شناسهٔ خبر: 76336886 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

نمایش ۴۰۰ محصول منتخب پارک‌های علم و فناوری در پاویون‌های تخصصی نمایشگاه پژوهش

معاون فناوری وزیر علوم در توضیحاتی در مورد بیست‌وششمین نمایشگاه پژوهش و فناوری، اعلام کرد: بیش از ۱۶۸۰ محصول فناورانه از ۱۳۲۸ شرکت مستقر در ۴۶ پارک علم و فناوری ثبت‌نام شد که پس از ارزیابی تخصصی توسط پارک‌ها، ۴۰۰ محصول منتخب در پاویون‌های تخصصی ۱۲ گانه به نمایش درآمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، برخلاف سال‌های گذشته که پارک‌های علم و فناوری به‌صورت منطقه‌ای یا دانشگاهی و با عنوان مستقلِ خود در نمایشگاه حضور می‌یافتند، در این دوره، شاهد یک تغییر پارادایم بودیم. محور اصلی نمایشگاه نه نام پارک‌ها، بلکه پاویون‌های تخصصی مبتنی بر نظام مسائل و نیازهای کلان کشور بود. ۱۲ پاویون تخصصی طراحی و برپا شد و دبیرخانه هر یک از این پاویون‌ها به یک پارک علم و فناوری سپرده شد.

تلاقی واقعی فناوری، بازار و سرمایه

توحید فیروزان مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم در مورد این الگو و اهداف، دستاوردها و مسیرهای پیش‌رو در توسعه زیست‌بوم نوآوری کشور اینطور توضیح داد: در الگوی جدیدی که امسال اجرا شد، نقش پارک‌ها از «حاضر در نمایشگاه» به «طراح، ارزیاب و راهبر» ارتقا یافت.

وی با اشاره ضرورت ایجاد ارتباط بین فناوری و بازار، افزود: امسال مشارکت پارک‌های علم و فناوری خوب و متفاوت بود. ۱۲ موضوع کلان کشور از جمله اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی، الکترونیک و فوتونیک، امنیت غذایی، زیست‌فناوری و کشاورزی نوین، ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته، مواد و شیمی پیشرفته، محیط زیست و اقتصاد چرخشی، صنایع خلاق، شبکه خدمات تجاری‌سازی، صنایع معدنی، تجهیزات پزشکی، نفت و انرژی و فناوری‌های نوین آب انتخاب شد و در هر عنوان بهترین شرکت ها و واحدهای فناور حاضر در پارک های سراسر کشور انتخاب و محصولات و خدمات خود را ارائه کردند.

مدیرکل دفتر پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: این رویکرد تازه باعث شد بهره‌وری کار برای بازدیدکنندگان بالاتر برود و مسئولان و مخاطبان هر یک بر اساس موضوعات مدنظر خود در پاویون ها حاضر شدند و در کنار مدیران شرکت‌های مرتبط به گفت و گو پرداختند و با دستاوردها و فعالیت‌های آنها آشنا شدند. در حقیقت تنوعی هدفمند اتفاق افتاد که نمایشگاه امسال را به نقطه تلاقی واقعی فناوری، بازار و سرمایه تبدیل کرد.

توسعه فعالیت‌های کنسرسیومی و همکاری‌های چندجانبه

این رویکرد جدید در نحوه عرضه محصولات و خدمات دانش بنیان، به گفته دکتر محمدنبی شهیکی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دستاورد مهمی در نمایشگاه امسال بود.

وی در توضیحاتی در مورد بیست‌وششمین نمایشگاه پژوهش و فناوری، اعلام کرد: بیش از ۱۶۸۰ محصول فناورانه از ۱۳۲۸ شرکت مستقر در ۴۶ پارک علم و فناوری ثبت‌نام شد که پس از ارزیابی تخصصی توسط پارک‌ها، ۴۰۰ محصول منتخب در پاویون‌های تخصصی ۱۲ گانه به نمایش درآمد.

وی با تشریح آماری تفاوت‌های کمّی و کیفی نمایشگاه نسبت به دوره‌های گذشته، افزود: حضور پررنگ واحدهای فناور مستقر در پارک‌های علم و فناوری وابسته به وزارت علوم در این پاویون‌ها، با استقبال چشمگیری نسبت به سنوات گذشته همراه شد. این تمرکز موضوعی، بستر مناسبی برای شبکه‌سازی حرفه‌ای میان بازیگران تخصصی زیست‌بوم نوآوری فراهم آورد و اتصال کاری مؤثری میان شرکت‌ها شکل گرفت؛ اتصالی که زمینه توسعه فعالیت‌های کنسرسیومی و همکاری‌های چندجانبه را تقویت کرد.

شهیکی گفت: برای نخستین‌بار، نشست‌های B۲B به‌صورت هدفمند طراحی و اجرا شد و مورد توجه فعالان حوزه فناوری و سرمایه‌گذاری قرار گرفت. حاصل این رویکرد، فراهم شدن بستر همکاری و جذب سرمایه‌گذار برای ۱۳۶ پروژه فناورانه و شکل‌گیری شبکه‌ای تعاملی با مشارکت ۱۹ صندوق پژوهش و فناوری و سرمایه‌گذاران شرکتی (CVC) بود.

نمایشگاه، ظرفیتی واقعی برای توسعه کسب‌وکار

در بیست‌وششمین نمایشگاه پژوهش و فناوری و در کنار پاویون‌های تخصصی و موضوعی، در قالب کارگاه‌های آموزشی و نشست‌هایی تخصصی، با موضوعات مرتبط ومبتلابه نوآوری و فناوری، تحلیل زیست‌بوم نوآوری و فناوری ایران با نگاهی چالشی و آینده‌نگرانه انجام شد و به محلی برای گفت‌وگوی جدی میان متخصصان و سیاست‌گذاران تبدیل شد.

در عین حال، ارتقای بهره‌وری، مدیریت بهینه هزینه‌ها و دستیابی به خروجی‌های ملموس و قابل بهره‌برداری، از دیگر ویژگی‌های این دوره از نمایشگاه بود.

در مجموع، بیست‌وششمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن‌بازار نشان داد که بازتعریف نقش پارک‌های علم و فناوری ضروری است و باید پارک های علم و فناوری و حضور ایشان در رویدادهای نمایشگاهی به موتوری محرک برای تجاری‌سازی، توسعه بازار و جذب سرمایه تبدیل شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: