شناسهٔ خبر: 76339975 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کاهش جدی اعتماد افکار عمومی جهان به روایت اسرائیلی و بازتاب آن در اسکار ۲۰۲۶

تهران - ایرنا - راه‌یابی سه فیلم مرتبط با فلسطین و حذف نماینده رژیم صهیونیستی از جایزه اسکار ۲۰۲۶، بازتابی از تغییرات عمیق در افکار عمومی جهانی و بی‌اعتباری روایت‌های اسرائیلی است، این روند با تداوم جنگ غزه و اعتراضات گسترده به سیاست‌های تل‌آویو شدت گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی ۱۱ رژیم صهیونیستی (کان)، شب گذشته (سه‌شنبه) با اعلام فهرست نامزدهای نود و هشتمین دوره جایزه اسکار ۲۰۲۶، سینمای رژیم صهیونیستی یکی از بزرگ‌ترین ناکامی‌های سال‌های اخیر خود را تجربه کرد.

بر اساس این گزارش، فیلم «دریا»، نماینده رسمی رژیم صهیونیستی در بخش بهترین فیلم‌های بین‌المللی که پیش‌تر پنج جایزه «اوفیر»، مهم‌ترین جایزه سینمایی این رژیم را کسب کرده بود، از راه‌یابی به جمع ۱۵ فیلم نامزد اسکار در مرحله بعدی بازماند؛ در حالی که سه فیلم با محوریت مساله فلسطین یعنی «صدای هند رجب» از تونس، «فلسطین ۳۶» از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین و فیلم «همه آنچه از تو باقی مانده» از اردن به فهرست نهایی راه یافتند.

به نوشته روزنامه اسرائیلی «یدیعوت آحارانوت»، فیلم «دریا»، حتی با چاشنی رنج پسری فلسطینی در روستایی نزدیک رام‌الله کرانه باختری و منع عبور وی توسط ایست بازرسی ارتش اسرائیل نتوانست به مرحله بعدی راه یابد.

حذف فیلم دریا در شرایطی صورت گرفت که میکی زوهر، وزیر امور امور ورزش و فرهنگ رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از سازندگان این فیلم مدعی شد که آنها اسرائیل را در این اثر «دولت آپارتاید» معرفی کرده‌اند. او گفت: فیلم دریا نماینده اسرائیل نیست، بلکه به عنوان بستری برای صداهای افراطی و متوهم عمل می‌کند.

زوهر پس از ناکامی این فیلم در اسکار، اعلام کرد که بودجه آکادمی فیلم و تلویزیون رژیم صهیونیستی را که حامی این فیلم بود، متوقف خواهد کرد و از ایجاد یک مراسم اهدای جوایز جدید جایگزین جوایز اوفیر به عنوان بخشی از اصلاحات سینمایی خبر داد.

توجه به موضوع فلسطین از سوی سازندگان بین المللی در شرایطی رخ می‌دهد که جنگ غزه افکار عمومی جهان را تحت تأثیر قرار داده و بی‌اعتمادی گسترده‌ای نسبت به روایت‌های اسرائیلی ایجاد کرده است.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که انتقادهای جهانی از نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه و موج گسترده جهانی همدلی با فلسطینی‌ها، فضای فرهنگی و سینمایی جهان را دگرگون کرده و موضوع رنج فلسطینی‌ها را در کانون توجه فیلم‌سازان قرار داده است.

عناوین فیلم‌های مرتبط با فلسطین در فصل جوایز اسکار ۲۰۲۶

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا (اسکار) دیروز (سه‌شنبه) فهرست کوتاه نامزدهای خود را در ۱۲ رشته، پیش از برگزاری نود و هشتمین مراسم اسکار در ۱۶ مارس (۲۵ اسفند) منتشر کرد.

در این فصل چندین فیلم با تمرکز بر مسأله فلسطین حضور برجسته‌ای دارند؛ آثاری که از کشورهای مختلف و در قالب فیلم‌ و مستند کوتاه و بلند به جنبه‌های تاریخی، انسانی و سیاسی این موضوع پرداخته‌اند.

