شناسهٔ خبر: 76293823 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرپرست هما:

مدیرعامل هما: بازپس‌گیری مسیرهای پروازی بین‌المللی ادامه دارد

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در خصوص اقامه دعوی این شرکت در محاکم بین‌المللی با هدف بازپس‌گیری مسیرهای پروازی، گفت: برقراری مجدد پروازها به اتحادیه اروپا نیازمند دیپلماسی سنگین و بروکراسی متفاوتی است که با تلاش واحد حقوقی این شرکت و وزارت امور خارجه پیگیری می شود.

صاحب‌خبر -

طاهر عبدالحی روز دوشنبه در دومین روز از نهمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل و لجستیک در پاسخ به ایرنا افزود: تا پیش از قطع شدن پروازها به اروپا، تحریم‌ها علیه صنعت هوایی و ایران ایر در زمینه هایی چون قطعات هواپیما، پروازها، بیمه، لیزینگ و سوخت وجود داشت.

وی‌ گفت: به طور نمونه در زمینه سوخت مجبور بودیم از هواپیماهایی نظیر ایرباس ۳۳۰ استفاده کنیم که بتوانند کل مسیر رفت و برگشت را بدون سوختگیری انجام دهند، یا مجبور می‌شدیم مسافر کمتری جابه‌جا کنیم.

عبدالحی خاطرنشان کرد: به همین دلیل به‌تدریج تعداد پروازهایمان کم شد، تا اینکه در نهایت به دلایل سیاسی، پروازها به اتحادیه اروپا قطع شد. به طوری که حتی ایرلاین‌هایی که در کشورهای اطراف ما فعال بودند و قصد داشتند مسافران ایرانی را به اروپا جابه‌جا کنند، اجازه کار به آنها داده نشد.

وی با تاکید بر اینکه این مشکلات یک‌جا و به سرعت حل نخواهد شد، تاکید کرد: بخش حقوقی ایران ایر و همچنین وزارت امور خارجه، ارتباطات زیادی با دستگاه‌های مرتبط گرفتند و تلاش‌های زیادی انجام دادند، اما نیازمند یک دیپلماسی سنگین و بروکراسی متفاوت در اتحادیه اروپا هستیم که این مهم در دست اقدام است و آن را ادامه خواهیم داد.

مدیرعامل ایران ایر در ادامه با اشاره به بدهی‌های این شرکت، یادآور شد: هم اکنون ۱۵ میلیون دلار بدهی به فرودگاه‌های استانبول، نجف، دبی، جده، دمام، دوحه و برخی دیگر فرودگاه‌های اطراف داریم، در این چند نقطه در یک سال اخیر که ایران‌ایر مشکل داشته، پرداختی انجام نشده است. با این حال از ابتدای آذر ماه امسال بازپرداخت این بدهی‌ها آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود پروازهای استانبول برقرار شود.

وی ادامه‌داد: ۱۵ میلیون دلار بدهی قطعه، ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی سوخت و همچنین بدهی‌هایی به شرکت‌های پشتیبانی و پیمانکار، شهر فرودگاهی و شرکت فرودگاه‌ها داریم. در این زمینه دولت باید بودجه اختصاص دهد یا هزینه پروازهای ما داده شود.

عبدالحی بیان‌داشت: ایران‌ایر با ۹ هزار پرسنل و ۱۳ هزار بازنشسته، ماهانه فقط ۶۰۰ میلیارد تومان حقوق می‌دهد و این مساله سال آینده حداقل به ماهانه ۷۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

نرخ بلیت هواپیما

مدیرعامل هما در خصوص نرخ بلیت هواپیما گفت: معتقدم نرخ واقعی بلیت‌ها همین است و اگر همین نرخ‌ها هم رعایت نشود، همین تعداد هواپیمایی که فعلاً در اختیار داریم را طی سال‌های آینده نخواهیم داشت.

وی تصریح‌کرد: امروز با شرایط دشوار تحریم‌ها مواجهیم که حتی یک پیچ هواپیما به ما داده نمی‌شود. به عبارتی اگر هواپیمایی در یکی از کشورها با مشکل مواجه شود، کمکی به ما انجام نمی‌شود.

مدیرعامل هما سپس به طرح این پرسش پرداخت که وقتی شرکت‌های هواپیمایی با دلار هزینه کرده و با ریال کسب درآمد می‌کنند، چرا باید ارز مورد نیاز آنها به تالار دوم برده شود؟

عبدالحی تصریح کرد: معتقدم اگر هزینه‌ها را واقعی کنیم، قیمت بلیت هواپیما هنوز پایین است.

وی گفت: معتقدم کشور دست کم به یک‌هزار فروند هواپیما نیاز دارد که ۵۰۰ فروند برای رفع نیاز خودمان و مابقی برای تبدیل شدن به هاب (قطب) منطقه است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران همچنین در خصوص هواپیماهای ATR گفت: ۱۳ فروند از این هواپیماها وارد کشور شد، ما می‌توانستیم آنها را به شهرهای حاشیه خلیج فارس ببریم یا حتی در مسیر کشورهای حوزه خلیج فارس به پرواز درآوریم اما در عمل سرویس دهی آن به همه مناطق کشور اتفاق افتاد.

وی اظهار داشت: همین مسأله سبب شد تا به‌تدریج هزینه‌هایی به این هواپیماها وارد شود و اکنون هر یک از این هواپیماها بین سه تا چهار میلیون دلار هزینه دارند.

عبدالحی اظهار داشت: بهترین جا برای استفاده از این هواپیماها هاب بندرعباس بود که سوددهی داشت، اما در آنجا نیز کم‌لطفی شد و در نتیجه هزینه‌هایمان افزایش یافت. در مجموع هواپیمای ATR در مناطقی مورد استفاده قرار گرفتند که سوددهی نداشت و اکنون فقط دو فروند از آنها (یکی در تهران و یکی در بندرعباس) باقی مانده است.