به گزارش ایرنا، در شرایطی که تهدیدهای زیست محیطی و اقتصادی، تابآوری فلات مرکزی ایران را نشانه رفتهاند، استاندار اصفهان با هشداری صریح نسبت به «فرونشست امید»، راهبرد جدیدی را برای ترمیم سرمایه اجتماعی کلید زد.
استان اصفهان بهعنوان قلب صنعتی و فرهنگی ایران، همواره با چالشهای چندوجهی و پیچیدهای دستبهگریبان بوده است؛ از بحران آب و فرونشست زمین تا دغدغههای معیشتی و مطالبات انباشته اجتماعی. اما آنچه در رویکرد اخیر مهدی جمالی نژاد، برجسته مینماید، تغییر زاویه دید از «مدیریت بحران» به «زیست با واقعیت و حل مساله» است.
استاندار اصفهان در دیدار صمیمانه اخیر خود با دانشجویان، مانیفست جدیدی از اداره استان را ارائه کرد که در آن، شفافیت، پاسخگویی و امیدآفرینی نه بهعنوان شعار، بلکه بهعنوان الزامات بقا و توسعه مطرح شدهاند.
تأکید صریح استاندار بر اینکه «عدم پاسخگویی مدیران به تشکلهای دانشجویی مصداق ترک فعل است»، پیامی روشن به بدنه دیوانسالاری استان مخابره میکند که دوران مدیریت پشت درهای بسته و صدور بخشنامه بدون اقناع افکار عمومی به پایان رسیده است.
این رویکرد که بر مبنای برگزاری فصلی جلسات با دانشجویان و نه صرفاً در مناسبتهای تقویمی مانند ۱۶ آذر استوار شده، نشان میدهد که مدیریت ارشد استان، دانشجو را نه یک تهدید یا منتقد صرف، بلکه دیدهبانی هوشمند برای رصد کاستیها میداند.
جمالی نژاد با بیان اینکه «استاندار صرفاً نقش هماهنگکننده ندارد و باید پاسخگو باشد»، مسوولیتپذیری را از بالاترین سطح مدیریت استان آغاز کرده و این فرهنگ را به سایر لایهها تسری داده است.

پیشگامی اصفهان در بهبود وضعیت کسبوکار
گزارش استاندار اصفهان به دانشجویان حکایت از آن داشت که در شرایطی که جنگهای اقتصادی و ترکیبی، شاکله بسیاری از اقتصادهای محلی را تهدید میکند، اصفهان توانسته است با اتکا به ظرفیتهای درونی، جهشی معنادار را تجربه کند. ارتقای رتبه اصفهان از جایگاه ۲۸ به رتبه دوم کشور در شاخصهای بهبود محیط کسبوکار، خبری امیدبخش است که نشان از پویایی زیرپوست اقتصاد استان دارد.
تمرکز بر اقتصاد دانشبنیان، انرژیهای پاک و تلاش برای راهاندازی ایرلاین اختصاصی، قطعات پازلی هستند که تصویر «اصفهانِ فنآفرین» را تکمیل میکنند و تحقق و موفقیت آن در گرو نقش آفرینی دانشگاه هاست.
میزبانی چهار ساله اصفهان از مسابقات ملی مهارت نیز گواهی بر این مدعاست که اصفهان در حال تبدیلشدن به پایتخت مهارت و کارآفرینی کشور است؛ رویکردی که مستقیماً اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی را هدف قرار داده و به دغدغه «آینده شغلی» دانشجویان پاسخی عملی میدهد.
مدیریت «زیست روزانه» ابرچالشها: آب و هوا
استاندار با بیان اینکه مسائل و مشکلان «اولویتهای صرف» نیست، گفت آنها به «زیست روزانه مدیریت استان»، تبدیل گشته بدین معنا که پیگیری این چالشها دیگر منوط به جلسات اضطراری نیست، بلکه به روتین توقف ناپذیر و روزمره استانداری تبدیل شده است.
این تغییر پارادایم نشان میدهد که حل معضلات زیستمحیطی اصفهان، پیششرط هرگونه توسعه دیگر تلقی شده و هیچ روزی بدون رصد و پایش این شاخصها سپری نمیشود.

توسعه عدالت محور؛ از جاده ها تا خوابگاههای دانشجویی
پیگیری دقیق وضعیت جاده اصفهان-کاشان و وعده رفع انحصار شرکتهای اتوبوسرانی در این مسیر، نشان از اشراف مدیریت استان بر ریزترین دغدغههای رفاهی شهروندان و دانشجویان دارد. علاوه بر این، هدایت هوشمندانه ظرفیت عظیم خیرین اصفهانی به سمتوسوی نیازهای روز استان، ابتکاری راهگشا محسوب میشود.
با توجه به اشباع نسبی سرانه آموزشی مدارس در برخی مناطق آموزش و پرورش، سوق دادن خیرین مدرسهساز به سمت توسعه زیرساختهای دانشگاه فرهنگیان و نوسازی خوابگاههای فرسوده، اقدامی راهبردی برای ارتقای کیفیت زیست دانشجویی است.
صیانت از «امید»؛ پادزهر جنگ ترکیبی
شاید بتوان شاهبیت سخنان استاندار اصفهان در دیدار با دانشجویان را هشدار در خصوص «فرونشست امید» دانست. در حالی که فرونشست زمین زیرساختهای فیزیکی را تهدید میکند، ناامیدی و گسست میان نسل جوان و حاکمیت، زیرساختهای اجتماعی و امنیتی را هدف قرار میدهد. مدیریت استان با پذیرش اشکالات و پرهیز از کتمان واقعیتها، تلاش دارد با «صداقت» و «عملگرایی»، دیوار بیاعتمادی را فرو بریزد.
جمالی نژاد با اشاره به ایستادگی مدیریت استان در برابر شوکهای اقتصادی نظیر جنگ ۱۲ روزه، این پیام را منتقل کرد که اگرچه قایق سرنوشت همه ساکنان استان یکی است، اما سکاندار این قایق بیدار است و اجازه نخواهد داد تلاطمها، امید را در دل مسافرانش غرق کند.

بدون تردید آنچه امروز در اصفهان در حال تکوین است، الگویی از «حکمرانی محلی مقتدر و پاسخگو» است که میکوشد با استفاده از اهرمهای بومی، بر چالشهای ملی غلبه کند.
استاندار اصفهان با تبدیل کردن مطالبات دانشجویی به دستورکارهای اجرایی و تعریف سازوکارهای نظارتی برای مدیران، در حال احیای سرمایه اجتماعی است؛ سرمایهای که بدون آن، هیچ پروژه عمرانی و اقتصادی به سرانجام مطلوب نخواهد رسید.
به گزارش ایرنا، استان اصفهان در زمان حاضر دارای پنج دانشگاه بزرگ دولتی، ۲۲ موسسه غیردولتی و غیرانتفاعی، ۹ موسسه آموزش عالی آزاد، ۲۸ واحد دانشگاه آزاد، ۱۲ مرکز دانشگاه فنی و حرفهای، ۳۸ مرکز پیام نور، پنج مرکز دانشگاه فرهنگیان، ۲۴ مرکز دانشگاه جامع علمی کاربردی و ۵۰ موسسه پژوهشی است که بیشترین تعداد آنها یعنی ۹۹ موسسه در شهرستان اصفهان مستقر هستند.