به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ محمدرضا مردانی، رئیس سازمان بسیج اساتید کشور، در اجلاس سراسری مسئولان کانونهای بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان با شعار «بسیج علمی، جهاد تربیتی، دانشگاه تمدن ساز»که در مشهد مقدس برگزار شد به اهمیت دانشگاهها و جایگاه آموزش و پرورش در کشور پرداخت و اظهار داشت: دانشگاهها مرکز ثقل اصلی نظام آموزش و پرورش هستند و باید همواره تقویت شوند و هیچگاه نباید دچار تضعیف شوند.
وی افزود: هرچند اقدامات و قدمهایی در این مسیر برداشته شده است، اما این اقدامات به تنهایی کافی نیست و لازم است همه دست به دست هم دهند تا اهداف بلندمدت تحقق یابد.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور تأکید کرد: نگاه مقام معظم رهبری به دانشگاهها و آموزش و پرورش نگاه راهبردی و عمیقی است و افزود: این نگاه یک موضوع عادی نیست و لازم است که هم خودمان مطالعه کنیم و هم پیگیریهای لازم را انجام دهیم تا این اهداف تحقق پیدا کند.
مردانی با اشاره به نقش فعال اساتید بسیجی در پیشبرد اهداف آموزشی تصریح کرد: انتظار رهبر انقلاب از بیرون تحقق نمییابد و این مسئولیت از داخل و با مشارکت مستقیم اساتید و نیروهای انقلابی باید پیگیری شود. سرمایهگذاری و بهرهگیری از استعدادهای داخلی میتواند پیشبرد اهداف دانشگاهها و آموزش و پرورش را تضمین کند.
وی با اشاره به اهمیت تربیت معلم گفت: دانشگاه اگر به نتایج مورد انتظار برسد، همان باوری که مقام معظم رهبری دارند، محقق خواهد شد. معلم معمار آینده کشور و افسر سپاه پیشرفت کشور است.
مردانی خاطرنشان کرد: این باور و شعار صرف نیست و مقام معظم رهبری به اصول خود عمیقاً پایبند هستند. ما نیز باید با اهتمام و همکاری فعال، این اهداف را دنبال کنیم و صرفاً از دیگران انتظار نداشته باشیم.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور به ضرورت شکلگیری گروههای اندیشهورز و اندیشکدهها در ابعاد فرهنگی، سیاسی و اقتصادی اشاره کرد و افزود: موضوعات متنوعی از جمله فضای آموزشی، معیشت و نیازمندیهای دانشگاهها وجود دارد که میتواند به صورت طرحهای عملیاتی تبدیل شود و با همکاری دستگاهها و نهادهای مختلف، از جمله قرارگاه سازندگی خاتم، به اجرا درآید.
وی با یادآوری منزلت ویژه فرهنگیان در گذشته و ضرورت حفظ جایگاه معلمان نسل جدید گفت: نسل جدید معلمان باید از ابتدای دوران تحصیل مورد توجه قرار گیرد تا بهای سنگین کاهش منزلت فرهنگیان در آینده پرداخت نشود. این مسئله، یک واقعیت غیرقابل انکار است که باید به آن توجه ویژه داشت.
مردانی همچنین بر نقش اساتید بسیجی در تدوین برنامههای درسی، آموزش ضمن خدمت معلمان و توانمندسازی نیروهای آموزشی تأکید کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۳۷ هزار هیئت علمی بسیجی و ۲۹ هزار مدرس بسیجی در کشور فعال هستند که میتوانند در طراحی، آموزش و دانشافزایی مشارکت کنند. نقش نظارتی، رصد هوشمندانه و ارائه راهکارهای اصلاحی از دیگر وظایف اساتید بسیجی است.
وی ادامه داد: بسیج اساتید باید با همت و اهتمام بیشتر نسبت به رسالت خود وارد میدان شود و نیروهای انقلابی و ارزشی که پشتوانه عظیم بسیج هستند نیز باید به این عرصه وارد شوند. تربیت معلمان، دانشافزایی و کارکرد تربیتی برای دانشگاهها باید یکی از مهمترین اولویتهای سازمان بسیج اساتید باشد.
