به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی روز دوشنبه در مراسم تنفیذ احکام شهرداران مدارس پایتخت با تأکید بر نقش کلیدی دانشآموزان در ساختن آینده کشور، اظهار کرد: افتخار میکنیم که دانشآموزان آینده این کشور را خواهند ساخت. طرح شهرداران مدارس، تجربهای ارزشمند برای مردمسالاری است، جایی که قیمت رأی، نامزد شدن، وعده دادن و مسئولیتپذیری روشن میشود.
وی خطاب به دانشآموزان افزود: شما در این مسیر مهارتهای ویژهای کسب میکنید، اعتمادبهنفس و خودباوری متکی بر ایمان پیدا میکنید که بتوانید کار جمعی انجام دهید و با مشارکت دیگران، مسیر آبادانی و پیشرفت مدرسه خود را ایجاد کنید.
زاکانی با بیان اینکه مدیریت شهری با تمام امکانات خود افتخار همکاری با دانشآموزان را دارد، خاطرنشان کرد: در این شراکت، مسئولیت مدرسه و نظارت بر محیط پیرامونی آن بر عهده شماست و ما از شما کمک میخواهیم تا این بار را به دوش بکشید.
شهردار تهران با اشاره به سرمایه انسانی به عنوان بزرگترین دارایی کشور، تأکید کرد: مدیریت شهری آماده همکاری با آموزش و پرورش است. هدف این است که آموزش و پرورش درگیر کالبد مدرسه نشود و این امر بر عهده مدیریت شهری باشد.
حضور ۷۰۰ شهردار مدرسه در تهران
زاکانی با اشاره به حضور ۷۰۰ شهردار مدرسه در تهران، این طرح را پیوندی جدی بین مدیریت شهری و آموزش و پرورش خواند و افزود: این طرح برای تهران یک اصالت و برای کشور یک الگو ایجاد میکند. تا زمان تحقق کامل آن، ما به شما تکیه میکنیم و شما نیز باید به ما کمک کنید.
وی سپس با هشدار درباره وضعیت کالبدی مدارس گفت: در تهران ییش از یکهزار مدرسه از منظر کالبدی نیاز به تثبیت دارند. ما باید برای مناسبسازی، ایجاد تسهیلات و کمک به آنها تلاش کنیم. همچنین شهرداری تهران خود را متعهد به ایجاد زمینه مناسب ورزشی در مدارس تهران میداند و این تعهدات بهتدریج محقق خواهند شد.
شهرداران مدارس نیازهای مدارسشان را در طرح «من شهردارم» اعلام کنند
زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به طرح مشارکتی «من شهردارم»، از شهرداران مدارس خواست تا فعالانه در این طرح شرکت کنند.
وی تصریح کرد: امسال در طرح «من شهردارم»، شما باید نیازهای مدرسه خود را به ما اطلاع دهید. ما بر اساس این نیازها، بستهای تهیه و بودجه آن را تأمین خواهیم کرد. این رویکردی متمرکز و جدید است.
این مسئول همچنین بر مسئولیت شهرداران مدارس در قبال محیط پیرامونی تأکید کرد و گفت: برای حاشیه ۵۰۰ متری اطراف مدرسه نیز ایدههای خود را ارائه دهید تا ما بر اساس آن سرمایهگذاری کنیم.
شهردار تهران درباره بودجهریزی این طرح توضیح داد: ما در دیماه بودجه سال آینده را میبندیم و رقمی را برای این منظور اختصاص میدهیم، اما انتخاب پروژهها با شماست. هدف این است که مدارس به کانونهای فعال برای معرفی پروژههای خوب و اثرگذار تبدیل شوند.
زاکانی با اشاره به آمار مشارکت شهروندان در طرح «من شهردارم» یادآور شد: سال اول ۳۴۷ هزار نفر، سال دوم یک میلیون و ۳۵۶ هزار نفر و سال گذشته با حضور ۲ میلیون نفر در این طرح مشارکت کردند. جالب آنکه ۱۸ درصد پروژههای سال گذشته، پیشنهاد مستقیم مشارکتکنندگان بود.
زاکانی سپس با اشاره به دستاوردهای طرح مشارکتی «من شهردارم» اظهار کرد: این طرح مقام اول جهانی را به خود اختصاص داده است. نکته جالب اینجاست که سنگاپور به عنوان یک کشور توسعهیافته، درخواست کرده است تا با ایران در توسعه و گسترش این طرح مشارکت کند.
تغییر از شهردار مدرسه آغاز میشود
همچنین معاون شهردار تهران با تأکید بر نقش شهرداران مدارس در ارتباط مدرسه با محله و جامعه گفت: پس از تنفیذ حکم، شهردار مدرسه باید مدرسه را در محله خود فعال کند و نسبت به شهر و کشورش احساس مسئولیت داشته باشد. تغییر از شهردار مدرسه آغاز میشود.
محمدامین توکلیزاده، با اشاره به اهمیت طرح شهرداران مدارس در تربیت مدیران آینده کشور، اظهار کرد: در هر مدرسه یک شهردار و سه معاون شهردار فعالیت میکنند و همین قرار گرفتن در معرض رأی، ارائه برنامه و جلب اعتماد هممدرسهایها، یک تمرین بزرگ مدیریتی است که در کمتر کشوری تجربه میشود.
