به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای کانال خبری آسیا، ایندیگو، بزرگترین شرکت هواپیمایی هند با سهمی حدود ۶۵ درصد از بازار پروازهای این کشور، در پی کمبود خلبان و ناهماهنگی در تطبیق با مقررات جدید محدودکننده ساعات کاری خلبانان، دستکم ۲ هزار پرواز را لغو کرد. این اقدام موجب اختلال گسترده در برنامههای سفر، لغو تعطیلات و مراسمهای خانوادگی و ایجاد ازدحام در برخی فرودگاههای کشور شد.
تصاویر منتشرشده در شبکههای اجتماعی از انباشت چمدانها و ازدحام مسافران در ترمینالها، بازتاب گستردهای داشت؛ صحنههایی که به گفته ناظران، در این ابعاد در صنعت هوانوردی هند کمسابقه بوده است.
ایندیگو طی سالهای اخیر با تمرکز بر بلیتهای کمهزینه و عملکرد بهموقع، نقش مهمی در افزایش تقاضای سفر هوایی در هند ایفا کرده و به نمادی از رشد سریع این بخش تبدیل شده بود.
این اختلالها در شرایطی رخ داد که ساختار بازار هوانوردی هند با تمرکز بالایی همراه است. ایندیگو بههمراه ایر ایندیا و زیرمجموعه کمهزینه آن در مجموع حدود ۹۲ درصد بازار را در اختیار دارند.
تحلیلگران این وضعیت را «شبهدوگانه» توصیف میکنند که میتواند در صورت بروز مشکل عملیاتی برای یکی از بازیگران اصلی، کل شبکه پروازی کشور را تحت تاثیر قرار دهد. در برخی مسیرهای منتهی به شهرهای کوچکتر، ایندیگو عملا تنها شرکت فعال است.
همزمان، ایر ایندیا با سهمی حدود ۲۷ درصد از بازار، همچنان در حال نوسازی ناوگان و بهبود خدمات خود است و پس از سانحه مرگبار ماه ژوئن که به کشته شدن ۲۶۰ نفر انجامید، با نظارت سختگیرانهتری روبهرو شده است. این شرایط، حساسیت نسبت به پایداری عملیاتی ایرلاینهای بزرگ را افزایش داده است.
دولت هند برای کاهش اثرات اختلال اخیر، بهطور موقت برخی الزامات مربوط به مدیریت خستگی خلبانان را تعدیل کرد تا امکان ازسرگیری بخشی از پروازها فراهم شود. ایندیگو نیز با انتشار اطلاعیههایی از تلاش برای بازگشت تدریجی عملیات به شرایط عادی خبر داده و اعلام کرده است برنامه پروازی در روزهای آینده تثبیت خواهد شد، هرچند جزییات مربوط به هزینههای مالی این اختلال منتشر نشده است.
بر اساس دادههای انجمن بینالمللی حملونقل هوایی، حدود ۱۷۴ میلیون مسافر در سال ۲۰۲۴ از مسیرهای داخلی و بینالمللی هند استفاده کردهاند که نسبت به سال قبل حدود ۱۰ درصد افزایش نشان میدهد. در این چارچوب، کارشناسان معتقدند تداوم رشد این بخش، مستلزم افزایش رقابت، کاهش موانع ساختاری و تقویت تابآوری عملیاتی ایرلاینها است.