به گزارش ایرنا، دبیر جشنواره ملی تئاتر کودک باغچه بان در آیین افتتاحیه این رویداد فرهنگی هنری اظهار کرد: این جشنواره با هدف گسترش تولیدات محتوایی در حوزه نمایش ویژه کودکان و نوجوانان برگزار میشود.
علی سلطانپور افزود: سومین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان باغچهبان به صورت دوسالانه و با حضور گروههای نمایشی از سراسر کشور برگزار می شود.
وی با اشاره به استقبال گسترده هنرمندان از این رویداد فرهنگی گفت: بیش از ۱۵۰ اثر نمایشی از مناطق مختلف کشور به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که پس از بررسی و داوری، ۱۶ اثر از ۱۱ استان کشور به بخش مسابقه راه یافتهاند.
دبیر جشنواره ملی تئاتر باغچه بان یادآوری کرد: علاوه بر اجرای نمایشهای صحنهای، بخش نمایشنامهنویسی نیز در این دوره از جشنواره بهصورت رقابتی برگزار میشود که در این بخش بیش از ۷۰ اثر نمایشنامهنویسی به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: جشنواره ملی تئاتر باغچه بان نشانه ورود این هنر به مرحله جدیدی از تولید فرهنگی است
مشاور عالی وزیر و سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سومین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان «باغچهبان» مرند، بر جایگاه تربیتی و فرهنگی تئاتر کودک در شکلگیری هویت نسلهای آینده تأکید کرد و بر حمایت جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حرکت نظاممند در این حوزه هنری تأکید کرد.
در پیام محمدمهدی احمدی آمده است: برگزاری سومین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان «باغچهبان» در شهرستان فرهنگی مرند، نشاندهنده ورود آگاهانه و هدفمند هنر نمایش کودک در ایران به مرحلهای نوین از سیاستگذاری، تولید و توزیع فرهنگی است؛ مرحلهای که در آن «کودک و نوجوان» نه صرفاً مخاطب، بلکه کنشگر آینده فرهنگ ملی تلقی میشود.
پیام حاکی است: تئاتر کودک و نوجوان در منظومه هنرهای نمایشی کشور، واجد کارکردی فراتر از سرگرمی است؛ این حوزه، بستری بنیادین برای شکلدهی به هویت فرهنگی، تقویت مهارتهای اجتماعی، پرورش تخیل و انتقال غیرمستقیم ارزشهای انسانی، اخلاقی و ایرانی ـ اسلامی به نسلهای آینده بهشمار میرود. از این منظر، جشنوارههایی مانند «باغچهبان» نقش نهادهای واسط تربیتی ـ فرهنگی را ایفا میکنند.
در پیام سرپرست معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید شده است: انتخاب مرند بهعنوان میزبان این رویداد ملی، تصمیمی مبتنی بر شناخت تاریخی و ظرفیتمحور است. پیشینه دیرپای این شهرستان در عرصه تئاتر کودک و سابقه تربیت هنرمندان اثرگذار، مصداق روشنی از پیوند سنت فرهنگی با رویکردهای نوین هنری است؛ الگویی که میتواند در سیاست تمرکززدایی فرهنگی و توسعه متوازن هنر در استانها الهامبخش باشد.
در این پیام تشریح شده است: حضور گروههای نمایشی از نقاط مختلف کشور و ارزیابی آثار بر پایه شاخصهای تخصصی، محتوایی و آموزشی، بیانگر حرکت نظاممند هنرهای نمایشی کودک بهسوی ارتقای کیفیت، حرفهایسازی تولید و توجه همزمان به محتوا و فرم است؛ مسیری که معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهطور جدی از آن حمایت میکند.
احمدی ابراز امیدواری کرده که این جشنواره، ضمن شناسایی استعدادهای نو، تقویت شبکه تعامل هنرمندان و نهادهای فرهنگی و افزایش اعتماد خانوادهها به تئاتر کودک، به ایجاد جریان مستمر تولید آثار نمایشی متناسب با زیستبوم فرهنگی ایران کمک کند و زمینهساز آیندهای روشن برای هنر نمایش کودک و نوجوان باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی: جشنواره ملی تئاتر باغچه بان جلوه ای از نگاه آینده ساز به کودکان و نوجوانان است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در پیامی به سومین دوره جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان باغچه بان اعلام کرد: سومین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان «باغچهبان» که به میزبانی شایسته شهرستان فرهنگی و هنری مرند برگزار میشود، جلوهای روشن از بالندگی هنر متعهد، نگاه آیندهساز به نسل کودک و نوجوان و تحقق عینی سیاست عدالت فرهنگی در گستره استان آذربایجان شرقی است.
