وی با اشاره به جایگاه حملونقل در اقتصاد کشور، افزود: این صنعت ستونفقرات اقتصاد است و در صورتی که بهدرستی توسعه یابد، میتواند ارتباطی مؤثر میان بخشهای هوایی، دریایی، زمینی و ریلی برقرار کند. ولو اینکه نمایشگاه فرصتی مناسب برای بهرهگیری از توانمندیهای داخلی و ارتقای تعاملات بینالمللی به منظور جذب سرمایهگذاری در حوزه هوانوردی است.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به نقش دستگاههای اجرایی در تسهیل فعالیتهای بخش خصوصی اشاره و خاطرنشان کرد: دستگاههای دولتی باید نقش هماهنگکننده و تسهیلگر داشته باشند تا بخش خصوصی بتواند بهعنوان شریک توسعه در صنعت حملونقل عمل کند.
وی درباره عملیات حج سال گذشته، گفت: ظرفیت پذیرش زائران حدود ۸۸ هزار نفر بود، اما به دلیل مشکلات پروازهای برگشت در جنگ ۱۲ روزه، ابتدا ۶ هزار نفر منتقل شدند و سپس با هماهنگی کامل و بسیج تمامی ارکان شرکت، ۱۲ هزار نفر دیگر، به ویژه بیماران، به مشهد منتقل شدند.
عبدالحی در ادامه عنوان کرد: قریب به ۱۹ هزار نفر از طریق پروازهای بازگشت جابهجا شدند و باقی زائران نیز با همکاری سازمان حج از مسیرهای جایگزین منتقل شدند، برای حج امسال ظرفیت اولیه ۴۰ هزار نفر در نظر گرفته شده و برنامهریزیها در حال انجام است.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) درباره وضعیت ناوگان شرکت، عنوان کرد: در حال حاضر از ۱۳ فروند هواپیما تنها بخشی فعال است؛ شامل سه فروند ایرباس ۳۱۹، چهار فروند ایرباس ۳۲۱ که برخی زمینگیر هستند، هواپیمای ۷۴۷ باری و چند فروند ایرباس ۳۱۰ به طور متوسط روزانه ۸ الی ۹ پرواز انجام میشود.
وی افزود: اولویت اصلی بازگرداندن هواپیماهای زمینگیر به چرخه عملیاتی است، به ویژه مدلهایی که صرفه اقتصادی بیشتری دارند.
عبدالحی در ادامه درباره شرایط تحریمها و فشارهای اقتصادی، اظهار کرد: با وجود تورم و هزینههای سنگین، ناوگان با ۹ هزار نیروی انسانی همچنان در خدمت مردم است، اما فشارهای مالی روزبهروز بر شرایط افزوده میشود.
وی درباره پروازهای بینالمللی، گفت: مسیرهای اروپایی بیش از دو سال است که متوقف شدهاند و پروازهای جایگزین به استانبول و دبی برقرار است، بنابراین مذاکرات حقوقی و دیپلماتیک برای رفع این محدودیتها ادامه دارد.
مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در ادامه عنوان کرد: برنامهریزی برای راهاندازی مجدد پروازهای شرق آسیا و خاور دور از جمله کوالالامپور، پکن و توکیو در دستور کار قرار دارد و هواپیماهای ایرباس ۳۳۰ برای این مسیرها استفاده خواهند شد. در واقع مسیرهای شمال آفریقا نیز در کوتاهمدت بررسی میشوند که تحقق آن نیازمند هماهنگیهای
دیپلماتیک است.
وی با اشاره به فصل حج تمتع و عمره، اظهار کرد: بخشی از ظرفیت ناوگان به این پروازها اختصاص خواهد یافت که ممکن است برخی مسیرهای دیگر محدود شوند. هدف کلی افزایش ظرفیت ناوگان و بازگرداندن هواپیماهای زمینگیر به چرخه عملیاتی است و این اقدامات با تأمین قطعات، تعمیرات تخصصی و همکاری مدیران و مهندسان دنبال میشود تا شرکت همچنان نقش محوری خود را در صنعت هوانوردی ایفا کند.
عبدالحی در پایان از برنامهریزی برای آغاز پروازهای استانبول از هفته آینده خبر داد و گفت: در این مدت یک مدل مالی برای پرداخت بدهیهای شرکت تعریف شده است تا بازپرداخت به تدریج انجام شود.
طاهر عبدالحی، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما):
زیر فشار محدودیتها پروازها متوقف نمیشود
طاهر عبدالحی، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، در ابتدا به وضعیت فعلی و برنامههای شرکت پرداخت و ضمن قدردانی از برگزارکنندگان نمایشگاه، بر اهمیت همکاری دولت، بخش خصوصی و نخبگان صنعت حملونقل تأکید و اظهار کرد: امیدوارم این نمایشگاه بتواند جلوهای از اراده ملی در توسعه حملونقل و ارتقای ظرفیتهای داخلی باشد.
صاحبخبر -