فیلم «صدای هند رجب»

این فیلم به کارگردانی «کوثر بن‌هانیه» و به نمایندگی از تونس، به واپسین ساعات زندگی «هند رجب»، دختر پنج‌ساله فلسطینی می‌پردازد. وی در ژانویه ۲۰۲۴ (دی ۱۴۰۳) در غزه و درحالی‌که در خودرویی گرفتار شده بود، زیر آتش نیروهای رژیم صهیونیستی جان باخت.

روایت فیلم تقریباً به‌طور کامل در مرکز تماس‌های اضطراری می‌گذرد و تلاش امدادگران برای رسیدن به او را دنبال می‌کند، تلاشی که ناکام می‌ماند. بن‌هانیه در این اثر، بازیگران را با فایل‌های صوتی واقعی تماس هند با جمعیت هلال‌احمر فلسطین ترکیب کرده است.

کاهش جدی اعتماد افکار عمومی جهان به روایت اسرائیلی و بازتاب آن در اسکار ۲۰۲۶

فیلم «فلسطین ۳۶»

این فیلم به کارگردانی «آن‌ماری جاسیر» و به نمایندگی از تشکیلات خودگردان فلسطین، یک درام تاریخی درباره انقلاب عرب‌ها علیه قیمومت انگلیس در سال ۱۹۳۶ است. فیلمبرداری قرار بود در مناطق فلسطینی انجام شود؛ اما پس از آغاز جنگ غزه به اردن منتقل شد. بازیگران بین‌المللی همچون جرمی آیرونز، لیام کانینگهام و رابرت آرامایو در کنار بازیگران فلسطینی از جمله صالح بکری، هیام عباس، یاسمین المصری و کمال الباشا در این فیلم حضور دارند.

این اثر تولید مشترک فلسطین، انگلیس، فرانسه، دانمارک، اردن، عربستان سعودی و قطر است و به بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار راه یافته است.

کاهش جدی اعتماد افکار عمومی جهان به روایت اسرائیلی و بازتاب آن در اسکار ۲۰۲۶

فیلم «همه آنچه از تو باقی مانده»

این فیلم به کارگردانی «شیرین دابیس»، به زخم‌های روانی و جسمانی سه نسل از یک خانواده فلسطینی از سال ۱۹۴۸ می‌پردازد.

فیلمبرداری قرار بود در اراضی اشغالی و کرانه باختری انجام شود؛ اما به دلیل جنگ غزه به قبرس منتقل شد و مناظر فلسطین از ۱۹۴۸ تا امروز در آنجا بازسازی شد.

کاهش جدی اعتماد افکار عمومی جهان به روایت اسرائیلی و بازتاب آن در اسکار ۲۰۲۶

فیلم‌های مستند و کوتاه مرتبط با فضای داخلی رژیم صهیونیستی

راهیابی چند فیلم مستند و کوتاه ساخته فیلم‌سازان اسرائیلی مقیم خارج از سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که تولیدات سینمایی اسرائیلی‌ها نیز بیش از هر زمان دیگری تحت تأثیر جنگ غزه، اعتراضات داخلی و انتقاد جهانی از سیاست‌های تل‌آویو قرار گرفته است. این آثار هر یک از زاویه‌ای متفاوت به شکاف‌های عمیق اجتماعی، سیاسی و پیامدهای جنگ می‌پردازند.

فیلم کوتاه «کودکان دیگر نیستند: بودند و نیستند»؛ سوگ خاموش برای کودکان غزه

این مستند کوتاه به کارگردانی «هیلا مدالیا»، فیلمساز اسرائیلی مقیم آمریکا، روایتگر اعتراضات خاموش فعالان صلح در تل‌آویو است؛ تجمعاتی که در اعتراض به تداوم جنگ و کشته‌شدن کودکان در غزه برگزار می‌شود.

فیلم بدون شعارهای مستقیم، تصویری از نگرانی بخشی از جامعه اسرائیل نسبت به تلفات انسانی جنگ ارائه می‌دهد. منتقدان بین‌المللی حضور این فیلم در اسکار را بازتاب حساسیت جهانی نسبت به ابعاد انسانی جنگ غزه دانسته‌اند.

