شناسهٔ خبر: 76319307 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان: پژوهش عامل جلوگیری از فرسودگی علمی اساتید است

گرگان - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان با تأکید بر نقش حیاتی پژوهش در زندگی حرفه‌ای اعضای هیئت علمی، گفت: پژوهش عامل اصلی پویایی، بالندگی و جلوگیری از فرسودگی علمی اساتید است و به عنوان موتور محرک ارتقای نظام سلامت عمل می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محسن ابراهیمی روز سه‌شنبه در مراسم قدردانی از پژوهشگران و فناوران برتر دانشگاه علوم پزشکی گلستان، افزود: حوزه تحقیقات این دانشگاه بر پایه هم‌افزایی واقعی اعضای هیات علمی، مدیران و پژوهشگران شکل گرفته و همه افراد حاضر در این مجموعه نقش مؤثری در پیشبرد اهداف پژوهشی ایفا کرده‌اند.

وی با اشاره به ویژگی‌های برجسته حوزه تحقیقات دانشگاه، گفت: حضور مدیران باتجربه، کارشناسان توانمند و اعضای هیات علمی دغدغه‌مند سبب شده این حوزه از یک ساختار ایستا به مجموعه‌ای فعال و پویا تبدیل شود که این مسیر که از سال ۱۳۷۸ آغاز شده و امروز به مرحله بلوغ و اثربخشی رسیده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان تأکید کرد: فعالیت پژوهشی برخلاف حوزه درمان که دارای ساختارهای الزام‌آور است، مبتنی بر علاقه، تعهد و انگیزه درونی اعضای هیئت علمی است و همین ویژگی، ارزش کار پژوهشی را دوچندان می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه این همکاری‌های داوطلبانه سطح انتظارات از حوزه تحقیقات را بالا برده، افزود: امروز شاهد موفقیت‌هایی مانند اخذ مجوز قطعی مراکز تحقیقاتی و برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی دو پژوهشکده جدید هستیم که بستر مناسبی برای توسعه مطالعات کاربردی و پاسخگویی به نیازهای بهداشتی و درمانی استان فراهم می‌کند.

وی با قدردانی از حمایت‌های وزارت بهداشت و مدیران حوزه تحقیقات کشور، از اساتید پیشکسوت و نقش آنها در پایه‌گذاری نظام تحقیقات سلامت قدردانی کرد و ارتباط مؤثر معاونت تحقیقات دانشگاه با وزارتخانه را عامل بهبود شرایط پژوهشی دانست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان: پژوهش عامل جلوگیری از فرسودگی علمی اساتید است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تأکید بر جایگاه پژوهش در مسیر حرفه‌ای اساتید، اظهار کرد: پس از بیش از سه دهه فعالیت دانشگاهی، به این نتیجه رسیده‌ام که فاصله گرفتن عضو هیات علمی از پژوهش، منجر به فرسودگی علمی می‌شود و معتقدیم پژوهش نباید تنها الزامی برای ارتقا باشد، بلکه باید بخشی جدایی‌ناپذیر از هویت دانشگاهی باشد.

پژوهش‌های دانشگاه باید به ارتقای سلامت و اثرگذاری اجتماعی منجر شود

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی گلستان هم در این همایش با تشریح ماموریت‌ها و برنامه‌های این معاونت، گفت: ارتقای جایگاه علمی دانشگاه، توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تبدیل نتایج پژوهش‌ها به اثرگذاری اجتماعی و بهبود سلامت جامعه، محورهای اصلی فعالیت‌های حوزه تحقیقات و فناوری دانشگاه است.

غلامرضا روشندل افزود: در کنار شاخص‌های آکادمیک همچون مقالات، استنادات و نمایه‌های علمی، توجه ویژه‌ای به مرجعیت علمی و پاسخگویی اجتماعی تحقیقات و فناوری‌های حوزه سلامت وجود دارد؛ به‌گونه‌ای که پژوهش‌ها باید فراتر از فضای دانشگاهی، پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان: پژوهش عامل جلوگیری از فرسودگی علمی اساتید است

وی از تقویت زیرساخت‌های پژوهشی و راه‌اندازی و حمایت از مراکز تحقیقاتی خبر داد و افزود: با کمک مسئولان مراکز و حمایت دانشگاه، فرآیندی آغاز شده تا همه مراکز تحقیقاتی بتوانند نقش موثرتری در حل مسائل اولویت‌دار استان ایفا کنند. همچنین منابع مالی از جمله یک درصد اعتبارات پژوهشی شناسایی و به پژوهشگران معرفی شده است.

روشندل توسعه ارتباطات علمی و بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های مهم معاونت تحقیقات و فناوری برشمرد و گفت: ارتباط با پژوهشگران ایرانی شاغل در دانشگاه‌های دیگر کشور و خارج از کشور برقرار شده و تفاهم‌نامه‌های اولیه برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی در دست اقدام است، هدف ما ارتقای حضور دانشگاه در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی و بهبود جایگاه علمی آن است.