به گزارش خبرنگار اقتصادی رکنا، ابوذر شیرودی، سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در نشست خبری که امروز دوشنبه ۲۴ آذرماه در نهمین نمایشگاه حملونقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد، در پاسخ به پرسش خبرنگار رکنا درباره وضعیت نامناسب ناوگان هوایی کشور، شرایط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، گرانی بلیط و حقوق مصرف کنندگان، با تأکید بر شرایط ویژه صنعت هوانوردی کشور گفت: صنعت هوایی بیشترین و شدیدترین تحریمها را تجربه کرده و مدیریت در این شرایط بهمراتب دشوارتر از دوران عادی است.
بدون دور زدن تحریم ها نمی توانیم حتی یک پیچ هواپیما وارد کشور کنیم
وی با اشاره به وضعیت شرکت هواپیمایی هما بهعنوان ایرلاین حامل پرچم کشور اظهار کرد: هما یک شرکت ملی و سفیر جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور است و به همین دلیل سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه دارد نقش حمایتی خود را بهصورت ویژه نسبت به این شرکت ایفا کند. از ابتدای حضورمان، تلاش کردهایم همه ظرفیتهای ممکن را برای بازگشت این شرکت به روزهای اوج به کار بگیریم، هرچند معتقدیم این مسیر یکشبه طی نخواهد شد. زیرا مشکلات ناشی از سالها تحریم و محدودیت است.
وی با اشاره به دشواریهای فنی و لجستیکی صنعت هوایی افزود: امروز حتی برای واردات یک قطعه ساده یا تعمیر یک موتور هواپیما، باید مسیرهای پیچیده و پرهزینهای طی شود. ما عملاً بدون دور زدن تحریم ها نمی توانیم حتی یک پیچ هواپیما وارد کشور کنیم. این واقعیتی است که بر کسی پوشیده نیست.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری در بخش دیگری از سخنان خود از افزایش ظرفیت ناوگان هوایی کشور خبر داد و گفت: در یک سال گذشته حدود یک هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار صندلی به ظرفیت حملونقل هوایی کشور اضافه شده است. این اتفاق، پیامی از توانمندی و انعطافپذیری صنعت هوایی کشور در بدترین شرایط تحریمی است و ادعا میکنیم که چنین افزایشی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بیسابقه بوده است.
وی تأکید کرد: فرآیند خرید، انتقال هواپیماها به داخل کشور و اخذ مجوزهای لازم همگی در همین یک سال گذشته انجام شده و این موضوع کار کوچکی نیست. انتظار داریم این دستاوردها به صورت واقعبینانه و منصفانه دیده شود.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به گلایههای مردم درباره تأخیر پروازها، فرسودگی ناوگان و قیمت بلیط گفت: حقوق مصرفکننده برای ما اهمیت بالایی دارد و در کنار پذیرش واقعیتهای موجود، تلاش کردهایم با حمایت از بخش خصوصی و تقویت پروازهای کوتاهبرد داخلی، بخشی از مشکلات عملیاتی صنعت هوایی را کاهش دهیم.
2 هزار صندلی جدید به ناوگان هوایی کشور اضافه شد
شیرودی در ادامه نشست خبری مهمترین رسالت سازمان هواپیمایی کشور را حفظ ایمنی و امنیت پروازها دانست و گفت: تلاش داریم این اصل بنیادین را در تمامی شرایط حفظ کنیم.
وی افزود: حملونقل هوایی در خط مقدم تحریمها قرار دارد، اما با وجود فشارهای خارجی، صنعت هوایی کشور مسیر توسعه خود را ادامه داده است.
شیرودی با اشاره به توانمندیهای داخلی در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما اظهار داشت: موفق شدهایم بخش مهمی از نیازهای تعمیراتی را در داخل کشور تأمین کنیم و حتی در خارج نیز این خدمات را ارائه دادهایم.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری درباره توسعه ناوگان هوایی گفت: با بهرهگیری از ظرفیتهای دانشبنیان و مشارکت بخش خصوصی، هفته گذشته توانستیم ۲۰۰۰ صندلی جدید به ناوگان هوایی کشور اضافه کنیم. نخستین پرواز این هواپیماها دیروز با موفقیت انجام گرفت.
وی افزود: تحریمها هرگز مانع توسعه صنعت هوانوردی کشور نخواهد شد و امروز شاهد افزایش ظرفیت عملیاتی ناوگان هوایی کشور با حفظ کامل استانداردهای ایمنی هستیم.
