شناسهٔ خبر: 76327352 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

صالحی در اختتامیه جشنواره «سینما حقیقت»:

تنوع تاریخی و فرهنگی ایران منبع الهام مستندسازان شود

وزیر ارشاد در آیین پایانی نوزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند «سینما حقیقت»، گفت: تنوع فرهنگی، تاریخی و اجتماعی ایران یک منبع بی‌نظیر برای مستندسازان ایران و جهان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا آیین اختتامیه نوزدهمین جشنواره بین‌المللی سینمای مستند «سینما حقیقت» با معرفی برگزیدگان، امشب ۲۵ آذر به کار خود پایان داد.

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای این مراسم با اشاره به تعبیر محمدرضا اصلانی، پیشکسوت مستندسازی ایران، اظهار کرد: از منظر سوژه، شاید کمتر کشوری مانند ایران، ظرفیت چنین گسترده‌ای برای سینمای مستند داشته باشد. این اغراق نیست. ایران از یک سو دارای تاریخ کهن و عمیقی است که فرصت‌های گسترده‌ای برای سوژه‌های متنوع فراهم می‌کند. از سوی دیگر، اقلیم گسترده و متنوع، تنوع فرهنگ‌ها و آیین‌ها، ادبیات و قصه‌های ایرانی، مناسک فردی، جمعی و مذهبی و همچنین وضعیت رنگارنگ و پویای جامعه ایرانی، دستمایه‌ای بی‌نظیر برای مستندسازان است.

صالحی افزود: ما در جغرافیایی جهانی زندگی می‌کنیم و رویدادهایی از مشروطه تا ۱۲ روز اخیر، بخشی از تاریخ پرتلاطم ماست. به عنوان یک شهروند ایرانی، از همه مستندسازانی که در سخت‌ترین شرایط، حتی وقتی همکاری لازم با آنان به دلایل مختلف صورت نمی‌گرفت، مسئولیت خود را فراموش نکردند و با دوربین به دست، روایت‌هایی ماندگار از ایران سرافراز خلق کردند، سپاسگزارم. این روایت‌ها برای ما، نسل آینده و برای جهان، گواهی است بر اینکه ایران، تسلیم‌پذیر و انقیادپذیر نیست و همیشه سر بلند داشته است.

وزیر ارشاد در پایان تأکید کرد: قدر آن روزها و آن تلاش‌ها را بدانیم، فراموششان نکنیم و مبادا با بدخلقی و تنگ‌نظری، آن سایه‌های محو و مقدس را از یاد ببریم.

در بخش دیگری از اختتامیه، محمد حمیدی‌مقدم، دبیر نوزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، گفت: پیش از آنکه، از مسیر طولانی پشتِ سر بگویم، به آینده و چشم‌اندازی اشاره می‌کنم که بخشی از آن در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» دیدنی شد. نسلی تازه از جوانانِ فیلمساز، از سراسر ایران در جشنواره حاضر شدند، آثارشان را به داوری گذاشتند، در شش روزِ ثمربخش، کنار هم فیلم دیدند، در کارگاه‌ها شرکت کردند و از سینمای مستند گفتند. فیلمسازانی از نسل‌های مختلف، با نگاه‌ها و سلایق متفاوت، به احترام «سینماحقیقت» زیر یک چتر جمع شدند؛ این گردهمایی و تضارب آرا، مغتنم است.

حمیدی‌مقدم تأکید کرد: «سینماحقیقت 19» رویدادی بزرگ به وسعت ایران و به گستردگی سینمای مستند بود، اگر فیلمسازان و شرکت‌کنندگان در این گردهمایی نبودند، این تصویر روشنِ چندوجهی، از جهان و ایران، خلق نمی‌شد. از این همراهی سپاسگزارم.

دبیر جشنواره سینماحقیقت بیان کرد: شش روز میزبان خانواده سینمای مستند بودیم، مهمانانی از کشورهای مختلف، به جشنواره آمدند و تماشاگر شوق و شوری شدند که «سینماحقیقت» را به یکی از مهم‌ترین و اصیل‌ترین رخدادهای هنری ایران و خاورمیانه تبدیل کرده است. در بخش ملی و بین‌الملل مستندهایی با مضامین و ساختارهایی متفاوت روی پرده رفتند، امروز صحبت کردن درباره تنوع و تکثر آثار، آسان‌تر است، شما شاهد این گوناگونی و رنگارنگی بودید.