کاهش جدی اعتماد افکار عمومی جهان به روایت اسرائیلی و بازتاب آن در اسکار ۲۰۲۶

فیلم طنز «همزیستی، به درد من نمی‌خورد!»؛ نقد یک کمدین اسرائیل علیه سیاست‌های رسمی تل‌آویو

در این مستند، «نوعام شوستر الیاسی» با طنز سیاسی تند به موضوع «اسرائیل – فلسطین»، نابرابری، اشغالگری و مفهوم «همزیستی» می‌پردازد و سیاست‌های رسمی تل‌آویو را نقد می‌کند.

این فیلم محصول مشترک آمریکا و فرانسه است و فضای سیاسی رژیم صهیونیستی را به چالش می‌کشد. این فیلم نشان می‌دهد که چگونه سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر این رژیم و تداوم جنگ، فضای داخلی اسرائیل را دوقطبی‌تر کرده است. نوعام تأکید می‌کند که «همزیستی واقعی تنها میان برابرها ممکن است، نه در شرایط اشغال و نابرابری قدرت».

کاهش جدی اعتماد افکار عمومی جهان به روایت اسرائیلی و بازتاب آن در اسکار ۲۰۲۶

«لکه قصاب»؛ بازتاب نژادپرستی و افزایش عرب‌ستیزی در اراضی اشغالی پس از هفتم اکتبر

این فیلم کوتاه ساخته «مایر لوینسون بلانت»، دانشجوی دانشگاه اسرائیلی، بر اساس تجربه شخصی او در یک سوپرمارکت در تل‌آویو در پاییز ۲۰۲۳ ساخته شده است.

فیلم از زاویه دید یک کارگر عرب روایت می‌شود که پس از حوادث هفتم اکتبر (عملیات طوفان الاقصی)، در فضای سنگین سوءظن و نژادپرستی، متهم به پاره کردن پوسترهای اسرای اسرائیلی می‌شود.

این اثر پیامدهای اجتماعی و اخلاقی جنگ را برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که چگونه فضای امنیتی پس از جنگ غزه، زندگی روزمره شهروندان عرب را تحت فشار قرار داده است.

نقد سیاست‌های رسمی تل‌آویو در فیلم‌هاس اسرائیلی

بنابراین ترکیب این سه فیلم اعتراض به کشته‌شدن کودکان غزه تا نقد سیاست‌های رسمی و نمایش تبعیض داخلی به‌روشنی نشان می‌دهد که روایت‌های انتقادی نسبت به جنگ غزه و سیاست‌های تل‌آویو در مرکز توجه جهانی قرار گرفته‌اند؛ در عین حال، سینمای اسرائیل از شکاف‌های داخلی و اعتراضات اجتماعی جدا نیست.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند که حضور این آثار در اسکار، بازتاب این واقعیت است که حمایت از سیاست‌های رسمی تل‌آویو در سطح جهانی با پذیرش روبه‌رو نیست و حتی بخشی از اسرائیلی‌ها نیز این موضوع را درک کرده‌اند.

ترکیب این سه فیلم از سوگ کودکان غزه تا نقد سیاست‌های رسمی و نمایش تبعیض داخلی به‌روشنی نشان می‌دهد که روایت‌های انتقادی نسبت به جنگ غزه و سیاست‌های تل‌آویو در مرکز توجه جهانی قرار گرفته‌اند.

در عین حال، سینمای رژیم صهیونیستی نیز از شکاف‌های داخلی و اعتراضات اجتماعی جدا نیست و بخشی از اسرائیلی‌ها دریافته‌اند که حمایت از سیاست‌های رسمی تل‌آویو در سطح جهانی با پذیرش روبه‌رو نیست.

بسیاری از تحلیلگران معتقدند حضور این آثار در اسکار ۲۰۲۶، بازتاب این واقعیت است که اعتماد جهانی به روایت رسمی اسرائیل کاهش یافته و افکار عمومی جهان بیش از هر زمان دیگری به روایت‌های انسانی درباره فلسطین توجه نشان می‌دهد.