به گزارش ایرنا، محسن هرمزی درباره جزییات ورود این خودورهای برقی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای برقیسازی حمل و نقل عمومی، پنج دستگاه اتوبوس برقی تولید داخل رونمایی شد و قرار است تا پایان سال ۲۵ دستگاه اتوبوس برقی دیگر تولید داخل رونمایی و بکارگیری شود.
وی افزود: با تلاش متخصصان داخلی قرار است تا نیمه سال آینده ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تولید داخل دیگر در این کلانشهر رونمایی شود. در همین ارتباط ۳۹۰ دستگاه اتوبوس برقی ساخت کشور چین نیز در حال سرویس و بکارگیری است و ۱۱۰ دستگاه دیگر نیز به بندر رسیده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: با شروع این دوره مدیریت شهری تعداد اتوبوسهای فعال شهر تهران ۸۶۰ دستگاه بود اما اکنون میزان اتوبوسهای فعال پایتخت به سه هزار و ۲۰۰ دستگاه رسیده است. در کنار همه این اقدامات، نگاه ما حمایت از توان داخلی و اولویتبخشی به تولید داخل بوده است. این مسیر با همکاری مجموعه مپنا و شرکت عقاب تحت عنوان شرکت شتاب دنبال شد.
هرمزی ادامه داد: تکمیل فرآیند تست این اتوبوسها زمانبر بود زیرا این پروژه کاری جدید محسوب میشد، شهرداری تهران از تولیدکنندگان داخلی حمایت لازم را به عمل آورد تا این اتوبوسها برای کشور منشأ اثر باشند. اکنون پیشبینی میشود تا پایان سال حدود ۲۰ تا ۲۵ دستگاه دیگر به ناوگان حمل و نقل اضافه شود و به همین میزان نیز تا اردیبهشتماه سال آینده وارد چرخه بهرهبرداری شود. در مجموع هدفگذاری این است که در نیمه نخست سال آینده، ۱۰۰ دستگاه با قرارداد منعقد شده، به نتیجه برسد.
️معاون حملونقل شهردار تهران درباره قرارداد اتوبوسهای داخلی اضافه کرد: بهدلیل محدودیت منابع و توان تولید، قرارداد با تولیدکنندگان داخلی با اصلاحاتی همراه شد، اما روند کلی مطابق برنامه در حال اجراست. برقیسازی مسیری است که جمهوری اسلامی ایران همگام با دنیا در حال طی آن است. در کشورهایی مانند چین، حملونقل عمومی بهطور کامل بهصورت برقی دنبال میشود و در کشورهای اروپایی نیز این روند بهشدت در حال گسترش است. بنابراین ما نیز ناگزیر به ایجاد تغییر در شیوه بهرهبرداری از ناوگان فعلی بودیم.
️وی افزود: در ابتدا به دلیل نبود امکان تولید داخلی، از ظرفیتهای خارجی استفاده شد، اما از سال جاری قراردادهای تولید داخل عملیاتی شده و حمایت از این بخش ادامه خواهد داشت، مجموعه مپنا و شتاب اقدامات ارزشمندی انجام دادهاند که از نظر فنی و رعایت استانداردهای لازم برای این نوع اتوبوسها، کاملاً قابل دفاع و شایسته تقدیر است.
️معاون حملونقل شهردار تهران درباره میزان داخلیسازی تجهیزات گفت: در حال حاضر حدود ۴۵ درصد تجهیزات اتوبوسها داخلی و ۵۵ درصد آن خارجی است. حتی اگر کیفیت تولید داخل در مقایسه با نمونههای خارجی تفاوتهایی داشته باشد، سیاست ما حمایت از تولید داخل و فراهمکردن بستر لازم برای ارتقای آن و تداوم این مسیر است.
️هرمزی به موضوع تاخیر در ترخیص اتوبوسهای برقی چینی از گمرک اشاره کرد و افزود: یکی از مسائل مهم، موضوع ترخیص اتوبوسها در گمرک بندرعباس بود. در این خصوص ۲ هفته پیش جلسهای با استاندار هرمزگان برگزار شد و با دستور ویژه وی امیدواریم بتوانیم فرآیند ترخیص اتوبوسها را با سهولت بیشتری انجام دهیم.