شناسهٔ خبر: 76338700 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رتبه دوم پژوهش آموزش‌وپرورش سمنان در کشور/ نیاز پژوهش‌سراها به توسعه و تجهیز

سمنان - ایرنا - آموزش و پرورش استان سمنان در ارزیابی وزارتخانه‌ای بر اساس ۱۹ شاخص پژوهشی، موفق به کسب رتبه دوم کشور در هفته پژوهش ۱۴۰۴ شد؛ دستاوردی که حاصل تلاش معلمان، دانش‌آموزان و فعالان حوزه پژوهش در شهرستان‌ها و مناطق مختلف استان بود و برای ارتقای این جایگاه باید تجهیز و توسعه پژوهش‌سراها مورد توجه قرار بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل آموزش و پرورش سمنان روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت هفته پژوهش در تالار شهید مطهری این شهر بیان کرد: این موفقیت نتیجه برنامه‌ریزی منسجم و مشارکت مؤثر کارکنان فرهنگی در توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی در کل استان است.

قاسم شریفی با اشاره به برنامه‌های اجراشده در هفته پژوهش افزود: در آیین امروز بیش از ۶۰۰ نفر از دانش‌آموزان و فرهنگیان فعال در حوزه پژوهش که طی یک سال گذشته در جشنواره‌ها و فعالیت‌های علمی مشارکت داشته‌اند، تجلیل می‌شوند.

افزایش ۱۳ درصدی مشارکت پژوهشی فرهنگیان سمنان

وی با اشاره به اجرای «طرح معلم پژوهنده» با مشارکت ۲ هزار و ۸۰۰ فرهنگی استان سمنان گفت: ۷۰۰ اثر به دبیرخانه این طرح راه یافت که پس از ارزیابی، ۱۳۰ اثر منتخب و ۱۲ طرح برتر به مرحله کشوری ارسال شد و این میزان مشارکت نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشت.

وی به اجرای ۱۰۵ طرح پژوهشی بر اساس نیازسنجی‌ها، پایان ۱۰ طرح در سال جاری و آماده‌سازی ۱۱ اولویت پژوهشی برای سال آینده اشاره کرد و گفت: اخذ مجوز انتشار «ماهنامه علمی تخصصی آموزش و پرورش استان سمنان» و چاپ ۲۳۰ مقاله در ۹ ماه گذشته از دیگر دستاوردهای آموزش و پرورش استان سمنان است.

رتبه دوم پژوهش آموزش‌وپرورش سمنان در کشور/ نیاز پژوهش‌سراها به توسعه و تجهیز

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان با بیان اینکه دانش‌آموزان استان در جشنواره‌های علمی از جمله جشنواره نوجوان خوارزمی و جشنواره جوان خوارزمی حضوری موفق داشته‌اند، گفت: فعالیت‌های مرتبط با پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی نیز سهمی مهم در این موفقیت داشتند.

شریفی با تأکید بر نقش پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی در اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصریح کرد: هم‌اکنون ۱۱ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی در سطح استان سمنان فعال است و رویکرد اصلی آموزش و پرورش، تمرکز بر کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های این مراکز است.

وی افزود: هدایت هدفمند دانش‌آموزان به پژوهش‌سراها با هدف تقویت مهارت‌هایی همچون تفکر پژوهشی، مساله‌محوری، مسوولیت‌پذیری و پرورش حس کنجکاوی علمی در برنامه‌های آموزشی دنبال می‌شود.

فرسودگی بخشی از تجهیزات پژوهش‌سراها

وی با اشاره به چالش‌های موجود در این حوزه گفت: فرسودگی بخشی از تجهیزات پژوهش‌سراها و نیاز به تکمیل امکانات از مهم‌ترین چالش‌هاست که نوسازی تجهیزات و زیباسازی فضاهای پژوهشی برای افزایش جذابیت این مراکز در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش سمنان با قدردانی از همراهی مسئولان استانی و تلاش معلمان و دانش‌آموزان، بر تداوم حمایت از توسعه فعالیت‌های پژوهشی و علمی در مدارس استان تأکید کرد.

