شناسهٔ خبر: 76348817 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل راهداری لرستان تاکید کرد

نقش راهبردی رانندگان و راهداران در پایداری اقتصادی، تأمین امنیت سفرها

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با تأکید بر نقش راهبردی رانندگان و راهداران در پایداری اقتصادی، تأمین امنیت سفرها و تداوم زندگی روزمره مردم، گفت: هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری فرصتی مغتنم برای قدردانی از ایثار، تلاش جهادی و خدمات شجاعانه فعالان این حوزه است؛ انسان‌هایی که بی‌ادعا و در سخت‌ترین شرایط، بار سنگین مسئولیت را بر دوش می‌کشند.

صاحب‌خبر -

عارف امرایی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری فرصت مغتنمی برای قدردانی از ایثار، تلاش جهادی و خدمات شجاعانه فعالان این حوزه است، اظهار کرد: رانندگان عزیز به‌عنوان سفیران حمل‌ونقل و پرچمداران بی‌ادعای خدمت، نقش تعیین‌کننده‌ای در تداوم زندگی روزمره مردم دارند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های حمل‌ونقل بار و مسافر، انجمن‌ها و به‌ویژه راهداران پرتلاش استان، در گرمای تابستان و سرمای طاقت‌فرسای زمستان با حضور مستمر در جاده‌ها، ایمنی سفرها را تأمین کرده و با جان‌فشانی، خطر را از مسافران و رانندگان دور می‌کنند.

مدیرکل راهداری لرستان با اشاره به نام‌گذاری ۲۶ آذرماه به‌عنوان روز حمل‌ونقل و رانندگان، اضافه کرد: این روز یادآور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در سال ۱۳۶۲ است که با بسیج رانندگان، کالاهای اساسی مردم در کوتاه‌ترین زمان ممکن از بنادر به اقصی نقاط کشور منتقل شد.

امرایی با بیان اینکه یکم دی‌ماه به‌عنوان روز راهدار نامگذاری شده است، تصریح کرد: فاصله زمانی ۲۶ آذر تا یکم دی‌ماه به‌عنوان هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری شناخته می‌شود و اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان برنامه‌های متعددی برای تجلیل از فعالان این عرصه تدارک دیده است.

وی ادامه داد: رانندگان استان لرستان همواره همگام با دولت و در کنار مردم، در جابه‌جایی کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، مواد معدنی و صنعتی نقش‌آفرین بوده‌اند و راهداران نیز در حوزه نگهداری راه، خط‌کشی، روکش آسفالت و عملیات راهداری زمستانی خدمات ارزشمندی ارائه می‌دهند.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با اشاره به چهار رخداد مهم حوزه حمل‌ونقل در سال جاری گفت: مهم‌ترین این رخدادها مربوط به ایام جنگ بود که تأمین کالاهای اساسی به یکی از دغدغه‌های اصلی کشور تبدیل شد. در این شرایط، بندر امام خمینی(ره) نقش حیاتی داشت و با دستور سازمان راهداری، اعزام ناوگان به این بندر در دستور کار قرار گرفت.

امرایی بیان کرد: لرستان با اعزام ۴ هزار کامیون به بندر امام، پس از استان خوزستان بیشترین میزان جابه‌جایی کالا را در کشور انجام داد که این عملکرد منجر به تقدیر وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری از استان شد.

وی همچنین به نقش پشتیبانی راهداری لرستان در طول و پس از جنگ اشاره کرد و افزود: همکاران ما با انجام اقدامات ضروری در حوزه‌های مورد نیاز نیروهای نظامی و امنیتی، نقش مؤثری ایفا کردند که بارها مورد تقدیر قرار گرفتند.

وی خاطرنشان کرد: در ایام لغو پروازها، بازگشت حجاج از طریق مرز مهران و به‌صورت زمینی انجام شد و خوشبختانه در کوتاه‌ترین زمان ممکن، جابه‌جایی حجاج بدون مشکل صورت گرفت.