در پیام نعمت اله پایان آمده است: مرند، با پیشینهای درخشان و تاریخی در حوزه نمایش کودک، امروز بار دیگر نشان داد که ظرفیتهای هنری در شهرستانها میتوانند میزبان رویدادهای ملی اثرگذار باشند و مسیر تمرکززدایی فرهنگی و حمایت از استعدادهای بومی را به شکلی مؤثر هموار سازند؛ جشنواره «باغچهبان» نهتنها محفلی برای رقابت هنرمندانه گروههای نمایشی از نقاط مختلف کشور، بلکه فرصتی مغتنم برای گفتوگوی فرهنگی، انتقال مفاهیم تربیتی و اخلاقی و پرورش خلاقیت در نسل آیندهساز ایران اسلامی است. بیتردید توجه به مخاطب کودک و نوجوان در تئاتر، سرمایهگذاری بلندمدت برای تعالی فرهنگی و اجتماعی کشور بهشمار میرود.
پیام حاکی است: اینجانب ضمن قدردانی از تلاشهای ارزشمند برگزارکنندگان، انجمن هنرهای نمایشی استان، هنرمندان پرتلاش، داوران گرامی و تمامی نهادها و مجموعههایی که در برگزاری این رویداد نقشآفرینی کردهاند، امیدوارم این جشنواره بتواند زمینهساز شکلگیری جریان مستمر تولید آثار فاخر، آموزشی و استاندارد در حوزه تئاتر کودک و نوجوان و موجب شناسایی و شکوفایی استعدادهای نو در سراسر کشور باشد.
به گزارش ایرنا، برگزاری سومین دوره جشنواره تئاتر باغچهبان با حضور هنرمندان برجسته و فعالان عرصه نمایش کودک و نوجوان از سراسر کشور، فرصتی برای ارائه آثار خلاقانه و ارتقای سطح کیفی تئاتر در میان نسلهای جدید فراهم میآورد.
گفتنی است در مراسم اختتامیه این جشنواره که ۲۸ آذر در مرند برگزار میشود، از آثار برگزیده گروههای نمایشی و نمایشهای منتخب تجلیل خواهد شد.
اسامی آثار انتخاب شده برای حضور در سومین دوره جشنواره ملی تئاتر باغچه بان نیز به شرح زیر است:
جیرتدان به کارگردانی ابراهیم محمدی از تبریز
دلقک سیاه به کارگردانی مینا پیکانی مراغه
خوخان به کارگردانی رضا حاج کوه کمری مرند
گرگ بودن یا نبودن به کارگردانی فاطمه حسینی رفسنجان
تنبل پرماجرا به کارگردانی حسن علوی زاده از سبزوار
آی تک به کارگردانی فاطمه برمایه از اردبیل
تنبل پهلوان به کارگردانی رامین ریاضی از تبریز
سیرک سیار به کارگردانی علی صبوری از ارومیه
سفر به سیاره شگفت انگیز به کارگردانی محمدعلی دانشگر از سمنان
پدر چوب به کارگردانی مجید کیمیایی پور از اصفهان
شهر مورچهها به کارگردانی نسیم عموزاده از اهر
سفید برفی وهفت جنگلی به کارگردانی امید انصاری از تهران
اژدها اولین حیوان خانگی به کارگردانی فرامرز غلامیان از خمینی شهر
دیو و مبارک به کارگردانی حسن ربیعی از کرج
فاطما ننه به کارگردانی غریب منوچهری از اردبیل
خواب عمیق به کارگردانی مهرداد محب علیزاده از رشت
تصویری از زنده یاد جبار باغچه بان در حال آموزش کر و لال ها
جبار باغچه بان کیست؟
در این اینجا بد نیست به طور مجمل به زندگی زنده نام جبار باغچه بان که جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان مرند به نام او نامگذاری شده است، بپردازیم؛ نام اصلی او میرزا جبار عسگرزاده و زاده ی ایروان، پایتخت ارمنستان امروزی است که تباری مسلمان دارد و ریشه اش به ایران بر می گردد. باغچه بان تا سن ۱۵ سالگی به تحصیل در زمینه یادگیری قرآن و زبان فارسی مشغول بود، اما مشکلات مالی زندگی کم کم بر او مستولی شد و زمینه را برای خروج او از مکتب و گرایشش به شغل جد اندر جدی پدرش، یعنی معماری قنادی، فراهم کرد. اما در همین دوران نیز او دست از هنر و ادبیات برنداشت و مطالب و اشعار مختلفی را برای روزنامه ی فکاهی ملانصرالدین و لک لک منتشر می کرد.