وی در تشریح جزئیات افزایش ظرفیت ۲۰۰۰ صندلی اظهار داشت: این افزایش از چند مسیر بهصورت همزمان از جمله؛ بازگشت به خدمت هواپیماهای زمینگیرشده به دلیل تعویق تعمیرات، ورود موفق هواپیماهای جدید از مسیرهای تأمین مورد تأیید و همچنین افزایش ضریب بهرهبرداری از ناوگان موجود محقق شده است.
وی با بیان اینکه صنعت هوانوردی ایران در دهههای اخیر همواره در معرض چالشهای پیچیده بینالمللی و تحریمهای ظالمانه بوده است، افزود: در چنین شرایطی، سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه سنگینی بر عهده دارد تا ضمن حفظ بالاترین استانداردهای ایمنی، مسیر توسعه و افزایش ظرفیت ناوگان را نیز هموار سازد.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری، تمرکز بر دانش بومی و استفاده از نیروی متخصص داخلی را ستون اصلی پایداری صنعت هوانوردی دانست و تصریح کرد: سرمایه انسانی متخصص کشور، مهمترین پشتوانه استمرار پروازها و حفظ ایمنی ناوگان است.
شیرودی بیان داشت: اگر امروز شاهد ورود یا عملیاتی شدن هواپیماهای جدید هستیم، به دلیل آمادگی شبکه قدرتمند تعمیر و نگهداری کشور است.
وی با بیان اینکه ایمنی و آسایش مسافر خط قرمز صنعت هوانوردی کشور است، خاطرنشان کرد: از نگاه سازمان هواپیمایی کشوری، توسعه در صنعت هوایی بدون رعایت کامل اصول ایمنی معنا و اعتباری ندارد.
8 فروند هواپیما وارد کشور شد
شیرودی درباره تعداد هواپیماهای وارد شده به ناوگان هوایی کشور اظهار کرد: در مجموع هشت فروند هواپیما شامل پنج فروند از یک نوع و سه فروند از سه نوع دیگر وارد ناوگان شده است.
شیرودی درباره نقش حاکمیتی سازمان هواپیمایی کشوری تأکید کرد: وظیفه اصلی سازمان تنظیمگری است و این تنظیمگری باید سختتر و دقیقتر شود.
در دوران تحریم، نقش سازمان پررنگتر خواهد بود و برنامهریزی کردهایم از ظرفیت صندوق توسعه حملونقل برای ارائه تسهیلات به بخش خصوصی و دولتی در جهت تأمین ناوگان استفاده کنیم.
وی همچنین از ساماندهی شرکتهای هواپیمایی خبر داد و گفت: هفته آینده مشوقهای جدید در حوزه حملونقل هوایی ارائه خواهد شد.
شیرودی تصریح کرد: با افزایش ظرفیت ناوگان، در پروازهای بینالمللی مشکلی نخواهیم داشت و هواپیماهای دورپرواز و پهنپیکر وارد چرخه عملیاتی خواهند شد.
به گفته شیرودی، استفاده از ایرتاکسی، هواپیماهای کوتاهبرد و مدل هابانداسپوک در دستور کار سازمان قرار دارد.
وی یادآور شد: طبق قانون، راهاندازی ایرلاین با سه فروند هواپیما امکانپذیر است اما در صورت فراهم شدن شرایط، این تعداد میتواند به پنج فروند افزایش یابد. در همین راستا باید اقداماتی انجام دهیم تا سرمایهگذاران بتوانند با مشارکت یکدیگر وارد این عرصه شوند.
سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری خاطرنشان کرد: امروز حدود ۱۵۰ فروند هواپیما در ناوگان عملیاتی کشور فعال هستند که بخشی از آنها در چرخه تعمیرات قرار دارند.
شیرودی از برنامه ریزی برای توسعه خطوط پروازی و افزایش پروازها در مسیرهای آسیایی از کشورهای واقع در شرق تا جنوب این قاره در راستای تفاهمات و توافقات بین المللی خبر داد.
وی با بیان اینکه طبق قانون برنامه پنجم قیمت بلیت هواپیما باید به سمت آزادسازی حرکت کند، گفت: قیمت سوخت و ارز بر آن تاثیر دارد و حدود ۹۰ درصد هزینه های یک ایرلاین ارزی است. اما باید حد تعادلی برای تعیین نرخ بلیت در نظر گرفته شود.