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: این روزها، بزرگان، کنارمان بودند، نام‌های معتبری از چهره‌های علمی، هنری و سیاستمداران در بخش‌های مختلف جشنواره فیلم دیدند. مستند باید از میان مردم بگذرد و به مسئولان و مدیران برسد، مستندسازها به گواهی آثاری که خلق کرده‌اند، همواره یک گام پیش از دیگران، مسائل و مشکلات را دیده‌اند، پس پیوند مدیران و مسئولان با جشنواره و سینمای مستند را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم این ارتباط تقویت شود. 

وی ادامه داد: از سویی دیگر، سینمای مستند باید پوست‌اندازی کند، به تحول بیاندیشد، در شیوه روایت و ساختار، با توجه به مضامین بکرِ بومی، فراتر از قواعد مرسوم و تکراری، «جهانی» روایت کند و درک بهتری از ایرانِ امروز به تماشاگر بدهد. 

حمیدی‌مقدم تصریح کرد: سینمای مستند ایران، با وجود کاستی‌ها، یکی از نقاط قوت فرهنگی و سرمایه ملی ماست و می‌تواند فراتر از مرزهای داخلی، قدرت و نفوذ خود را برای دیده شدن در کشورهای همسایه و همسو و افق‌هایی دورتر، افزایش دهد. 

دبیر جشنواره سینماحقیقت افزود: تجربه مشترک تولید فیلم در غزه، در دلِ بحران، این درس بزرگ را به ما آموخت که می‌شود به مسیرهای تازه برای شنیده شدن صداهای مختلف اندیشید، در جهان امروز، که پیچیدگی‌ها و بحران‌های خاص خود را دارد، ما به دنبال ثبت واقعیت هستیم، برای این هدف، تعامل با کشورهای همسایه و سرزمین‌هایی با ویژگی‌ها و پیوندهای مشترک را در اولویت قرار خواهیم داد.

مدیر مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با توجه ویژه به عکس مستند، در خانه هنرمندان ایران، روایتگر موضوع عکس مستند بود و با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در این بخش، تلاش کردیم فقدان اطلاعات در این حوزه را جبران کنیم. از داوران محترم این بخش، سپاسگزارم.

حمیدی‌مقدم گفت: پیش از آغاز اختتامیه، از مشاوران انتخابِ جشنواره، هیئت‌های محترم داوری که امسال وظیفه سنگینی داشتند، تشکر می‌کنم. همچنین از داوران بین‌الملل، بخش ملی، جایزه شهید آوینی، بخش دانشجویی و غزه. هر جشنواره، انتخاب‌هایی دارد، برای پیشرفت و توسعه هر رویداد، باید به ضوابط آن پایبند باشیم و نظر داوران را بپذیریم. 

وی ادامه داد: از شهرداری تهران، مدیر محترم مؤسسه تصویر شهر، همکاران پرتلاش پردیس ملت، مدیر محترم خانه هنرمندان و مجموعه همکارانشان که میزبان بخش مجموعه عکس مستند بودند، تشکر می‌کنم. همچنین از سازمان صدا و سیمای جهموری اسلامی سپاسگزارم.

وی تأکید کرد: امسال در بخشی ویژه به «ایرانِ عزیز، ایرانِ بزرگ» ادای احترام کردیم. پس از تجاوز آشکار رژیم اشغالگر صهیونیستی، قلب ما ایرانیان، زخم‌خورده از شهادت هم وطنانمان و داغدار خانواده‌های آسیب دیده، بهم پیوند خورد. همدلی، راهی بود برای عبور از روزهای دشوار، ما تجربه چنین رنجی را داشتیم، پس مانند سال‌های دفاع مقدس، قلب‌هایمان را یکی کردیم و برای «ایران» قدم برداشتیم، با هر دیدگاه و سلیقه، از سرزمینی گفتیم که مادر ماست و پیوندی ناگسستنی میان ما و او پابرجاست.

حمیدی‌مقدم در پایان گفت: بخش «ایران»، هم تاریخ و فرهنگمان را بازتاب داد و هم انعکاسی از جنگ 12 روزه بود. با خانواده‌های بزرگوار شهدای آن روزها، به تماشای فیلم‌ها نشستیم و به قربانیان این جنگ، ادای احترام کردیم. امشب و این مراسم را با نام «ایران» آغاز می‌کنیم، خانه‌ای امن و روشن که آبادی و ماندگاری‌اش آرزوی مشترک همه ماست. به افتخار ایران.

در ادامه مراسم برگزیدگان بخش‌های مختلف نوزدهمین جشنواره بین‌المللی سینمای مستند «سینما حقیقت» معرفی شدند:

جوایز ویژه

جایزه ویژه شبکه مستند: «برای ابراهیم»/ علی محمد صادقی

جایزه معاونت راهبردی رئیس‌جمهوری: «چهارراه حوادث»/ فرشاد اکتسابی

بخش دانشجویی

لوح تجلیل: «میسوفونیا»/ سوگند رضایی

لوح تجلیل: «مسخ‌کراسی»/ امیر کمالی الموتی

بخش عکس مستند

لوح تجلیل: اصغر بشارتی برای مجموعه «صید هندسه»

لوح تجلیل: امیرحسین یوسفی برای مجموعه «فوچل»

لوح تجلیل: پژمان مولایی برای مجموعه «معدن مرگ سیاه»

مسابقه غزه

جایزه ویژه هیئت داوران: «یادداشت‌هایی بر تبعید»/ گوستاوو کاسترو

بهترین فیلم: «بازی ادامه دارد»/ محمد مصباح

بهترین فیلم: «غزه کودکی به یغما رفته»/ مؤمن غنیم

مستند کوتاه و نیمه‌بلند بین‌الملل

جایزه ویژه هیئت داوران: «اصواتی از پرتگاه»/ اروین سرانو و ویکتور رخون

نشان ویژه: «پناهجویان»/ آدام نات

بخش بین‌الملل

بهترین مستند نیمه‌بلند: «کوروش»/ سپیده سپهی

بهترین مستند بلند: «بز ۵۰۱»/ اوریم چرواتولو

جایزه ویژه: «کسوف ماه سرخ»/ کارولین گمبال

بخش ایران

لوح تجلیل: «راش»/ نیما مهدیان

لوح تجلیل: «نجوای چیزها»/ علی همراز

لوح تجلیل: «ارس رود خروشان»/ هادی آفریده

جایزه ویژه هیئت داوران: «شاخه‌ای روی آب»/ محسن اسلام‌زاده و محمدمهدی حبیبی

تندیس‌های شهید آوینی

تندیس طلایی: «آبراه کوچکی در میان هور»/ مرتضی پایه‌شناس

تندیس نقره‌ای: «ایستاده در کنار تیمز»/ سیدمصطفی موسوی‌تبار

تندیس برنزی: «عمق میدان»/ علی شهاب‌الدین و محمدعلی یزدانپرست

جوایز بخش ملی

بهترین کارگردانی مستند کوتاه: ابراهیم حصاری/ «فصل انگور»

بهترین کارگردانی مستند نیمه‌بلند: سپیده سپهی/ «کوروش»

بهترین پژوهش: حامد سعادت/ «جنگل قائم»

بهترین گویندگی و نویسندگی: آرش اسحاقی/ «پیکار با پیکر»

بهترین گویندگی: علی کهن/ «جنگل قائم»

بهترین صداگذاری: آرش قاسمی/ «لاماسو»

بهترین موسیقی: افشین عزیزی و آرش عزیزی/ «نامش زن»

بهترین تدوین: علی فراهانی صدر/ «رؤیای ناتمام»

بهترین فیلمبرداری: فرشاد افشین‌پور/ «البرز وحشی»

جایزه ویژه هیئت داوران: سارا طالبیان/ «رویای ناتمام»

بهترین کارگردانی مستند بلند: هیمن خالدی/ «بال‌های آوازخوان»

نشان فیروزه بهترین فیلم جشنواره: «برای دخترم»/ مهدی عوض‌زاده، هاشم مسعودی و مجتبی احسانی

در پایان، جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به مستند «کابوک» ساخته جعفر صادقی اهدا شد.

انتهای پیام