مدیرکل راهداری لرستان همچنین از جابه‌جایی بیش از ۵۵ هزار زائر حسینی با ناوگان حمل‌ونقل عمومی استان خبر داد و تصریح کرد: این مهم با همراهی و همدلی شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر و تعاونی‌ها محقق شد و استان لرستان در این آزمون نیز سربلند بیرون آمد.

امرایی با تأکید بر اینکه استان لرستان به دلیل شرایط خاص توپوگرافی و اقلیمی و همچنین قرار گرفتن در مسیر کریدور جنوب به غرب، شمال‌غرب، شمال و شرق کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: حدود ۲۴ استان کشور برای جابه‌جایی بار بندر امام خمینی(ره) از مسیر استان لرستان عبور می‌کنند و این موضوع مسئولیت اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان را دوچندان می‌کند.

وی تاکید کرد: بر همین اساس، با یک برنامه‌ریزی مدون و هدفمند به استقبال عملیات راهداری زمستانی رفته‌ایم و در این راستا ۴۵ راهدارخانه در سطح استان برای ارائه خدمات به رانندگان و مسافران آماده شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان تصریح کرد: از مجموع این راهدارخانه‌ها، ۳۸ واحد تحت پوشش اداره‌کل راهداری استان و ۷ راهدارخانه نیز در بخش خصوصی و در مسیر آزادراه خرم‌آباد ـ اراک و سایر محورهای خرم‌آباد فعال هستند.

امرایی با اشاره به استقرار نیروهای انسانی در فصل زمستان، بیان کرد: حدود ۳۷۰ نفر از راهداران پرتلاش استان در ایام زمستان در محورهای مواصلاتی مستقر می‌شوند و آمادگی کامل دارند تا در شب‌ها، روزهای برفی و همچنین در شرایط بحرانی مانند وقوع سیلاب، خدمات لازم را به کاربران جاده‌ای ارائه دهند.

وی ادامه داد: در حال حاضر مجموعاً ۲۹۸ دستگاه ماشین‌آلات راهداری شامل انواع ماشین‌های برف‌روب، نمک‌پاش، لودر، گریدر و سایر تجهیزات تخصصی در سطح استان آماده به‌کار است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال شرایط به‌گونه‌ای فراهم شده که بتوانیم نسبت به سال‌های گذشته بهره‌وری بهتری از ماشین‌آلات جدید و موجود داشته باشیم و با آمادگی کامل به استقبال فصل زمستان برویم.

امرایی با اشاره به آخرین وضعیت جوی محورهای استان گفت: امشب در شهرستان دلفان، محور گشور به کرمانشاه، گردنه گاماسیاب، محور نورآباد به نهاوند، مسیر بروجرد به اراک، گردنه ایراد در حوزه شهرستان‌های الیگودرز و ازنا و همچنین گردنه رازان شاهد بارش برف هستیم.

وی اظهار کرد: خوشبختانه ذخایر نمک به میزان کافی در انبارهای راهداری استان وجود دارد؛ بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده و اطلاعات سازمان هواشناسی، امسال حدود ۳۵ هزار تن نمک در قالب طرح راهداری زمستانی مصرف خواهد شد که تاکنون ۲۰ هزار تن آن در انبارها ذخیره شده و روند ذخیره‌سازی همچنان ادامه دارد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان ادامه داد: با حمایت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، دو قرارداد برای تأمین ماشین‌آلات منعقد شده و تاکنون ۲۹ دستگاه ماشین‌آلات شامل بولدوزر، لودر و بیل مکانیکی با چرخ لاستیکی و زنجیری وارد ناوگان استان شده که بخش قابل‌توجهی از کمبودها را جبران کرده است.

امرایی بیان کرد: علاوه بر این، حدود ۷ تا ۸ دستگاه دیگر وارد کشور شده و در حال حاضر در جزیره کیش قرار دارند که فرآیندهای اداری و گمرکی آن‌ها در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان هفته تحویل استان شوند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ۸ دستگاه دیگر از ماشین‌آلات موضوع قرارداد، بر اساس برنامه زمان‌بندی تا پایان دی‌ماه تحویل خواهد شد و امیدواریم در سال‌های آینده نیز بتوانیم بخشی از نیاز استان، به‌ویژه در حوزه ماشین‌آلات نیمه‌سنگین شامل کامیون و وانت را تأمین کنیم.

