شناسهٔ خبر: 76340355 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

ویژه کارشناسان آموزش و پژوهش کانون؛

کارگاه آموزش استفاده از هوش مصنوعی برگزار شد

در بخش نخست سومین روز جشنواره ملی پژوهش کارگاهی با عنوان «کاربرد هوش مصنوعی در آموزش و پژوهش» ویژه کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این حوزه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در این کارگاه آموزشی با تدریس احمد فضلوی فعال حوزه کسب و کار و هوش مصنوعی برخی ابزارهای هوش مصنوعی واکاوی و چگونگی بهره‌گیری از این ابزارها در حوزه‌های آموزش و پژوهش آموزش داده شد.

فضلوی در این نشست گفت: ماجرای هوش مصنوعی ماجرای زندگی است و زمانی که این ابزارها وارد زندگی شد به ناچار برخی فرآیندهای زندگی را باید به این ابزارها بسپاریم چرا که هوش مصنوعی به نوعی کامل‌کننده سنت است.

او افزود: هر ابزاری قابلیت استفاده حُسن یا سوء دارد بنابراین چگونگی استفاده از این ابزارها بسیار مهم است و اگر در مسیر درست استفاده کنیم می‌تواند نقش شتاب‌دهنده داشته باشد.

مدرس این کارگاه آموزشی نکته جذاب هوش مصنوعی را استفاده در فعالیت‌های متنوع افراد در زندگی روزمره دانست که می‌تواند فعالیت‌های سخت و زمان‌بر را ساده و زمان انجام آن را کوتاه کند.

کارگاه آموزش استفاده از هوش مصنوعی برگزار شد

او یادآور شد: هر فردی در هر سطحی که باشد اگر بخواهد در قالب سنتی خود باقی بماند از هوش مصنوعی عقب خواهد ماند و در ادامه ممکن است با مشکلاتی مواجهه شود اما باید شیوه استفاده صحیح استفاده از این ابزارها را یاد بگیریم.

فضلوی با اشاره به این که ابزارها بر اساس منطقی طراحی و ساخته می‌شود افزود: باید منطق آن‌ها را بشناسیم تا بتوانیم بهره‌برداری مناسب‌تری از آن‌ها داشته باشیم.

او نسل کودک و نوجوان امروزی را هوشمندتر و زرنگ‌تر و در عین‌حال کم‌تحرک‌تر و ایستاتر از نسل گذشته دانست و گفت: به‌هرحال آن‌ها زیست خود را پیدا و از ما جلوتر خواهند بود و لازم است ما حصارهای خود را بشکنیم تا یک گام به جلوتر برویم.

مدرس این کارگاه در ادامه به توضیح در زمینه سرفصل‌های این کارگاه از جمله: «نقشه راه هوش مصنوعی در امور پژوهشی»، دگردیسی فرآیندهای کشف و چالش‌های اخلاقی و استراتژی‌های پیش رو، بازتعریف کشف علمی، داده‌ها و الگوهای هوش مصنوعی، چرخه حیات پژوهشی سنتی، خودکارسازی چرخه پژوهش و... پرداخت.

او هم‌چنین در حوزه‌های ایده تا آزمایش، فرضیه‌سازی هوشمند و طراحی خودکار، چهارراه‌های پیشرفت، چالش‌ها و مخاطرات با استفاده از هوش مصنوعی در پژوهش توضیحاتی ارایه کرد و اظهار داشت: گاهی هوش مصنوعی دچار توهم، سوگیری و بحران بازتولیدپذیری می‌شود و اطلاعاتی به ما می‌دهد که در ظاهر درست به‌نظر می‌رسد اما در واقعیت نادرست است یا در کارهای حساس و دقیق ممکن است اشتباه کند یا قضاوت‌های ناعادلانه داشته باشد بنابراین باید حتما بازنگری در اطلاعات ارایه شده داشته باشیم.

فضلوی در زمینه ملاحظه‌های اخلاقی و حقوقی در پژوهش با استفاده از هوش مصنوعی نویسندگی، حریم خصوصی و شفافیت گفت: استفاده اخلاقی از هوش مصنوعی مستلزم رعایت قوانینی است که مسوولیت‌پذیری انسان را تضمین کند و در حوزه نویسندگی هوش مصنوعی نمی‌تواند یک نویسنده تلقی شود و برای حفظ حریم خصوصی، به اشتراک گذاشتن داده‌های پژوهشی یا اطلاعات شخصی در بسترهای عمومی می‌تواند خطر نقض حریم خصوصی را به دنبال داشته باشد و نکته دیگر شفافیت در استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در پژوهش توصیه شده است.

در بخش دوم این کارگاه آموزشی نیز انواع ابزارهای کاربردی هوشی مصنوعی و چگونگی استفاده از آن‌ها در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی معرفی و در قالب کارگاهی مورد استفاده قرار گرفت.

کارگاه آموزش استفاده از هوش مصنوعی برگزار شد

هفدهمین جشنواره ملی پژوهش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «از پرسش تا پژوهش؛ از پژوهش تا پیشرفت» از ۲۴ تا ۲۷ آذر ۱۴۰۴ در مجتمع فرهنگی‌هنری کانون در پردیسان قم در حال برگزاری است.

کارگاه آموزش استفاده از هوش مصنوعی برگزار شد