به گزارش رکنا، وضعیت نامناسب برخی محورهای مهم کشور از جمله کاشان–اصفهان، زنجان–تبریز و تهران–شمال و .. این پرسش را مطرح می کند که نحوه هزینهکرد عوارض آزادراهی چگونه است؟
در این خصوص میلاد دوستی، معاون ساخت و توسعه آزادراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، توضیحاتی ارائه کرد.
دوستی با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه نگهداری آزادراهها گفت: در حوزه بهسازی و نگهداری آزادراههای کشور، امسال عملیات بهسازی حدود هزار کیلومتر از مسیرها آغاز شده است. با این حال، چالشهایی وجود دارد که بر روند نگهداری و ارتقای کیفیت جادهها تأثیر گذاشته است.
وی یکی از مهمترین مشکلات را عدم وصول کامل عوارض آزادراهی عنوان کرد و افزود: پس از اجرای قوانین جدید و حرکت به سمت دریافت الکترونیکی عوارض (ETC)، پرداخت عوارض بر عهده کاربران قرار گرفته است. با وجود ارسال پیامک، متأسفانه حدود ۵۰ درصد از عوارض پرداخت نمیشود. در حال حاضر بیش از ۴۵۰۰ میلیارد تومان از منابع سرمایهگذاران آزادراهی در اختیار استفادهکنندگان باقی مانده که این موضوع فشار جدی به سرمایهگذاری و نگهداری وارد کرده است.
معاون ساخت و توسعه آزادراهها ادامه داد: طبق قانون، عوارض آزادراهی باید سالانه متناسب با نرخ تورم و در بازه ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد، اما در پنج سال گذشته این افزایش بهطور کامل محقق نشده و از سوی دیگر، بیش از ۵۰ درصد عوارض نیز وصول نمیشود. این مسئله در شرایط تورمی فعلی، نگهداری و بهسازی را با مشکل مواجه کرده است.
دوستی با اشاره به اقدامات انجامشده در برخی محورهای اولویتدار اظهار کرد: با وجود این محدودیتها، بهسازی مسیرهایی مانند محور زنجان و همچنین محور نطنز در دستور کار قرار گرفته و حدود ۷۰ تا ۸۰ کیلومتر از این مسیرها بهسازی و خطکشی شده است. همچنین در شش ماه گذشته، مطالعات دقیقی انجام شده تا نقاط بحرانی و اولویتدار شناسایی و پیش از آغاز فصل سرما، اقدامات لازم برای بهسازی آنها انجام شود.
وی در پایان تأکید کرد: در صورت اصلاح قوانین حمایتی و افزایش وصول عوارض آزادراهی، امکان تأمین منابع پایدار برای نگهداری و ارتقای سطح ایمنی و کیفیت آزادراهها فراهم خواهد شد و میتوان خدمات بهتری به مردم ارائه داد.