جبار عسگرزاده به دلیل اتفاقات ناگوار منطقه قفقاز، جنگ مسلمان و ارمنی، بعد از جنگ جهانی اول به ایران مهاجرت کرد و در مرند و سپس تبریز، به شغل شریف آموزگاری مشغول شد. البته که قبل از این اتفاقات، او توانسته بود تحصیلات خود را تکمیل و در مدرسه ای در شهر ایروان، تدریس را آغاز کند.
جبار عسگرزاده که بعدها به دلیل بنیانگذاری نخستین کودکستان ایران در تبریز به سال ۱۳۰۴ شمسی، نام خانوادگی «باغچه بان را برای خود برگزید، به هنگام مهاجرت به ایران به همراه صفیه بابایی، همسرش ۳۴ سال داشت؛ آن ها با هم ابتدا به شهر مرند کوچ کردند و در آنجا با حمایت های میرزا آقا مرندی به عنوان نماینده عالی نهضت آزادیستان، مشغول به کار شد. باغچه بان پس از مرند، در تبریز به معلمی پرداخت و پس از کسب تجربه های فراوان در این مسیر، ایرادات بسیار زیادی را در روش آموزش زبان فارسی مشاهده کرد؛ با توجه به این موضوع، او اولین نفری بود که یک روش بسیار پرکاربرد و حرفه ای برای آموزش زبان فارسی ابداع کرد که در آن سالها، مورد تایید بسیاری از بزرگان زبان فارسی نیز قرار گرفت. در واقع در همین زمان بود که فعالیت های خیرخواهانه و مثبت جبار در ایران آغاز گردید و این فعالیت ها تا اواخر عمر او نیز ادامه داشت.
انتصاب احمدخان عمالد الملک، معروف به دکتر محسنی، به ریاست فرهنگ آذربایجان و مانع تراشی او بر سر راه فعالیت های باغچه بان در تبریز باعث شد که او به دعوت ابوالقاسم فیوضات که ریاست فرهنگ ایالت فارس را داشت، در سال ۱۳۰۶ ش راه خود را به شیراز کشد و در آن شهر زیبا و دوست داشتنی ماندگار شود؛ مرحوم جبار باغچه بان که پس از بنیانگذاری نخستین کودکستان ایران در تبریز به آموزش کرو لال ها نیز روی آورده بود، بعدها در همین زمینه نام آور شد و شهرتش سراسر ایران را فرا گرفت.
پس از سال ها تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر، روش های جبار باغچه بان در زمینه های مختلف آموزش به کودکان کر و لال، بسیار کامل شد و در نهایت او با تاسیس یک مجله در سال ۱۳۲۳، تمام این فوت و فن ها و روش های آموزش را در اختیار معلمین قرار دارد. امروزه نام روش جبار باغچه بان را روش ترکیبی می نامند. بعدها او توانست با دایر کردن کلاس تربیت معلم برای کسانی که مشتاق آموزش به کودکان کر و لال بودند، فعالیت خود را به صورت کاملا رسمی آغاز نماید.
خدمات باغچه بان به کودکان و ناشنوایان حد و حصر نداشت و او فعالیت های زیادی برای تولید یک پکیج آموزشی کامل، درست و استاندارد انجام داد و نهایتا هم توانست به این مهم دست پیدا کند؛ دبستان ناشنوایان، برنامه کار آموزگار، الفبای دستی مخصوص ناشنوایان، خانم خزوک، زندگی کودکان، گرگ و چوپان، پیر و ترب، بازیچه دانش، دستور تعلیم الفبا ، علم آموزش برای دانشسراها ، بادکنک ، الفبای خودآموز برای سالمندان و پروانه نین، الفبا ، اسرار تعلیم و تربیت یا اصول تعلیم الفبا ، الفبای گویا ، برنامه یکساله ، کتاب اول ابتدایی ، حساب ، کتاب اول ابتدایی ، آدمی اصیل و مقیاس واحد آدمی ، درخت مروارید ، خیام آذری ، رباعیات باغچه بان ، روش آموزش کر و لال ها ، من هم در دنیا آرزو دارم ، بابا برفی ، عروسان کوه ، زندگینامه باغچه بان به قلم خودش ، شب به سر رسید و کبوتر من، همگی از آثار مهم میرزا جبار عسگرزاده می باشند. جبار باغچه بان درآذر ماه ۱۳۴۵ در سن ۸۱ سالگی در تهران چشم از جهان فروبست و در همانجا نیز به خاک سپرده شد؛ کتابی خواندنی حاوی خاطرات آن شخصیت فرهیخته و معلم فراموش ناشدنی با نام «خاطرات پدرم» به قلم ثمین باغچه بان، فرزندش، منتشر شده که بسیار جذاب و حاوی نکات ارزشمندی است.