مدیرکل راهداری لرستان بیان کرد: در حال حاضر کمبودی در حوزه ماشین‌آلات سنگین وجود ندارد و با ۴۴ دستگاه ماشین‌آلات سنگین و فوق‌سنگین شامل کامیون‌ها و همچنین ۱۵ دستگاه ماشین‌آلات سبک، در حال ارائه خدمات هستیم؛ با این حال برای تأمین ماشین‌آلات نیمه‌سنگین نیز در حال رایزنی و تأمین منابع مالی از سوی سازمان راهداری کشور هستیم.

امرایی خاطرنشان کرد: پیگیری‌ها برای تأمین منابع مالی ماشین‌آلات نیمه‌سنگین در سال ۱۴۰۵ نیز در دستور کار قرار دارد که تحقق این موضوع نقش مؤثری در ارتقای سطح خدمات راهداری و افزایش آمادگی استان در شرایط بحرانی خواهد داشت.

امرایی با اشاره به نقش بخش خصوصی در احداث آزادراه‌ها گفت: آزادراه‌ها به‌صورت مشارکتی و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث شده‌اند و برای بهره‌برداری از آن‌ها دوره مشخصی پیش‌بینی شده تا سرمایه‌گذار بتواند سرمایه خود را بازگرداند؛ بنابراین نگهداری و ایمن‌سازی این محورها بر عهده بخش خصوصی است و نظارت عالیه نیز از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور به‌عنوان یکی از معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود.

وی افزود: به‌عنوان دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های استان، بازدیدهای مستمر از آزادراه‌ها انجام می‌شود و در صورت مشاهده هرگونه خلأ یا نقص، مکاتبات و پیگیری‌های لازم به‌صورت جدی انجام خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان با بیان اینکه نگهداری راه‌های اصلی و همچنین توسعه و بهسازی راه‌های فرعی و روستایی از مهم‌ترین اولویت‌های این اداره‌کل است، گفت: شرایط اقتصادی کشور و تحریم‌های ظالمانه، محدودیت‌هایی در تأمین منابع مالی ایجاد کرده، اما با وجود این محدودیت‌ها، امسال اقدامات مؤثری در حوزه نگهداری و ایمن‌سازی راه‌های استان انجام شده است.

امرایی با اشاره به جایگاه لرستان در ارزیابی عملکرد کشور تصریح کرد: بر اساس ارزیابی ۲۳ شاخصی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور که نتایج آن از سوی وزارت کشور به استانداری‌ها ابلاغ شده، استان لرستان موفق به کسب رتبه سوم در سطح کشور شده است.

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین این شاخص‌ها، نگهداری راه‌های شریانی است که در این حوزه تاکنون ۴۵۶ کیلومتر روکش آسفالت و لایه حفاظتی اجرا شده است.

مدیرکل راهداری لرستان ادامه داد: در حوزه ایمن‌سازی نیز ۳۲ کیلومتر نیوجرسی نصب، حدود ۶ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خط‌کشی انجام و ۱۵ کیلومتر روشنایی طولی به بهره‌برداری رسیده است؛ همچنین ۱۰ کیلومتر دیگر روشنایی طولی در دست اجرا قرار دارد.

وی اظهار کرد: در بخش روشنایی نقطه‌ای تاکنون سه نقطه تکمیل شده و چهار نقطه دیگر نیز در دست اقدام است. علاوه بر این، بیش از ۴۰ هزار عدد انواع علائم ایمنی نصب شده و در حوزه فنی نیز بیش از هزار و ۳۰۰ دستگاه تجهیزات ایمنی نصب و ۷۸ دستگاه تعمیر و مرمت شده است.