مردانی با اشاره به شبکهها و اندیشکدههای بسیج اساتید گفت: در حال حاضر ۱۶ شبکه و گروه مسئلهمحور فعال هستند و اندیشکدههای دانشگاهها میتوانند با ارائه طرحهای عملیاتی و پژوهشی، مسائل دانشگاهها و آموزش و پرورش را مورد بررسی قرار دهند و راهکارهای مؤثر ارائه دهند. مشارکت فعال و حمایت مستمر از این اندیشکدهها میتواند تحولی جدی در عرصه آموزش و پرورش و دانشگاهها ایجاد کند.
شبکههای تخصصی بسیج اساتید، زمینهساز ارتقای علمی، تربیتی و فرهنگی دانشگاهها و معلمان
وی به تشریح شبکهها و گروههای تخصصی بسیج اساتید پرداخت و گفت: در هر استان یک گروه حکمرانی فعال داریم که مسائل و موضوعات مهم مرتبط با دانشگاهها و آموزش و پرورش را دنبال میکند. این گروهها در مرکزیت بسیج اساتید استان مستقر هستند و در حوزههای مختلف، بستههای سیاستی و برنامههای عملیاتی طراحی وارائه میکنند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور افزود: در شهرستانها نیز کارگروههای فعال وجود دارند و شبکه جهادگران تبیین، با عضویت حدود ۱۲۰۰ استاد، در مدارس، کلاسها و مناسبتهای مختلف حاضر میشوند و نقش خود را در آموزش و تبیین مسائل مهم ایفا میکنند.
مردانی گفت: اعضای این شبکه، علاوه بر حضور میدانی، در فضای مجازی نیز محتوای آموزشی و پژوهشی بارگذاری میکنند تا علاقهمندان و فعالان علمی به آن دسترسی داشته باشند.
وی با اشاره به دیگر شبکههای فعال بیان کرد: شبکه تفقد، شبکه هیئتهای اندیشهور و شورای کانونها در دانشگاهها، شامل اعضای متعهدی هستند که میتوانند در میدان آموزش و پژوهش حضور فعال داشته باشند. همچنین شبکه اساتید جهان اسلام با تمرکز بر مسائل بینالمللی، شبکه تخصصی تحول در علوم انسانی که از سال جاری راهاندازی شده و شبکههای استاد و دانشجو، حلقههای صالحین و صادقین و گروههای مطالعاتی خواهران، از جمله دیگر شبکههای فعال هستند که به توسعه علمی و فرهنگی دانشگاهها کمک میکنند.
رئیس سازمان بسیج اساتید کشور ادامه داد: شبکههای تخصصی با هدف افکارسنجی نخبگان، ارتباط با خانواده اساتید بسیجی و تقویت بعد علمی و فناوریهای نوظهور فعالیت میکنند. این شبکهها بر اساس تخصص و علاقه اساتید طراحی شدهاند و حوزههای مطالعاتی مختلفی را پوشش میدهند تا از تمامی ظرفیتهای علمی و تربیتی موجود بهرهبرداری شود.
مردانی با تأکید بر نقش دانشگاه فرهنگیان گفت: دانشگاه فرهنگیان به عنوان حلقه میانی بین آموزش عالی و آموزش و پرورش عمل میکند و لازم است این حلقه میانی کار خود را به بهترین شکل انجام دهد تا آموزش و تربیت معلمان به نحو مطلوب پیگیری شود. مباحث معرفتی، اعتقادی، مهارتی، تربیتی و اخلاقی و همچنین توسعه نگرش، بینش، مهارت و بصیرت دانشجویان معلم، باید علاوه بر برنامههای درسی، در قالب برنامههای مکمل و محتوای آموزشی دانشگاهها گنجانده شود.
وی افزود: اساتید بسیجی و شبکههای تخصصی میتوانند با همکاری و تعامل نزدیک با دانشگاهها، نقش مؤثری در آموزش و تربیت معلمان داشته باشند و به تحقق اهداف بلندمدت آموزشی و تربیتی کشور کمک کنند. این فعالیتها شامل طراحی بستههای آموزشی، برگزاری برنامههای دانشافزایی، حضور در کلاسها و مدرسهها و همچنین فعالیت در فضای مجازی است.