامعه نیز خواهد شد.
وی تصریح کرد: دو نهاد حوزه و دانشگاه به لحاظ فرهنگی پیشران هستند و بخشهای قابل توجهی از جامعه تحت تربیت و تحت تأثیر این دو نهاد در بعد علمی، فرهنگی و نگاه و اتخاذ رویکرد هستند.
حجت الاسلام والمسلمین بیاتی بیان کرد: اگر این دو نهاد با یکدیگر در تقابل و تضاد باشند، تقابل و تضاد و شکاف آنها میتواند جامعه را نیز دچار چندپارچگی و شکاف فرهنگی بکند مگر اینکه باهم متحد باشند.
وی تصریح کرد: خوشبختانه به برکت انقلاب اسلامی تا حد زیادی این دیوار بی اعتمادی فرو ریخت و شکافی که بین حوزویان و دانشگاهیان وجود داشت ترمیم شد اما هنوز جای کار زیاد است و در این سالها، بسیاری از حوزویان در دانشگاهها در قالب دانشجو و استاد حضور پیدا کردهاند.
نماینده مردم آذربایجانغربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: از سوی دیگر دانشگاهیان نیز بیشتر با فضای معرفتی حوزه و علوم حوزوی آشنا شدند اما خلائی که همچنان در رابطه با وحدت حوزه و دانشگاه محسوس است خلأ محتوایی بوده، یعنی دانشگاهیان و حوزویان اگرچه در عرصههای گوناگون با یکدیگر اتحاد دارند اما در عرصه علوم انسانی تاکنون نتوانستهایم به وحدت مضمونی و محتوایی دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: امام خامنهای بارها بر این نکته تأکید کردند که هم حوزه و هم دانشگاه باید در راستای تولید اندیشه بومی در ساحت علوم انسانی و اندیشه مبتنی بر کتاب و سنت، اندیشه اصیل و اندیشهای که با نگاه انتقادی به نظریات علوم انسانی غربی ساخته میشود و در حقیقت برخاسته از مبانی کلامی اسلامی است، حرکت کنند.
حجت الاسلام والمسلمین بیاتی بیان کرد: اینجا است که وحدت حقیقی حوزه و دانشگاه یعنی تولید محتوا و مضمون، استخراج نظریات اصیل اسلامی در حوزههای مختلف اداره جامعه، جامعهشناسی اسلامی، اقتصاد اسلامی و حقوق اسلامی میتواند تجلی پیدا کند.
وی گفت: کم و بیش در دهههای گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شده اما بیش از تکنگارهها در این زمینه لازم است، یعنی همچنان نیازمند نهضت اسلامیسازی علوم انسانی به طور خاص هستیم که این مهم جز با وحدت حوزه و دانشگاه تحقق پیدا نمیکند.
نماینده مردم آذربایجانغربی در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: خوشبختانه هم اکنون نگاه حوزویان به دانشگاهیان و دانشگاهیان به حوزویان نسبت به دوره پیش از انقلاب اسلامی تغییر بسیاری کرده و آن بیاعتمادی و بدبینی که هر یک از این دو نهاد علمی تا حد بسیاری نسبت به یکدیگر داشتند مرتفع شده است اما آن وحدت محتوایی به این معنا که تولیدات علمی را بتوان در حوزه و دانشگاه به عنوان متون محوری قرار داد وجود ندارد.
وی با اشاره به راهکارهایی برای تقویت وحدت حوزه و دانشگاه بیان کرد: هم اکنون تعامل مستمر و فهم مشترک از دغدغههای طرف مقابل، شکلگیری وحدت مطلوب را تسریع میکند، یعنی هر اندازه حوزویان و دانشگاهیان بیشتر دغدغههای خود را مطرح کنند بیشک سریعتر وحدت مطلوب شکل میگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین بیاتی اظهار داشت: چنانکه در سالهای گذشته نیز شاهد بودیم که دانشگاهیان متدین زمانی که نقدهای علمی خود را با علمای حوزه مطرح کرده و در میان میگذاشتند و علما در مقابل، دغدغههایی که به ویژه در ساحت تولید علم داشتند مطرح میکردند هر یک بر دیگری تأثیر مثبت میگذاشت و برآیند این تعامل یک برآیند رو به جلو و مثبت بود.
