به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، هوشنگ بازوند روز چهارشنبه در چهارمین روز از نهمین نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته در نشست خبری افزود: یکی از حلقههای مفقوده کریدور آستارا به چابهار، محور ریلی رشت به آستارا است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل کشور بیانداشت: این پروژه با مشکلاتی مواجه بود؛ از جمله اینکه باید منابعی برای تملک اراضی آن اختصاص مییافت. همچنین توافقنامهای در گذشته بین دو کشور وجود داشت که باید سیر حقوقی خود را طی میکرد اما اینگونه نشد تا اینکه در دولت چهاردهم جان تازهای گرفت.
وی ادامه داد: هم اکنون ۱۰۶ کیلومتر از این مسیر تملک شده که تا پایان آذر ماه به ۱۱۰ کیلومتر خواهد رسید. این در حالیست که در ۱۰ سال گذشته فقط ۲۰ کیلومتر از اراضی تملک شده بود.
بازوند با بیان اینکه نزدیک به ۳۵ کیلومتر از این مسیر به تصویب رسیده است، خاطرنشان کرد: پیش از این دولت روسیه شرط گذاشته بود که کل مسیر باید تملک شود تا عملیات اجرایی آغاز شود، اما اکنون از آن شرط خود کوتاه آمده است.
وی اضافه کرد: پیشنهاد قرارداد اجرایی از سوی روسها برای ما ارسال شده است که حدود ۷۵ درصد آن مطابق با نظرات ما است. از جمله روی ساختمان ایستگاهها نقطه نظراتی دارند که با آنها اختلاف داریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: محور ریلی رشت- آستارا مجوزهای محیط زیستی را اخذ کرده است.
وی تاکید کرد: در اجرای پروژه ریلی رشت- آستارا پیمانکاران ایرانی حضور دارند و قرار نیست از حضور پیمانکاران روسی استفاده شود. در حال حاضر نیست قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار اصلی مشغول به کار است.
تامین منابع مالی، مهمترین مشکل کریدورها
وی تاکید کرد: یکی از اولویتهای اصلی ما مطابق برنامه هفتم پیشرفت، تکمیل کریدورها است که در بخش ریلی ۸۰ درصد مسیرها، در بخش آزادراهی ۹۰ درصد مسیرها و در بخش بزرگراهی ۴۰ درصد مسیرهای ما را در بر میگیرد.
بازوند تاکید کرد: اصلیترین چالش ما در موضوع کریدورها، تامین منابع مالی است. اما به این معنا نبوده که در سالهای گذشته ما دست روی دست گذاشته باشیم یا این کریدورها در حد شعار باشند، بلکه این یک الزام قانونی است.
وی بیان داشت: اگر ارتباط کریدورها با خارج از کشور و همسایگان برقرار شود که البته نیازمند تقویت ارتباطات دیپلماسی هست، به طور قطع درآمدهای خوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: برای صادرات محصولات هند به سمت اروپا، هیچ مسیری بهتر از چابهار- آستارا نیست که ارزان و نزدیک است. یا برای محصولات چینیها هیچ مسیری بهتر از مسیر سرخس- کرمانشاه خسروی نیست.
وی با اشاره به اینکه کریدورها میتواند در آینده بهعنوان یکی از منابع مهم درآمدی کشورها و جایگزین نفت و انرژی شود، افزود: طبیعی است که با چنین رویکردی باید تکلیف کریدورهای کشور روشن شود و در این میان، کشورهای همسایه نیز بهطور جدی در حال توسعه کریدورهای خود هستند.
این مقام مسئول با اشاره به کریدور شمال ـ جنوب گفت: این مسیر شامل خطوط ریلی، آزادراهی و بزرگراهی از آستارا به چابهار و یا از آستارا به بندرعباس است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل تصریح کرد: عراق نیز بهعنوان رقیب منطقهای، کریدوری در بندر امالقصر ایجاد کرده است. به همین دلایل کریدورها صرفاً مسیرهای جابهجایی بار و مسافر نیستند، بلکه مزیتهای فراوانی دارند و میتوانند در حوزههای اقتصادی و سیاسی نقشآفرین باشند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل ادامه داد: در حوزه ریلی تاکنون ۹ کریدور تعریف شده است؛ شامل ۶ مسیر شمال ـ جنوب و سه کریدور شرقی ـ غربی. شاخصترین مسیر شمال ـ جنوب، کریدور آستارا ـ چابهار است. همچنین ۱۱ کریدور بزرگراهی طراحی شده که ۶ مسیر آن شمال ـ جنوب و پنج مسیر شرقی ـ غربی است.