وی با بیان اینکه این تجربه چند سالی است در مدارس آغاز شده و امروز به بلوغ رسیده است، افزود: دانشآموزان در این فرآیند، از همان ابتدا یاد میگیرند برنامه بدهند، گفتوگو و مناظره کنند، رأی بگیرند و سپس مسئولیت بپذیرند. این یعنی تمرین مسئولیتپذیری اجتماعی و کار جمعی؛ اینکه یک جمع تصمیم میگیرد و برای اجرای آن تلاش میکند.
توکلیزاده با تأکید بر نقش شهرداران مدارس در ارتباط مدرسه با محله و جامعه اضافه کرد: پس از تنفیذ حکم، شهردار مدرسه باید مدرسه را در محله خود فعال کند و نسبت به شهر و کشورش احساس مسئولیت داشته باشد. تغییر از شهردار مدرسه آغاز میشود.
معاون شهردار تهران ادامه داد: شهرداران مدارس کسانی هستند که قرار است کشورشان را از وضعیت فعلی بهتر کنند و افتخارات جدیدی بیافرینند. این برای ما مایه افتخار است که در مدارس میبینیم انتخابات برگزار میشود، برنامه ارائه میشود، وعده داده میشود و از میان دانشآموزان، بهترینها انتخاب میشوند.
وی گفت: این تمرین بزرگ مدیریتی، حتماً در آینده به کار شهرداران مدارس خواهد آمد و دیر نیست روزی که هر یک از شهرداران مدارس، خود را در جایگاهی مهم و مسئولیتی بزرگ ببینید.
توکلیزاده با اشاره به مسئولیت جهانی نسل جوان خاطرنشان کرد: ما باید تصمیم بگیریم قواعد این دنیا را تغییر دهیم. دنیایی که در آن ظلم وجود دارد، باید به دست شهرداران مدارس تغییر کند. دنیایی که در آن از کشته شدن ۶۰ هزار کودک، نوجوان، زن و انسان بیگناه سخن گفته میشود، قابل تحمل نیست و باید دگرگون شود.
این مسئول با اشاره به دانشآموزان و شهدای نوجوان یادآور شد: امروز باید از ۲۶ دانشآموز شهید جنگ ۱۲ روزه و نیز دانشآموزانی که از تحصیل محروم شدند یاد کنیم؛ اینها قهرمانان واقعی ما هستند که مسیر را به ما نشان میدهند.
در پایان این مراسم، از شهرداران مناطق ۲، ۴، ۶، ۱۳، ۱۶، ۱۹، ۲۰ و شهردار منطقه ۸ تقدیر شد.
در ادامه هم آیین تنفیذ شهرداران مدارس برگزار شد و شهرداران منتخب مدارس، احکام خود را از شهردار تهران دریافت کردند.
در این آیین، ستایش فیضآبادی پایه دهم مدرسه امام حسن مجتبی(ع) از منطقه یک، امین ساجدی پایه یازدهم مدرسه شهید دکتر علیمحمدی از منطقه ۲، سوفیا صاحبی پایه نهم مدرسه مشکات از منطقه ۳، کسرا شهرآبادی پایه هفتم مدرسه شرافت از منطقه ۴، عطیه چرمپرور پایه نهم مدرسه شهید باکری از منطقه ۵، سید امیرعلی سیدعلیزاده پایه دهم مدرسه شهید مطهری از منطقه ۶ و رها باقری پایه هشتم مدرسه فروغ علم از منطقه ۷ احکام خود را دریافت کردند.
همچنین ایلیا همتی پایه نهم مدرسه شهید رجایی از منطقه ۸، آندیا کشاورز پایه هشتم مدرسه کوثر از منطقه ۹، امیرحسین تقیزاده هنرستان شهید قدمی از منطقه ۱۰، زهرا نصر اصفهانی پایه هشتم مدرسه شایسته از منطقه ۱۱، ابوالفضل حکیمینسب پایه دهم مدرسه نابینایان دکتر خزائلی از منطقه ۱۲ و محمد قهرمانی پایه نهم مدرسه استثنایی توحید از منطقه ۱۳ حکم خود را از شهردار تهران دریافت کردند.
در ادامه این آیین، بردیا شهمیری پایه هفتم مدرسه علامه حلی از منطقه ۱۴، یکتا اسماعیلی پایه نهم مدرسه نور از منطقه ۱۵، امیرسام سیدی پارچین پایه هشتم مدرسه شهید نواب صفوی از منطقه ۱۶، نسترن رحمتی مدرسه شهید اشرفی اصفهانی از منطقه ۱۷، رضا شایانیراد پایه هفتم مدرسه اسدی لاری از منطقه ۱۸، شقایق چوپانینژاد پایه یازدهم مدرسه زندهیاد فرشته چابکیرادفر از منطقه ۱۹، رزگل محمدی پایه نهم مدرسه ناشنوایان الهام از منطقه ۲۰، آترین مطلوبی پایه هشتم مدرسه تهذیب از منطقه ۲۱ و رامین گرمارودی پایه نهم مدرسه ۱۴ خرداد از منطقه ۲۲ نیز احکام خود را دریافت کردند.
در بخش پایانی مراسم، مرامنامه شهرداران مدارس به صورت جمعی قرائت شد.