شناسهٔ خبر: 76339665 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

ورود محصولات فرهنگی به بازار؛ از دغدغه همیشگی رهبر انقلاب تا ضرورت بیننده و خواننده داشتن کتاب و فیلم / دستگاه های فرهنگی مخاطب مستقیم بودند + فیلم

رهبر انقلاب با تأکید بر محصول محور شدن آثار فرهنگی و بیننده و خواننده داشتن کتاب و فیلم به صورت مستقیم دستگاه های فرهنگی را مورد خطاب قرار دادند: «رفتار بعضی دستگاه‌های فرهنگی انتقال ارزشهای شهدا به نسل جوان را نشان نمی‌دهد.»

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، شب گذشته بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار دست‌اندرکاران کنگره بزرگداشت ۵۵۸۰ شهید استان البرز در محل برگزاری این همایش در کرج منتشر شد. 

در این دیدار تأکیدات فرهنگی مهمی از سوی رهبر انقلاب وجود داشت که هم ناظر به دغدغه همیشگی رهبر انقلاب در این موضوع بود و هم دستگاه های فرهنگی را به شکل مستقیم مخاطب خود قرار داد و مباحث مهمی را مطالبه کردند. 

یکی از فرازهای مهم بیانات ایشان درمورد تولید و مصرف فرهنگی بود. ایشان با تأکید بر اینکه "کتاب و فیلم باید خواننده و بیننده داشته باشد" ادامه دادند: فکر و برنامه‌ریزی برای یک کار خوب نیمی از آن است و نیم دیگر یعنی پیگیری و عمل به آن، از اهمیت بیشتری برخوردار است. 

 

کتاب و فیلم باید خواننده و بیننده داشته باشد

 

کد ویدیو
دانلود ویدیو
<div id="video-display-embed-code_3209432" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1344942/3209432?width=600&height=400"></script></div>

رهبر انقلاب بارها به اهمیت کیفیت محصولات فرهنگی پرداختند و این موضوع را می توان یکی از مهمترین دغدغه های فرهنگی ایشان که بارها بازتاب داده شده دانست. ایشان در بیانات خود به اهمیت ورود محصولات فرهنگی به بازار به عنوان ابزاری برای ارتقاء فرهنگ اسلامی و ایرانی بارها تأکید کرده‌اند. ایشان بر این باورند که تولید و توزیع محصولات فرهنگی می‌تواند نقش مؤثری در ترویج ارزش‌ها و اصول اسلامی داشته باشد و به تقویت هویت ملی و دینی کمک کند.

اصالت دادن به مخاطب و  تأکید بر این که تولید محتوا باید با کیفیت و مطابق با نیازهای جامعه باشد همواره در رهنمودهایشان برای مسائل فرهنگی پررنگ بوده و بارها متذکر شدند:  که تولید محتوا باید با کیفیت و مطابق با نیازهای جامعه باشد. محصولات فرهنگی باید به گونه‌ای طراحی شوند که جذب‌کننده و مفید باشند.

درک این موضوع وقتی بیشتر امکان پذیر است که بدانیم امروز و به خصوص در مسئله صنایع فرهنگی بدون نگاه درست به نیازهای جامعه در جهت مصرف فرهنگی و به اصطلاح کف بازار و در میان توده مردم نمی توان توفیقی برای محصولات فرهنگی، کتاب و فیلم متصور بود و این در حالیست که بازاریابی در این حوزه پیچیده شده و دستگاه ها و سازمانهای فرهنگی که قصد دارند با الگوهای جبهه فرهنگی انقلاب گام بردارند را ملزم به کار تخصصی در آن می‌کند. 

نقش بازار در ارائه محصولات فرهنگی به خصوص در صنایع خلاق باید با در نظر گرفتن شرایط به روز باشد. مثلا محصول و کار بر آن باید دسترسی پذیری داشته باشد. یعنی هر تولید کننده ای به عنوان دستگاه فرهنگی  دسترسی عموم مردم به این محصولات را تسهیل کند. ورود به بازار و محصول محور شدن تولیدات فرهنگی همچنین این امکان را می دهد که  پل ارتباطی میان تولیدکنندگان و مخاطبان ایجاد شود و تولیدکنندگان را در شناسایی نیازهای مخاطبان یاری کند.

ورود محصولات فرهنگی به بازار؛ از دغدغه همیشگی فرهنگی رهبر انقلاب تا ضرورت بیننده و خواننده داشتن کتاب و فیلم / دستگاه های فرهنگی مخاطب مستقیم بودند + فیلم

رفتار بعضی دستگاه‌های فرهنگی انتقال ارزشهای شهدا به نسل جوان را نشان نمی‌دهد

رهبر انقلاب همچنین در بخشی دیگر از سخنان خود ناظر بر توجه ویژه به نسل آینده و لزوم انتقال ارزشهای دفاع مقدس به آنها مستقیما دستگاه های فرهنگی را مورد خطاب قرار دادند و گفتند: «رفتار بعضی دستگاه‌های فرهنگی انتقال ارزشهای شهدا به نسل جوان را نشان نمیدهد.»

کد ویدیو
دانلود ویدیو
<div id="video-display-embed-code_3209436" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1344942/3209436?width=600&height=400"></script></div>