بازوند با بیان اینکه در بخش آزادراهی نیز هفت کریدور با مشارکت دولت و بخش خصوصی در حال اجراست، گفت: یکی از مهمترین آنها کریدور دریای خزر ـ خلیج فارس است که از چالوس تا ماهشهر امتداد دارد و حدود ۵۳ درصد آن توسط بخش خصوصی ساخته میشود.
وی درباره کریدورهای بزرگراهی اصلی کشور گفت: طرح کمربند پیرامونی کشور در قالب کریدور غرب تعریف شده که از مرز بازرگان آغاز و پس از عبور از شلمچه به چابهار و سپس سرخس میرسد و دوباره به مرز بازرگان بازمیگردد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گفت: از این میان چهار کریدور بزرگراهی نقش مهمی در ارتباط ایران با کشورهای همسایه دارند و تکمیل آنها نیازمند احداث مسیرهای آنتنی به طول حدود ۷۷۰ کیلومتر است که در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: کریدورها علاوه بر جابهجایی بار و مسافر، مزیتهای دیگر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با خود به دنبال دارند.
وی اظهار داشت: وقتی یک کریدور از منطقه آزاد عبور میکند میل به سرمایهگذاری در حاشیه آن افزایش مییابد.
بازوند اظهار داشت: در نظر داریم کریدور شلمچه تا چابهار را به کریدور گردشگری تبدیل و تسهیلاتی برای سرمایهگذاران فراهم کنیم که به طور قطع در گردشگری و توسعه مناطق محروم تاثیرگذار خواهد بود.
۱۲۰ همت اعتبار برای قطعه سوم آزادراه تهران- شمال
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص قطعه سوم آزادراه تهران- شمال، خاطرنشان کرد: ساخت کل این قطعه نیازمند ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.
وی گفت: در این قطعه از سیاه بیشه تا ولیآباد به طول هشت کیلومتر مجوز زیستمحیطی دریافت شده است و تا حدود ۱۰ روز دیگر عملیات اجرایی آن آغاز میشود.
بازوند با بیان اینکه دولت مصمم است ۱۰۰ درصد نظر محیط زیست را در این قطعه لحاظ کند، بیان داشت: پیشنهاد محیط زیست این بوده که راههای دسترسی مسیر حذف و به صورت تونل اجرا شود، ما نیز با وجود طولانیتر شدن یک ساله تکمیل پروژه با آن موافقت کردهایم.
امتیازی برای سازندگان آزادراههای جدید
این مقام مسئول تاکید کرد: اگر به دنبال کاهش تلفات جادهای هستیم، باید به سمت آزادراهسازی استاندارد برویم.
وی گفت: اکنون میل به آزادراه سازی در کشور با وجود چالشهایی نظیر نرخ عوارض بیش از قبل شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم تا برای کسانی که آزادراه جدید میسازند از طریق مولدسازی امتیازی در نظر بگیریم، به طور مثال برخی اراضی در حاشیه آزادراهها را در اختیار آنها قرار دهیم تا مشوقی برای آنها شود.
افزایش نرخ عوارض آزادراهها
این مقام مسئول در ادامه در خصوص عوارض آزادراهی گفت: در پنج سال گذشته به طور متوسط عوارض آزادراهی ۱۵ درصد افزایش یافته بود که همین موضوع فعالان عرصه ساخت آزادراهها را با چالش جدی مواجه کرده بود و حتی برخی آزادراهها وضعیت خوبی نداشت.
وی اظهار داشت: ما نیز پیشنهاد افزایش عوارض آزادراهها را داشتیم، اما از آنجایی که این موضوع برای طرح به جلسه شورای سران قوا رفته بود این موضوع کمی طولانی شد.