وی ادامه داد: هم اکنون نیز هر اندازه فضای تعاملی، تعامل رو در رو و تأکید بر مسائل میدانی و عملی و دوری از کلیگویی و پرداختن به مقولات جمعی افزایش یابد طبیعتاً آن وحدتی که مطلوب همه و در رأس آنها حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری بوده و هست سریعتر تحقق پیدا میکند.
این استاد دانشگاه با اشاره به دستاوردهای فرهنگی وحدت حوزه و دانشگاه افزود: با توجه به اینکه هم دانشگاه و هم حوزه روی فرهنگ عمومی جامعه اثرگذار هستند به لحاظ اینکه حوزه به غیر از بعد علمی بار تبلیغ معارف اسلامی را هم به دوش میکشد طبیعتاً هر اندازهای که وحدت حوزه و دانشگاه موفقتر باشد و به صورت ملموستر و واقعیتر تحقق پیدا کند، برکات آن عاید فرهنگ جامعه نیز خواهد شد.
وی تصریح کرد: دو نهاد حوزه و دانشگاه به لحاظ فرهنگی پیشران هستند و بخشهای قابل توجهی از جامعه تحت تربیت و تحت تأثیر این دو نهاد در بعد علمی، فرهنگی و نگاه و اتخاذ رویکرد هستند.
حجت الاسلام والمسلمین بیاتی بیان کرد: اگر این دو نهاد با یکدیگر در تقابل و تضاد باشند، تقابل و تضاد و شکاف آنها میتواند جامعه را نیز دچار چندپارچگی و شکاف فرهنگی بکند مگر اینکه باهم متحد باشند.
وی با اشاره به نقش حوزه و دانشگاه در توسعه تمدن نوین اسلامی افزود: پایه شکلگیری هر تمدنی در اعصار مختلف، علم بوده یعنی هیچ تمدنی مگر بر پایه دانش شکل نگرفته است.
نماینده مردم آذربایجانغربی در مجلس خبرگان رهبری و مدرس دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه و حوزه هم دو نهاد تولید علم و دانش در جامعه هستند و طبیعی است که اگر تمدن اسلامی خواهان بازگشت به جایگاه گذشته خود باشد و احیا شود باز هم باید کار از حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد اصلی تمدنساز آغاز شود.
وی خاطرنشان کرد: بیتردید تمدن پایگاهی به جز مراکز علمی ندارد و شکلگیری همه مراکز تمدنی بر اساس یک جهش و شکوفایی علمی در هر دورهای بوده، که آن شکوفایی علمی در عرصههای دیگر مثل عرصههای نظامی، ساخت و ساز و عرصههای سیاسی و اجتماعی نمود پیدا کرده اما پایه اصلی در هر تمدنی علم است.
انتهای پیام/∎
نماینده مردم آذربایجانغربی در مجلس خبرگان رهبری و مدرس دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه و حوزه هم دو نهاد تولید علم و دانش در جامعه هستند و طبیعی است که اگر تمدن اسلامی خواهان بازگشت به جایگاه گذشته خود باشد و احیا شود باز هم باید کار از حوزه و دانشگاه به عنوان دو نهاد اصلی تمدنساز آغاز شود.
وی خاطرنشان کرد: بیتردید تمدن پایگاهی به جز مراکز علمی ندارد و شکلگیری همه مراکز تمدنی بر اساس یک جهش و شکوفایی علمی در هر دورهای بوده، که آن شکوفایی علمی در عرصههای دیگر مثل عرصههای نظامی، ساخت و ساز و عرصههای سیاسی و اجتماعی نمود پیدا کرده اما پایه اصلی در هر تمدنی علم است.