شهناز ولیپور روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا با اشاره به نقش محتوای آموزشی و تألیف کتب درسی افزود: بخشی از این چالش به حوزه آموزش و منابع درسی بازمیگردد که لازم است متناسب با تحولات علمی، فناوری و نیازهای روز جامعه بازنگری و بهروزرسانی شوند تا رغبت لازم برای یادگیری عمیق در دانشجویان ایجاد شود.
وی ادامه داد: امروز با گسترش فناوریهای نوین و دسترسی گسترده به هوش مصنوعی، حجم زیادی از اطلاعات سطحی در اختیار افراد قرار میگیرد که این موضوع نوعی توهم دانایی ایجاد میکند و باعث میشود فرد تصور کند نیازی به کسب دانش عمیق ندارد، در حالی که دانشگاه باید مسیر دستیابی به دانش بنیادین و تحلیلی را هموار کند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان استان با اشاره به تغییرات اجتماعی و فرهنگی اظهار داشت: در جامعه این انتظار شکل گرفته است که دانشگاه به طور حتم باید منجر به شغل و درآمدزایی شود، در حالی که چنین انتظاری برای همه رشتههای دانشگاهی واقعبینانه نیست. زمانی که این انتظار برآورده نمیشود، بخشی از جوانان دچار سرخوردگی و کاهش انگیزه تحصیلی میشوند.
ولیپور مسائل اقتصادی را از دیگر عوامل مؤثر بر افت کیفیت آموزشی دانست و گفت: مشکلات معیشتی موجب شده برخی دانشجویان ناچار باشند همزمان با تحصیل وارد بازار کار شوند و برخی دیگر نیز دچار بیانگیزگی شوند که این موضوع تمرکز و کیفیت یادگیری را تحت تأثیر قرار میدهد.
وی با تاکید بر ضرورت بازنگری در روشهای تدریس دانشگاهی افزود: همچنان در بسیاری از دانشگاهها از شیوههای سنتی و سخنرانیمحور استفاده میشود که برای دانشجوی امروز جذابیت کافی ندارد.
ولیپور برضرورت تحول روشهای تدریس و حرکت آموزشها به سمت روشهای فعال، مهارتمحور و مبتنی بر نیاز جامعه تاکید کرد.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری با اشاره به وضعیت علمی کشور اضافه کرد: از نظر تعداد اعضای هیأت علمی و تولیدات پژوهشی، وضعیت دانشگاهها نسبت به گذشته بهبود یافته و حضور پژوهشگران ایرانی در فهرست دانشمندان پراستناد جهان نشاندهنده ظرفیت بالای علمی کشور است، اما با وجود این ظرفیت، ارتباط میان دانشگاه و بازار کار همچنان ضعیف است.
وی درباره چرایی این گسست گفت: همه رشتههای دانشگاهی ماهیت بازارمحور ندارند و انتظار پولسازی از همه رشتهها منطقی نیست، اما در رشتههای مهارتی و کارآفرینانه باید ارتباط واقعی با بازار کار برقرار شود که این امر نیازمند بازنگری در محتوا، شیوه تدریس و نظام ارزشیابی است.
بیشتر بخوانید:
سرپرست دانشگاه فرهنگیان: تعیین تکلیف زمین دانشگاه جامع فرهنگیان چهارمحال و بختیاری ضروری است
دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری با چالش خوابگاههای دانشجویی مواجه است
ولیپور افزود: زمانی که ارزشیابی دانشجو بر مبنای مهارت عملی و توانایی بهکارگیری آموختهها نباشد، دانشجو به حفظ جزوهها اکتفا میکند.
وی تاکید کرد: آموزش مهارتمحور بدون کارگاههای عملی و ارتباط مستقیم با صنعت، نمیتواند پیوند میان دانش و عمل را برقرار کند.
سرپرست دانشگاه فرهنگیان چهارمحال و بختیاری با رد نگاه کلیشهای نسبت به نسل جوان گفت: نسبت دادن تنبلی به نسل «زد» قیاس نادرستی است؛ این نسل متناسب با شرایط زمان خود شکل گرفته و در بسیاری از زمینهها فعال است، اما نیاز به انگیزهبخشی و جهتدهی هدفمند دارد.
وی با اشاره به فضای ناامیدی موجود در جامعه خاطرنشان کرد: دانشجوی امروز بیانگیزه نیست، بلکه به دلیل تنوع مسیرهای زندگی که فضای مجازی و دنیای فناوری پیش روی او قرار داده، دچار نوعی سردرگمی شده است.
به گفته ولیپور ، اصلاح این وضعیت نیازمند فرهنگسازی، فراهمسازی زیرساختها و سیاستگذاریهای کلان برای ایجاد ارتباط موثر و تنگاتنگ میان دانشگاه، جامعه و بازار کار است.
به گزارش ایرنا، هماکنون ۲ هزار و ۱۰۰ «دانشجومعلم» در سه مقطع کاردانی، کارشناسی پیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته و هفت رشته در چهارمحال و بختیاری مشغول به تحصیل هستند.