آغاز انتشار فصلنامه علمی تخصصی «پژواک پژوهش در مدیریت آموزشی»

همچنین در این آیین به دریافت مجوز انتشار فصلنامه علمی تخصصی «پژواک پژوهش در مدیریت آموزشی» اشاره شد که برای نخستین بار در آموزش‌وپرورش استان سمنان و با هدف انتشار مقالات علمی همکاران فرهنگی استان محقق شد، این فصلنامه در نوبت بهار منتشر شد و برای نوبت‌های تابستان و پاییز نیز بیش از ۲۳۰ مقاله دریافت کرده است که بستری مناسب برای انتشار یافته‌های علمی فراهم آورده است.

دیگر موفقیت های آموزش و پرورش استان در حوزه پژوهش اشاره شد

در راستای توسعه تعامل و ارتباط مؤثر با دانشگاه‌ها، برنامه فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی نیز اجرا شد که طی آن، هفت نفر از اعضای هیات علمی در این طرح مشارکت داشتند و برگزاری نشست‌های تخصصی تدوین برنامه‌های عملیاتی سالانه برای شهرستان‌ها و مناطق، نظارت بر طرح‌های پژوهشی و هدایت دانشجویان از دیگر اقدامات انجام‌شده در این حوزه بوده است.

شورای تحقیقات آموزش‌وپرورش استان نیز با برگزاری ۹ نشست در سال جاری و تصویب ۳۷ مصوبه، نقش محوری در هدایت و راهبری پژوهش‌های استان ایفا کرد، در این مسیر، بیش از ۵۳۵ نفرساعت از ظرفیت تخصصی اعضای شورای تحقیقات به کار گرفته شد.

در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی، بیش از پنج هزار و ۹۰۰ نفرساعت دوره، کارگاه و وبینار آموزشی پژوهشی ویژه فرهنگیان برگزار شد.

اجرای هفت کاربست از یافته‌های پژوهشی

در زمینه کاربست یافته‌های پژوهشی، بیش از هفت کاربست هدفمند در حوزه‌های تخصصی مختلف اجرا شد که طی آن، نتایج پژوهش‌های انجام‌شده به راهکارهای عملی و قابل اجرا در محیط‌های آموزشی و اداری تبدیل گردید.

برای هفته پژوهش سال ۱۴۰۴ نیز برنامه‌ریزی گسترده‌ای انجام شد که از جمله آن می‌توان به فراخوان انتخاب کتاب و مؤلف برتر با ۱۲۳ اثر، پایان‌نامه‌های برتر با ۱۰۹ پایان‌نامه، پژوهشگر برتر با مشارکت ۳۳۳ پژوهشگر و معرفی هفت دانش‌آموز پژوهشگر برگزیده به سطح کشور اشاره کرد، همچنین برنامه‌هایی همچون مسابقات دانش‌آموزی، نشست‌های تخصصی، بازدید از مراکز علمی و اجرای زنگ پژوهش در مدارس با شعار «سرمایه‌گذاری در پژوهش و فناوری؛ پیشران ارتقای عدالت و کیفیت آموزشی» طراحی و اجرا شد.

مجموع این سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌های همکاران حوزه پژوهش استان، منجر به کسب دستاوردهای درخشان در سطح ملی شد که از جمله آن می‌توان به کسب رتبه دوم کشوری در ارزیابی شاخص‌های ۱۹‌گانه عملکرد گروه تحقیق و پژوهش آموزش‌وپرورش استان، کسب عنوان منتخب کشوری در بیست‌وهشتمین برنامه «معلم پژوهنده» و همچنین کسب دو رتبه برتر کشوری در فراخوان «دانش‌آموز پژوهشگر» اشاره کرد.