شناسهٔ خبر: 76322877 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | لینک خبر

به مناسبت برگزاری رده استانی جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی انجام گرفت؛

قصه‌گوی توانمند کانون کرمانشاه در گفت‌وگوی با ایسنا ویژگی‌های قصه‌گویی خوب را برشمرد

به مناسبت برگزاری رده استانی جشنواره‌ بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه؛ وحید خواجوی قصه‌گوی توانمند کانون در گفت‌وگوی با خبرگزاری ایسنا خصوصیات قصه‌گویی خوب را برشمرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه، وحید خواجوی مربی مسئول مرکز شماره ۸ و قصه‌گوی توانمند این مجموعه با اشاره به ویژگی‌های یک قصه خوب، گفت: قصه‌گویی می‌تواند به عنوان ابزاری کلیدی در آموزش رسمی و غیررسمی به کودکان بکار گرفته شود.

وحید خواجوی در حاشیه جشنواره قصه‌گویی کرمانشاه در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قصه‌گویی تأثیری عمیق و چندوجهی بر رشد اجتماعی و روانی افراد دارد، اظهار کرد: مهمترین اثر قصه‌گویی تقویت فن بیان است، چرا که قصه‌ها با ریتم و زبان خود به شنوندگان امکان می‌دهند تا مهارت‌های زبانی و گفتاری خود را تقویت کنند.

وی با بیان اینکه افراد با شنیدن و بازگویی داستان‌ها قادر به سازماندهی بهتر افکار و انتقال دقیق‌تر مفاهیم می‌شوند، تاکید کرد: این توانایی به‌ویژه برای کودکان، پایه‌ای برای موفقیت‌های بعدی در زندگی شخصی و حرفه‌ای خواهد شد.

این قصه‌گوی کرمانشاهی با بیان اینکه قصه‌ها مهارت گفت‌وگو و گفتمان‌پروری را نیز تقویت می‌کند، تصریح کرد: شنوندگان با درک شخصیت‌ها، دیدگاه‌ها و چالش‌های داستان، توانایی شنیدن و پاسخ‌گویی به نظرات مختلف را می‌آموزند که این مهارت پایه‌ای برای ایجاد تعاملات سازنده و حل تعارضات در جامعه است. 

خواجوی با تاکید بر اینکه یکی از بزرگ‌ترین هدایای قصه‌گویی پرورش خلاقیت است، افزود: تخیل آزادانه در دنیای داستان‌ها به افراد این امکان را می‌دهد که فراتر از محدودیت‌های روزمره فکر کنند و ایده‌های نوآورانه خلق کنند. کودکان و بزرگسالانی که با قصه‌ها آشنا هستند، اغلب دیدگاه‌هایی خلاقانه‌تر و انعطاف‌پذیرتر نسبت به مشکلات زندگی دارند.

وی با بیان اینکه قصه‌ اعتماد به نفس را در افراد بالا می‌برد، تصریح کرد: شنوندگان و گویندگان داستان‌ها، با احساس همزادپنداری با شخصیت‌ها، به تدریج خود را در موقعیت‌های مشابه می‌بینند و توانایی‌های خود را باور می‌کنند. قصه‌ها به افراد این جرأت را می‌دهند که با چالش‌های زندگی روبرو شوند و از تجربیات گذشته برای غلبه بر موانع استفاده کنند.

این قصه‌گوی کرمانشاهی با اشاره به اینکه پویایی جامعه یکی از اثرات مثبت قصه‌گویی است، افزود: قصه‌ها به عنوان رسانه‌ای برای انتقال ارزش‌ها و اهداف مشترک، می‌توانند حس همبستگی و تعامل اجتماعی را تقویت کنند.

وی با بیان اینکه قصه‌ها بستری برای تبادل ایده‌ها و خلق ارتباطات جدید فراهم می‌کنند، گفت: این تعاملات اجتماعی، زمینه‌ساز رشد فردی و گروهی می‌شوند.

 خواجوی با اشاره به اثرات روان‌شناختی قصه، گفت: قصه‌ها ابزاری قدرتمند برای کاهش اضطراب و استرس هستند. روایت‌های امیدبخش به شنوندگان کمک می‌کند تا با چالش‌های روزمره کنار بیایند و حس آرامش و امید را تجربه کنند.

وی تاکید کرد: قصه‌گویی به عنوان یک ابزار تربیتی، مفاهیم اخلاقی و اجتماعی را به شکلی جذاب و ماندگار به نسل‌های جوان منتقل می‌کند.

خواجوی با اشاره به نقش مهم قصه‌ها در آموزش افراد، گفت: قصه‌ها می‌توانند کیفیت یادگیری افراد را بالا ببرند. قصه‌ها اطلاعات را به شکلی داستانی و جذاب ارائه می‌دهند و یادگیری را برای مخاطبان آسان‌تر و دلپذیرتر می‌کند.

وی با بیان اینکه قصه‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا مفاهیم پیچیده را بهتر درک کنند و آن‌ها را به زندگی واقعی خود مرتبط سازند، تصریح کرد: قصه‌گویی می‌تواند به عنوان ابزاری کلیدی در آموزش رسمی و غیررسمی به کار گرفته شود.

خواجوی در ادامه با بیان اینکه قصه خوب قصه‌ای است که مخاطبان خود را وارد فرآیند اندیشیدن می‌کند، پرسش می‌سازد و آنها را به همزادپنداری با شخصیت‌ها دعوت می‌کند، گفت: قصه خوب قصه‌ای است که همه چیز را توضیح نمی‌دهد و فضاهایی را برای مخاطب خالی می گذارد تا ذهن مخاطب آن‌ها را با تصویر و خیال خود پر کند.

این قصه‌گوی کرمانشاهی با بیان اینکه زبان قصه باید ساده، شفاف و موسیقایی باشد، افزود: قصه خوب شأن فهم کودک را حفظ می‌کند و از موعظه و نتیجه‌گیری‌های مستقیم پرهیز دارد.

خواجوی با تاکید بر اینکه در قصه خوب، ارزش‌ها نشان داده می‌شوند، تاکید کرد: در قصه خوب مخاطب از خلال کنش شخصیت‌ها قضاوت می‌کند و به کشف می‌رسد که این نوع روایت‌ها معمولاً تأثیر ماندگارتری نسبت به پیام‌های صریح اخلاقی دارد.

وی با بیان اینکه برای انتخاب قصه خوب شناخت دقیق مخاطب ضروری است، افزود: در انتخاب قصه خوب سن، زیست‌جهان، زمینه فرهنگی و نیازهای روانی مخاطب باید در نظر گرفته شود.

خواجوی ادامه داد: قصه‌ای خوب انتخاب شده که در کنار داشتن موضوعی جذاب بتواند پس از پایان روایت نیز در ذهن مخاطب باقی بماند، پرسش ایجاد کند و میل به بازگویی یا بازآفرینی فرد را بیشتر کند.

وی با بیان اینکه  قصه خوب قصه‌ای است که قابلیت زنده‌شدن دارد، گفت: قصه خوب قصه‌ای است که می‌توان آن را گفت، اجرا کرد، بازی کرد و با هنرهای دیگر پیوند زد.