بازوند ادامه داد: از حدود ۲۰ روز پیش این موضوع به ستاد تنظیم بازار محول شد و به تازگی نیز وزارت راه و شهرسازی به شرکت ساخت ابلاغ کرد و ما نیز نرخ عوارض آزادراهی را روز گذشته ابلاغ کردیم که در برخی آزادراهها به طور متوسط تا ۳۰ درصد افزایش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون چهار هزار و ۴۰۰میلیارد تومان پول بابت عوارض آزادراهی که باید به سازندگان آزادراهها پرداخت میشد، پرداخت نشده است، به همین دلیل برخی از این سازندگان انتظار داشتند که عوارض به صورت دستی و نه الکترونیک دریافت شود.
بهرهبرداری از ۱۱۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه تا پایان سال
این مقام مسئول در ادامه بیان داشت: مطابق برنامه ریزی انجام شده، امسال بیش از یکهزار و ۱۰۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه به بهرهبرداری خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل از برنامهریزی برای افتتاح پروژههای متعدد تا پایان سال خبر داد و گفت: در بخش ریلی، امسال حدود ۴۷۰ کیلومتر مسیر خاش ـ زاهدان در دستور کار قرار دارد که امیدواریم تا اسفند ماه به بهرهبرداری برسد.
افتتاح راهآهن اردبیل ـ میانه در اسفندماه
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به پروژه راهآهن اردبیل ـ میانه به طول ۱۷۴ کیلومتر اشاره کرد و گفت: این پروژه پس از ۲۲ سال در حال تکمیل است که در اسفند ماه افتتاح خواهد شد.
وی با بیان اینکه سال ۱۴۰۴ سال مهمی برای تکمیل پروژههای ریلی و آزادراهی کشور خواهد بود؛ اظهار داشت: در حوزه آزادراهها، سال گذشته ۷۷ کیلومتر آزادراه به بهرهبرداری رسید و برای امسال ۱۰۶ کیلومتر افتتاح خواهد شد، هرچند امیدواریم این میزان به ۱۷۰ یا حتی ۱۸۰ کیلومتر برسد.
به گفته بازوند، بخشی از آزادراه حرم تا حرم به طول ۳۵ کیلومتر در فاصله گرمسار تا سمنان آماده بهرهبرداری است.
وی افزود: در کرمانشاه نیز کریدوری در حال تکمیل است که برای ایام اربعین بسیار کاربردی خواهد بود و تأثیر مهمی در غرب کشور دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل افزود: پیشبینی میشود بیش از ۳۰ کیلومتر از این کریدور افتتاح شود و در بسیاری از استانها نیز بخشهایی از پروژهها به بهرهبرداری خواهد رسید.
بازوند افزود: کنارگذر ماهشهر به طول ۲۳ کیلومتر نیز در حال آمادهسازی برای افتتاح است که ادامه مسیر بزرگراهی جنوب کشور محسوب میشود که حلقه اتصال کریدور غرب از مرز بازرگان تا بندر امام خمینی را فعال خواهد کرد و نقش مهمی در شبکه بزرگراهی کشور ایفا میکند.
خط ریلی کرمانشاه- خسروی
وی با بیان اینکه خط ریلی کرمانشاه- خسروی- بغداد مدتی تعطیل شده بود، گفت: این پروژه در دولت چهاردهم به طور جدی فعال شده است و امسال ریل گذاری مسیر کرمانشاه به اسلام آباد غرب آغاز شده و تا سال ۱۴۰۶ به شبکه ریلی متصل خواهد شد.
این مقام مسئول ادامه داد: اتصال ریلی اسلام آباد غرب تا مرز خسروی در دستور کار است که نیازمند ۳۷ هزار میلیارد تومان اعتبار است.
وی خاطرنشان کرد: برای اتصال ریلی بعد از مرز خسروی به سمت عراق نیز تفاهمنامهای را تنظیم و به وزارت امور خارجه پیشنهاد دادهایم تا به امضای دو طرف ایرانی و عراقی برسد تا همزمان با اجرای پروژه کرمانشاه خسروی، دولت عراق نیز نسبت به احداث ادامه مسیر ریلی اقدام کند.