امرایی خاطرنشان کرد: در حوزه ابنیه فنی، ۱۱ دستگاه پل جدید که عمدتاً در مسیرهای روستایی قرار دارند، احداث شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راه‌های فرعی و روستایی گفت: در مجموع ۳۱۳ کیلومتر روکش آسفالت در این محورها اجرا شده که ۱۷۶ کیلومتر مربوط به راه‌های روستایی و ۱۳۶ کیلومتر مربوط به راه‌های فرعی است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان در ادامه به نوسازی ناوگان ماشین‌آلات اشاره کرد و افزود: تاکنون ۲۹ دستگاه ماشین‌آلات جدید وارد استان شده و ۷ دستگاه دیگر نیز در مراحل نهایی ورود قرار دارند؛ همچنین ۱۵ دستگاه دیگر طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده تا پایان دی‌ماه به ناوگان راهداری استان اضافه خواهد شد.

امرایی با اشاره به هوشمندسازی راه‌ها گفت: علاوه بر دوربین‌های ثبت تخلفات موجود، تأمین منابع مالی برای نصب ۲۸ دستگاه دوربین جدید انجام شده و مناقصه آن نیز برگزار شده است. پیش‌بینی می‌شود این دوربین‌ها تا پایان نیمه نخست سال ۱۴۰۵ در محورهای استان نصب شوند که نقش مؤثری در کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی جاده‌ها خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در حوزه ساختمان‌ها، ساختمان پلیس‌راه چالانچولان و پلیس‌راه ازنا به بهره‌برداری رسیده و ساختمان قرارگاه مرکزی پلیس‌راه‌ها در دست اجراست که پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا یک ماه آینده تعمیرات اساسی آن تکمیل شود. همچنین منابع مالی ساختمان پلیس‌راه بروجرد تأمین شده و مناقصه آن در دست اقدام است.

مدیرکل راهداری لرستان تاکید کرد: در حوزه انبارهای ذخیره‌سازی، امسال یک انبار نمک در شهر فیروزآباد احداث شده که بخشی از محورهای شهرستان را پوشش می‌دهد و همچنین یک انبار جدید در شهر نورآباد مرکز شهرستان سلسله ایجاد شده است تا در فصل زمستان، ذخیره‌سازی مناسب نمک و آمادگی کامل برای عملیات راهداری زمستانی فراهم شود.

امرایی با اشاره به منابع تأمین اعتبارات حوزه راهداری گفت: تأمین منابع مالی راهداری از دو محل انجام می‌شود؛ نخست، اعتبارات ملی که مربوط به ایمن‌سازی و نگهداری راه‌های شریانی است و عمدتاً از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۳ اعتبارات ملی این بخش نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۸۹ درصد افزایش داشته و در مجموع حدود ۷۵۰ میلیارد تومان از منابع ملی جذب شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان ادامه داد: بخش دوم منابع مالی مربوط به نگهداری و ساخت راه‌های روستایی و فرعی است که از محل اعتبارات استانی و بر اساس ضوابط اجرایی بودجه کشور تأمین می‌شود.

امرایی تصریح کرد: در سال گذشته میزان جذب این اعتبارات ۱۷۷ میلیارد تومان بوده، اما خوشبختانه امسال تا به امروز ۲۷۷ میلیارد تومان اعتبار استانی از محل اوراق جذب شده است.

وی اضافه کرد: در این زمینه، اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان به‌عنوان دومین دستگاه اجرایی استان در جذب اوراق معرفی شد و به همین دلیل مورد تقدیر استاندار محترم قرار گرفت.

امرایی اظهار کرد: براساس مصوبه شورای‌عالی اداری کشور در سال ۱۳۹۵، مسئولیت توسعه و ارتقای محورها بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در سطح ملی و اداره‌کل راه و شهرسازی در سطح استان‌هاست و اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای صرفاً دستگاه بهره‌بردار و متولی نگهداری جاده‌ها محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل، راهداری وظیفه سازمانی برای چهارخطه کردن یا ارتقای محورها به بزرگراه ندارد، اما با وجود این، در برخی مسیرها از جمله محور نورآباد ـ نهاوند، پیگیری‌ها و مکاتبات لازم برای ارتقای محور به بزرگراه از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط انجام شده است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان ادامه داد: در بخش فعلی این محور، برخلاف آنچه ممکن است در تصاویر دیده شود، پیمانکار پروژه فعال است و با سرعت قابل قبولی در حال اجرای عملیات بهسازی است؛ به‌گونه‌ای که اگر تصویربرداری کمی جلوتر انجام می‌شد، فعالیت‌های عمرانی به‌وضوح قابل مشاهده بود.

