به گزارش خبرنگار سیاسی دفاعپرس، «علی رزازی» سخنگوی استانداری تهران، عصر امروز در نشست خبری اظهار داشت: قانون هوای پاک شامل ۲۴ ماده، ۳۹ تبصره و ۱۷۶ تکلیف برای ۲۱ دستگاه اجرایی است که ذیل آن کارگروه اضطرار آلودگی هوا فعالیت میکند. این نشان میدهد سلامت مردم برای دولت اهمیت ویژهای دارد؛ به همین دلیل تعطیلی مدارس و غیرحضوری شدن مقاطع تحصیلی و دانشگاهها در شرایط اضطرار اجرا شد.
وی افزود: یکی از اقدامات مهم در شرایط اضطرار، اجرای طرح زوج و فرد از درب منازل بود که با اجرای آن حدود ۵۵ درصد ترافیک شهر کاهش یافت و معاینه فنی ۳۷ هزار خودروی آلاینده باطل شد. همچنین شناسایی ۸۶۴۹ هکتار اراضی استان برای کاشت درخت، اجرای طرح جنگلکاری در ۶۹ هکتار از اراضی ملی ۱۲ شهر استان تهران، تأمین حقابه تالابها و جلوگیری از انتشار گرد و غبار از دیگر اقدامات این کارگروه بوده است.
رزازی ادامه داد: صلاحیت این کارگروه از قانون گرفته شده و تصمیمات آن جمعی است؛ بنابراین همه دستگاهها مکلف به اجرای مصوبات هستند.
وی درباره همکاری استانداری با سپاه تهران بزرگ در طرحهای محرومیتزدایی و احداث مدارس گفت: ارتباط خوبی میان استانداری و سپاه تهران بزرگ وجود دارد. نمونه این همکاری احداث ۱۱۰ مدرسه در تهران است. همچنین تشکیل شورای دوجانبه با رویکرد محلهمحور و استفاده از ظرفیتهای مردمی و نخبگان موجب کاهش آسیبهای اجتماعی شده است؛ همدلیای که در مقاطعی مانند جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نیز آثار خود را نشان داد.
سخنگوی استانداری تهران درباره تصمیمات کارگروه اضطرار آلودگی هوا تصریح کرد: اضطرار یعنی توجه به شرایط و تمکین به قانون برای حفظ سلامت شهروندان. یکی از راههای کنترل آلودگی هوا، قطع انتشار آلایندههاست.
وی به نقش خودروها و موتورسیکلتهای فرسوده در آلودگی تهران اشاره کرد و گفت: طبق قانون برنامه هفتم باید ۵۰۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شود. در یک سال گذشته ۳۵۰ هزار خودرو اسقاط شده، در حالیکه طی هفت سال گذشته مجموعاً ۲۷۰ هزار خودرو اسقاط شده بود. در خصوص موتورسیکلتها نیز حدود ۴.۲ میلیون دستگاه در استان تهران فعال است که ۷۰ درصد آنها بالای ۲۰ سال عمر دارند و هر موتورسیکلت فرسوده معادل چهار خودرو آلایندگی تولید میکند.
رزازی افزود: مشوقهای دولتی برای جایگزینی حدود ۲۰ هزار موتورسیکلت آغاز شده و تسهیلات ارزانقیمت و کمکهای بلاعوض نیز پیشبینی شده است. این طرح اقدامی بینبخشی میان وزارت نفت، استانداری، شهرداری تهران و سایر دستگاههاست. سهم آلایندهها در هوای تهران ۵۹ درصد مربوط به خودروها، تاکسیها و اتوبوسها و ۴۱ درصد مربوط به منابع ثابت مانند نیروگاهها و پایانههاست که وجه مشترک آنها استفاده از سوختهای فسیلی است.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعپرس، مبنی بر بازسازی واحدهای آسیبدیده در جریان جنگ تحمیلی ۱۲ روزه گفت: مسئولیت اصلی بازسازی منازل آسیبدیده بر عهده شهرداری تهران است و اقدامات لازم در حال انجام است. برخی واحدها نیازمند تخریب کامل و بازسازی مجدد بودند و برخی دیگر به تعمیرات جزئی نیاز داشتند. برای قضاوت دقیق، رسانهها باید با بررسی میدانی و مستندسازی وضعیت واحدها را گزارش کنند.
رزازی درباره اسکان موقت آسیبدیدگان افزود: در حال حاضر اسکان در هتلها ادامه ندارد، اما رسانهها میتوانند گزارشهای میدانی تهیه کنند تا در جلسات بعدی موضوع دقیقتر بررسی شود.
وی همچنین درباره میزان هدررفت آب در استان تهران گفت: میزان هدررفت آب ۲۲ درصد است که ۹.۶ درصد آن واقعی و ۱.۶ درصد اجتنابناپذیر (مانند شیرهای آتشنشانی) است. بخش دیگر به هدررفت فیزیکی و خطاهای اندازهگیری مربوط میشود. با وجود بارشهای اخیر که عمدتاً بهصورت برف بوده، تنها حدود ۴ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شده که رقم ناچیزی است.
رزازی مسئولیت تعطیلی مدارس بهدلیل شیوع آنفلوانزا را متوجه آموزش و پرورش دانست و درباره توسعه حملونقل ریلی حومهای گفت: روزانه حدود ۱.۵ میلیون خودرو از شهرستانهای استان وارد تهران میشوند که معادل ۴ میلیون سفر است. نبود حملونقل عمومی کارآمد موجب این حجم سفرها شده و همین امر آلودگی هوا و اتلاف وقت شهروندان را تشدید کرده است. به همین دلیل پروژههای متروهای اقماری ورامین، پیشوا، پرند، اندیشه و پردیس در دستور کار قرار دارد.