شناسهٔ خبر: 76307595 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

«هر خانه، یک تولیدی»؛ شعار بانوی مازندرانی برای اقتصاد مقاومتی

کارآفرین پیشکسوت مازندرانی گفت: من معتقدم اگر هر بانویی در خانه خود بتواند لباسش را بدوزد، در واقع آن خانه به یک کارگاه تولیدی تبدیل شده و این، کمکی بزرگ به معیشت خانواده و تقویت اقتصاد مقاومتی خواهد بود

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مازندران، «ثریا زائر اومالی» بانوی کارآفرین مازندرانی و اهل شهرستان نکا روز گذشته در دومین رویداد «طنین» ویژه بانوان رسانه‌ای مازندران که به همت بسیج رسانه استان در تالار مرکز ساری برگزار شد، با بیان اینکه از سال ۱۳۵۷ فعالیت خود را آغاز کردم، اظهار داشت: از دوران مجردی شروع کردم و از سال ۱۳۷۵، در اوج سال‌های جنگ، احساس کردم دختران و مادران سرزمینم عطش یادگیری مهارت‌های تولید پوشاک را دارند.

وی با اشاره به همکاری‌اش با سازمان فنی و حرفه‌ای از سال ۱۳۸۰، رویکرد خود را «آموزش بر پایه تولید» توصیف کرد و افزود: طوری عمل کردیم که شاید تا به امروز بالغ بر پنج تا شش هزار نفر را وارد بازار کار کرده‌ایم. با این عزیزان به صورت برون‌سپاری همکاری می‌کنیم تا چرخ معیشتشان بچرخد.

احیای یک هویت فراموش‌شده

اما نقطه عطف فعالیت‌های وی، اتفاقی بود که در سال ۱۳۹۴ در شیراز رخ داد. زائر اومالی تعریف کرد: در بازدید از موزه مردم‌شناسی شیراز، با دیدن لباس گیلان به جای لباس مازندرانی، احساس کردم سنگ بزرگی روی سینه‌ام گذاشته‌اند. در آن لحظه، رسالتی تاریخی را بر دوش خود حس کردم.

این احساس، او را به راهی چندماهه کشاند: با همکاری تاریخ‌دانان و طراحان، به مدت شش تا هشت ماه از درون صندوق‌های قدیمی مادران پژوهش کردیم. سرانجام، طرح و دوخت مستندشده لباس بومی مازندران، با حضور ضرغامی (وزیر وقت) در هتل بادله رونمایی و به ثبت جهانی رسید.

وی با خرسندی از نتایج این کار گفت: الحمدلله امروز جوانان ما دیگر ابایی از پوشیدن لباس مازندرانی ندارند. این لباس، علاوه بر پوشیدگی، به دلیل استفاده از پارچه نخی، مقرون‌به‌صرفه‌ترین لباس بومی است.

این کارآفرین با اشاره به تداوم راهش، از نوآوری در تولید بیان کرد: در رویداد اخیر کاخ سعدآباد، با همراهی اساتید این حوزه پیوندی برقرار شد تا بتوانیم لباس‌های اقوام را صندوق‌ها بیرون بیاوریم و به دنیا بشناسانیم. از گلدوزی‌های قدیمی روی پرده‌ها و تکه‌دوزی‌های (چهل‌تیکه) مادرانمان که به عنوان ملافه استفاده می‌شد، روی جلیقه‌ها و لباس‌های امروزی بهره بردیم. این کار، هم احیای میراث است و هم کمک به محیط زیست با بازیافت پارچه.

به گفته وی، استقبال از این ایده به حدی بوده که استان سمنان نیز برای برگزاری رویدادی مشابه از اساتید سراسر کشور دعوت به عمل آورده است.

شعار آینده: «هر خانه، یک کارگاه تولیدی»

زائر اومالی چشم‌انداز خود را این‌گونه ترسیم کرد: من معتقدم اگر هر بانویی در خانه خود بتواند لباسش را بدوزد، در واقع آن خانه به یک کارگاه تولیدی تبدیل شده است. این، کمکی بزرگ به معیشت خانواده و تقویت اقتصاد مقاومتی است.

وی بر لزوم توجه به آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای و صنایع دستی در مدارس و هنرستان‌ها تأکید و اظهار امیدواری کرد: تا توان دارم این راه را ادامه می‌دهم و حتی به آقایان نیز آموزش می‌دهم. از رسانه‌ها می‌خواهم در انجام این رسالت فرهنگی و اقتصادی، مانند گذشته یاریمان کنند.

دومین رویداد «طنین» ویژه بانوان رسانه‌ای مازندران به همت بسیج رسانه سپاه کربلا و همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و مقاومت استان و خانه مطبوعات به همراه تجلیل مهمانان این برنامه؛ «نجیبه ادهمی» مادر شهید مدافع حرم «رضا حاجی زاده»، «ثریا زائراومالی» کارآفرین و «آسیه جوکار» فعال حوزه جمعیت و فرزندآوری در تالار مرکزی ساری برگزار شد.

انتهای پیام/