امرایی با اشاره به سوابق اجرایی پروژه گفت: در سال ۱۳۹۹ برای قطعه نخست این محور قرارداد منعقد شد، اما به دلیل عملکرد ضعیف پیمانکار و رها شدن پروژه برای بیش از دو سال، ناگزیر شدیم ضمن پیگیری خلع ید و اعمال ماده ۴۶ پیمان، موضوع را از مسیر قانونی دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: هم‌زمان با این اقدامات، رایزنی‌های لازم با سازمان راهداری انجام شد تا مجوز لازم برای ادامه و تکمیل پروژه اخذ شود که خوشبختانه در شهریورماه سال جاری قرارداد جدید منعقد شد.

مدیرکل راهداری لرستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیمانکار جدید با سرعت مناسبی مشغول اجرای عملیات خاکی در قطعه دوم پروژه است و بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد این امکان وجود دارد که با استفاده از ابلاغ ۲۵ درصدی، عملیات قطعه اول که توسط پیمانکار قبلی نیمه‌تمام رها شده بود نیز تکمیل شود.

امرایی اضافه کرد: بر اساس برنامه زمان‌بندی تنظیم‌شده با پیمانکار، عملیات زیرسازی پروژه تا پایان اردیبهشت‌ماه سال آینده به اتمام خواهد رسید و عملیات آسفالت که فاز دوم پروژه محسوب می‌شود، پیش‌بینی می‌شود تا پایان شهریورماه ۱۴۰۵ تکمیل شود.

وی بیان کرد: در صورت تحقق این برنامه‌ها، کل پروژه محور نورآباد ـ نهاوند تا پایان شهریور ۱۴۰۵ به بهره‌برداری خواهد رسید و نقش مؤثری در ارتقای ایمنی و تسهیل تردد در این مسیر خواهد داشت.

امرایی با تشریح وضعیت شبکه راه‌های استان گفت: در مجموع حدود ۸ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه در استان لرستان وجود دارد که از این میزان، نزدیک به هزار و ۱۰۰ کیلومتر راه شریانی و حدود ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی، فرعی و دوخطه است.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در حوزه راهداری، تأمین منابع مالی است. خوشبختانه در راه‌های شریانی به دلیل حمایت‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور، شرایط نسبتاً مطلوب‌تری داریم، اما چالش اصلی ما مربوط به راه‌های روستایی و فرعی است که بیش از ۷ هزار کیلومتر از شبکه راهی استان را شامل می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای لرستان ادامه داد: متأسفانه در این بخش آن‌گونه که انتظار می‌رود، امکان جذب منابع مالی از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان فراهم نیست و این موضوع به‌طور مستقیم بر روند ایمن‌سازی و نگهداری راه‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

امرایی با اشاره به پیگیری‌های انجام‌شده تصریح کرد: در همین یکشنبه هفته جاری، جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی استاندار و حسن‌پور در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد که در این نشست، قول مساعد داده شد منابع مالی راه‌های روستایی در سال ۱۴۰۵ حداقل به میزان ۱۰۰ درصد افزایش یابد که تحقق آن می‌تواند بخشی از نارسایی‌های موجود را جبران کند.

وی با تأکید بر تعهد مجموعه راهداری به مردم استان گفت: به مردم لرستان اطمینان می‌دهم که اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان، همانند سایر دستگاه‌های اجرایی و به‌عنوان خادم مردم، با تمام توان، ظرفیت نیروی انسانی و امکانات موجود، در حوزه ایمنی، نگهداری راه‌ها و حمل‌ونقل بار و مسافر فعالیت خواهد کرد.

مدیرکل راهداری لرستان خاطرنشان کرد: این خدمات با بهره‌گیری از توان انجمن‌های صنفی، شرکت‌های حمل‌ونقل و رانندگان زحمتکش به‌عنوان سربازان گمنام و پرافتخار عرصه اقتصادی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام