شناسهٔ خبر: 76325022 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور:

هیات‌های نظارت با رعایت بی‌طرفی کامل به بررسی صلاحیت داوطلبان بپردازند

اهواز - ایرنا - معاون حقوق و آموزش هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور با تاکید بر اصول قانونی و دقت در نظارت انتخابات گفت: هیات‌های نظارت باید با رعایت بی‌طرفی کامل و بر اساس قانون به بررسی صلاحیت داوطلبان بپردازند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مرتضی جلیل‌زاده سه‌شنبه در همایش توجیهی آموزشی اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که در سالن همایش ملی حفاری برگزار شد، به تشریح مباحث مهمی در خصوص فرآیند نظارت بر صلاحیت داوطلبان و اصول قانونی حاکم بر آن پرداخت.

وی به برگزاری سه دوره آموزشی برای هیات‌های نظارت بخش و شهرستان اشاره کرد و گفت: در این دوره‌ها، اعضای هیات نظارت از ابتدای دی ماه تا پایان بهمن‌ماه آموزش‌های لازم را دریافت خواهند کرد.

وی افزود: همچنین برای هیات‌های نظارت استان و شهرستان ۲ دوره آموزشی و برای ناظران صندوق‌ها ۱۰ دوره آموزشی برگزار خواهیم کرد.

معاون حقوق و آموزش هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی ادامه داد: با توجه به اینکه این انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود، نقش ناظر بسیار حساس و مهم خواهد بود.

وی به لزوم تعیین ناظران صندوق‌ها تا پایان دی ماه اشاره کرد و گفت: این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و باید تمامی ناظران تا این تاریخ مشخص شوند.

جلیل‌زاده در ادامه به اصلاحات اخیر در قانون انتخابات شوراها اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۳، اصلاحات اساسی در قانون انتخابات شوراها به تصویب رسید که موجب واگذاری اختیارات وسیع‌تری به هیات‌های نظارت شهرستان و بخش شد؛ این اصلاحات در پی آن است که نظارت دقیق‌تر و با دقت بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: این اصلاحات موجب شده است تا هیات‌های نظارت، که از نظر ساختاری به مراجع شبه‌قضایی نزدیک هستند، نقش بیشتری در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان داشته باشند و با توجه به این تغییرات، فرآیند نظارت باید کاملاً مستند و قانونی انجام شود.

معاون حقوق و آموزش هیات مرکزی نظارت بر انتخابات در بخش دیگری از سخنان خود، به اصول بنیادین رسیدگی به صلاحیت داوطلبان اشاره کرد و یادآور شد: اولین اصل، رسیدگی قانونی به صلاحیت داوطلبان است؛ رسیدگی باید مبتنی بر مستندات و استدلال‌های قوی باشد و نمی‌توان صرفا بدون ارائه دلایل مستند فردی را رد صلاحیت کرد.

وی همچنین به اصل محرمانگی رسیدگی‌ها، اشاره کرد و گفت: تمامی فرآیندهای رسیدگی باید محرمانه باشد و اعضای هیات نظارت مسئول حفظ این اطلاعات هستند، قانون‌گذار ضمانت‌های قانونی سنگینی برای تخلف در این زمینه در نظر گرفته است.

جلیل‌زاده تاکید کرد: هیات‌های نظارت باید کاملا بی‌طرف و مستقل از مراجع اجرایی و سایر نهادها عمل کنند؛ در این روند، باید اصل برائت حاکم باشد، به این معنا که هرگونه شک در صلاحیت داوطلب به نفع او تفسیر شود.

معاون حقوق و آموزش هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور همچنین به «استقلال هیئت‌های نظارت» اشاره کرد و گفت: هیات‌های نظارت، چه در شهرستان‌ها و چه در بخش‌ها، باید به صورت مستقل از هیات‌های اجرایی عمل کنند و هیچ‌گونه وابستگی به آنها نداشته باشند.

وی یکی از نکات مهم در فرآیند نظارت را اهمیت استعلامات دانست و اظهار داشت: در اصلاحات اخیر، قانون‌گذار پیش‌بینی کرده است که استعلامات باید از مراجع مختلفی مانند قوه قضاییه، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی انجام شود؛ استعلامات باید مستند و مستدل باشند و اگر در این استعلامات اطلاعات ناقص باشد، هیات‌های نظارت می‌توانند پرونده را از فرآیند بررسی خارج کنند.

جلیل‌زاده به محرومیت‌های داوطلبان از انتخابات شوراها اشاره کرد و افزود: قانون‌گذار افرادی را که سابقه ارتکاب جرایم مالی دارند، به صورت دائم از حضور در انتخابات شوراها محروم کرده است؛ علاوه بر این، افرادی که محکومیت‌های خاص دارند، از جمله قاچاق مواد مخدر، نمی‌توانند در این انتخابات شرکت کنند.

وی همچنین به «مجازات‌های تبعی و مجازات‌های انتظامی» برای اعضای هیات نظارت که تخلف کنند اشاره کرد و گفت: در صورتی که هیات نظارت به طور غیرقانونی فردی را رد صلاحیت کند، مجازات‌های سنگینی از جمله مجازات کیفری، اداری و انتظامی در انتظار آن خواهد بود.

معاون حقوق و آموزش هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور به چند نوآوری جدید در فرآیند نظارت بر انتخابات اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین نوآوری‌ها، امکان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان با توجه به ادله جدید است که پس از تایید صلاحیت فرد، ممکن است موارد جدیدی از تخلف یا عدم صلاحیت کشف شود؛ در این صورت، هیات‌های نظارت مجاز به رسیدگی مجدد و رد صلاحیت آن داوطلب خواهند بود.

هیئت‌های نظارت با رعایت بی‌طرفی کامل به بررسی صلاحیت داوطلبان بپردازند

انتخابات ۱۴۰۵، نماد دموکراسی و انسجام ملی

همچنین نایب رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در این همایش ضمن تاکید بر اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی ایران، به نکاتی کلیدی درباره برگزاری انتخابات آینده اشاره کرد.

کامران پولادی افزود: ما در هیچ کشوری در دنیا حتی کشورهای مدعی دموکراسی و آزادی، چنین انتخاباتی نداریم؛ ایران در طول ۴۶ سال گذشته و حتی در دوران جنگ تحمیلی، هرگز برگزاری انتخابات را تعطیل نکرده است و خوشبختانه در این مدت، ما به طور میانگین هر سال یک انتخابات برگزار کرده‌ایم.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در اردیبهشت ماه ۱۴۰۵، تاکید کرد: انتخابات پیش‌رو در آستانه یک سال پرچالش و حساس برای کشور است؛ این در حالی است که شورای اسلامی شهر و روستا نقش بسیار مهمی در اداره امور محلی و ارتقاء سطح رفاه عمومی مردم دارد.

نایب رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به شرایط خاص کشور اشاره کرده و گفت: ما در کشوری قرار داریم که پس از جنگ ۱۲ روزه و بحران‌های مختلف، به دستاوردهای مهمی از جمله وحدت و انسجام ملی دست یافتیم؛ این دستاوردها باید در انتخابات آینده نیز ادامه یابد.

وی افزود: مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت چهار اصل امنیت، سلامت، رقابت و مشارکت حداکثری در انتخابات تاکید دارند؛ به همین دلیل، وظیفه ما است که زمینه‌سازی کنیم تا این انتخابات با شکوه و مشارکت حداکثری مردم برگزار شده و بار دیگر مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی، به ویژه آمریکا زده شود.

پولادی در ادامه، به مسوولیت خطیر هیات‌های نظارت اشاره کرده و یادآور شد: ناظران انتخابات امانت‌داران مردم هستند و باید در نهایت عدالت، بی‌طرفی و براساس قانون عمل کنند تا هیچ‌کس به ناحق از دور انتخابات خارج یا وارد عرصه رقابت نشود.

وی در نهایت از ۲ ویژگی خاص انتخابات ۱۴۰۵ یاد کرد و گفت: اولین ویژگی، الکترونیکی بودن انتخابات است؛ از احراز هویت تا شمارش آرا، تمامی مراحل انتخابات به صورت صد در صد الکترونیکی برگزار خواهد شد و هدف از این اقدام، افزایش سرعت، دقت، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و همچنین مشارکت بیشتر مردم است.

نایب رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات همچنین از مصوبه جدید مبنی بر «تناسبی بودن انتخابات» برای شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر خبر داد و افزود: در این دوره از انتخابات، این مدل تنها در تهران به عنوان پایلوت اجرایی خواهد شد؛ این تغییر هدف دارد تا احزاب و گروه‌های مختلف بتوانند در انتخابات فعال‌تر بوده و مشارکت عمومی را افزایش دهند.

وی در پایان سخنان خود، از تمامی گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه دعوت کرد تا با حضور پرشور خود در انتخابات، در تقویت انسجام ملی و رشد دموکراسی در کشور مشارکت کنند.

تقویت نهاد شوراها برای بهبود حکمرانی محلی و مشارکت مردمی ضروری است

همچنین رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خوزستان با اشاره به ۲ دیدگاه متفاوت در مورد ساختار شوراها و نقش آنها در مدیریت محلی، تاکید کرد: مهم‌ترین هدف در اجرای قانون شوراهای اسلامی، تقویت نهاد شوراها و افزایش مشارکت مردم در فرآیند تصمیم‌گیری‌های محلی است.

فرشاد ابراهیم‌پور افزود: در خصوص شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲ دیدگاه کلان وجود دارد؛ یکی از دیدگاه‌ها که توسط برخی از نمایندگان مجلس مطرح می‌شود، به دنبال تغییر ساختار فعلی شوراها است و معتقدند که شوراها باید منحل شوند یا شهرداران باید با رای مستقیم مردم انتخاب شوند اما دیدگاه دیگر این است که اجرای اصل شوراها در قانون اساسی، پیشرفت‌های قابل توجهی در مدیریت محلی به همراه داشته و مفید بوده است.

وی ادامه داد: این ۲ دیدگاه در تضاد با هم قرار دارند اما آنچه که در حال حاضر اجرا می‌شود، مطابق با اصلاحیه‌های جدید قانون شوراها و در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی است.

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خوزستان با اشاره به وضعیت استان خوزستان، توضیح داد: در چهار سال گذشته حجم اعتبارات تخصیص یافته از سوی دولت به استان خوزستان، علی‌رغم مشکلات عدیده‌ای که در این استان وجود دارد، حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی بیان کرد: در مقایسه با این رقم، شهرداری‌های استان خوزستان در قالب عوارض و آلایندگی بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان دریافت کرده‌اند؛ علاوه بر این، شهرداری‌ها از ۲ منبع پایدار قانونی دیگر، شامل ماده هفت قانون درآمدهای پایدار و ماده ۲۳ جرایم راهنمایی رانندگی نیز برخوردار هستند که در مجموع با درآمدهای اختصاصی شهرداری‌ها، رقم کل در طول چهار سال به حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

ابراهیم‌پور همچنین به اهمیت شوراهای اسلامی در روند توسعه اقتصادی و اجتماعی استان اشاره کرد و گفت: اگر ما به دنبال توسعه هستیم، شوراهای اسلامی شهر و روستا نقش بسیار مهمی در این زمینه ایفا می‌کنند؛ این شوراها به عنوان پیشران‌های توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در استان خوزستان عمل می‌کنند و تقویت نهاد شوراها و تمرکز بر این نهاد برای بهبود حکمرانی محلی و مشارکت مردمی ضروری است.

وی در ادامه با بیان چالش‌ها و مشکلات موجود در انتخابات شوراهای اسلامی، خاطرنشان کرد: در حالی که برخی از شوراها و شهرداران به خوبی عمل کرده‌اند، اما در مجموع تصور عمومی در استان خوزستان از عملکرد شوراها، ناکارآمدی است.

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا خوزستان خاطرنشان کرد: این امر عمدتا به دلیل انتخاب غیرشایسته اعضای شوراها بوده است؛ در همین راستا، هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراها در استان خوزستان از حدود یک سال پیش آغاز به کار کرده و تلاش‌های زیادی برای اصلاح روند انتخابات و انتخاب افراد شایسته انجام داده است.

وی در ادامه بر لزوم رعایت قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی در فرآیند انتخابات شوراها تاکید کرد و گفت: ما باید در فرآیند انتخابات شوراها، از سلیقه‌گرایی پرهیز کرده و به سلامت انتخابات، عدالت و حقوق شهروندی توجه ویژه‌ای داشته باشیم؛ همچنین تعامل سازنده با مجریان انتخابات و نظارت دقیق بر تبلیغات انتخاباتی نیز از اولویت‌های مهم ما خواهد بود. هدف نهایی ما افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات و تقویت مردم‌سالاری دینی است.

ابراهیم‌پور همچنین با اشاره به مسئولیت سنگین اعضای هیات عالی نظارت، ابراز امیدواری کرد: این تلاش‌ها به توسعه و پیشرفت بیشتر استان خوزستان و بهبود شرایط زندگی مردم در این استان منجر شود.

وی در ادامه سخنان خود به اهمیت رعایت دقیق فرآیند تایید صلاحیت‌ها در انتخابات شوراهای اسلامی اشاره کرد و تاکید کرد: در این مرحله باید به تمامی جوانب قانونی توجه شود.

رییس هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی استان خوزستان گفت: در حوزه تایید صلاحیت‌ها آنچه که ما به دنبال آن هستیم، رعایت کامل شرایط ایجابی و سلبی است. در مواردی که اختلاف وجود دارد، نظر اکثریت ملاک قرار خواهد گرفت و بر اساس همین مدل، نظارت در هر شهرستان به روال گذشته ادامه خواهد داشت.

وی بر لزوم تعامل مناسب و حرفه‌ای با تمامی دستگاه‌های اجرایی و امنیتی در شهرستان‌ها تاکید کرد و افزود: کسانی که امروز مسوولیت نظارت را بر عهده دارند، باید با فرمانداران، دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و شورای نگهبان در شهرستان‌ها همکاری مستمر داشته باشند.

ابراهیم‌پور خاطر نشان کرد: همچنین باید اطمینان حاصل کنند که معتمدان اجرایی از افراد صالح و عادل باشند که در جریانات سیاسی سوگیری نداشته و برای مردم قابل اعتماد باشند.

وی همچنین به مسوولان شهرستان‌ها توصیه کرد که برای جلوگیری از هرگونه مشکلات در فرآیند تایید صلاحیت‌ها، تمامی جزئیات را با دقت بررسی کنند.

به گزارش ایرنا، همایش توجیهی آموزشی اعضای هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با حضور کامران پولادی نایب رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و مرتضی جلیل زاده معاون حقوق و آموزش هیات مرکزی نظارت کشور با حضور هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا استان خوزستان در اهواز برگزار شد.

در این همایش که با حضور اعضای پنج نفره هیات نظارت شهرستان ها برگزار شد، مباحث چگونگی نظارت بر انتخابات و روند برگزاری انتخابات و انتخاب هیات اجرایی توسط معاون حقوق و آموزش هیات نظارت کشور آموزش داده شد.