محمد ژیانی، مدیرعامل شرکت دانشبنیان «دانش نوین هیدروژن آسیا» در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم به تشریح فعالیتها و دستاوردهای این شرکت در حوزه فناوریهای هیدروژنی پرداخت.
ژیانی با اشاره به حوزه کلی فعالیت شرکت در زمینه ساخت ژنراتورهای هیدروژن اظهار کرد: ما علاوه بر ساخت ژنراتور، تعمیرات تمام نمونههای خارجی که از گارانتی خارج شدهاند را نیز انجام میدهیم. همچنین در زمینه ساخت دستگاههای تست پیل سوختی و انواع پیلهای سوختی در سایزهای مختلف فعال هستیم.
وی افزود: یکی دیگر از محصولات ما، دستگاه تست باتریهای چندکاناله است. دستگاه فعلی ما 5 کاناله بوده و قابلیت بررسی همزمان و مستقل 5 باتری را دارد که نمودارهای عملکردی و طول عمر (Life Time) آنها را استخراج میکند. همچنین دستگاه تست هدایت مواد را ساختهایم که به طور بسیار دقیق هدایت یونی و الکترونی مواد را تفکیک میکند. این دستگاه برای اندازهگیری سرعت هدایت در پلیمرها، غشاها، الکترودها، باتریها، فیولسلها، سیستمهای الکتروشیمیایی و پوششها کاربرد دارد.
فلسفه تولید ژنراتور هیدروژن: حذف خطر کپسولها
مدیرعامل شرکت دانش نوین هیدروژن آسیا درباره ضرورت استفاده از ژنراتورهای هیدروژن گفت: فلسفه تولید هیدروژن، حذف کپسولهای پرخطر است. با استفاده از ژنراتور، شما میتوانید هیدروژن را به صورت آنلاین تولید و مصرف کنید و دیگر نیازی به ذخیرهسازی نیست. مهمترین مزیت این دستگاه این است که به محض خاموش کردن آن، عملاً هیدروژن ذخیرهشدهای وجود ندارد.
وی ادامه داد: تولید هیدروژن در این سیستمها بر پایه الکترولیز آب است که با خلوص بسیار خوبی انجام میشود. در این فرآیند از دو فناوری غشای تبادل پروتون (PEM) و غشای تبادل آنیون استفاده میشود. غشاهای تبادل پروتون بیشتر تجاری شده و در آزمایشگاههای کروماتوگرافی، آنالیز مواد، کورههای احیایی و آزمایشگاههای پیل سوختی کاربرد دارند. نوع آنیونی یا آلکالاین نیز بیشتر در مصارف صنعتی و مقیاسهای بزرگ، مانند خنککاری ژنراتورها در نیروگاهها استفاده میشود.
ایمنی؛ دغدغه اصلی
ژیانی با تاکید بر خطرات گاز هیدروژن تصریح کرد: هیدروژن گاز فوقالعاده خطرناکی است. اگر نکات ایمنی در کپسولهای نگهداری، محیط، رگلاتورها و خطوط انتقال رعایت نشود، با خطرات جدی مواجه هستیم. در روش سنتی، شما گاز هیدروژن را با فشار 100 تا 200 بار نگهداری میکنید، در حالی که مصرف شما ممکن است در حد چند میلیلیتر بر دقیقه و در فشار پایین باشد. این اختلاف فشار قابلیت انفجار دارد، کما اینکه متاسفانه در سالهای گذشته شاهد حوادثی در دانشگاه تهران بودهایم.
وی افزود: خوشبختانه اکنون بسیاری از دانشگاهها به سمت حذف کپسولهای پرخطر هیدروژن رفتهاند. هرچند کاربران و دانشجویان باید آموزشهای لازم و استانداردها را ببینند، اما چون معمولاً این مسئله به خوبی پوشش داده نمیشود، بهترین راه حذف اصل خطر با استفاده از ژنراتور هیدروژن است.
جامعه هدف و مشتریان
ژیانی در خصوص خریداران این محصولات گفت: تمام شرکتهای داروسازی، دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی، آزمایشگاههای کنترل کیفیت صنایع و پتروشیمیها جامعه هدف ما هستند. تقریباً هر دانشگاهی به 5 تا 10 سیستم از این دستگاهها نیاز دارد.
حمایتهای معاونت علمی و سطح فناوری
وی در مورد سطح فناوری و قیمت محصولات توضیح داد: محصولات ما شامل انواع آلکالاین، غشای تبادل آنیونی و PEM، به عنوان سطح یک فناوری تشخیص داده شدهاند و خریداران میتوانند از یارانه 45 درصدی معاونت علمی و نمایشگاه ایران ساخت بهرهمند شوند. قیمت دستگاهها بسته به ظرفیت، فشار و فناوری بهکاررفته، بین 300 تا 450 میلیون تومان است.
چالشها و مشکلات شرکتهای دانشبنیان
مدیرعامل شرکت دانش نوین هیدروژن آسیا در پایان به مشکلات پیش روی شرکت اشاره کرد و گفت: مشکلات عمده ما مسائل روتین مانند بیمه و مالیات است. با وجود حمایتهای خوب، هنوز فرآیندها روی روال مناسبی نیفتاده است. یکی از دغدغههای ما پیامکهای مربوط به بیمه و مالیات است که اگرچه در نهایت حل میشوند، اما وقت زیادی از ما میگیرند. ما مجبوریم یک نیرو را صرفاً برای پیگیری امور اداری، توجیه کارشناسان و جابجایی مدارک اختصاص دهیم، در حالی که انتظار میرود برای شرکتهای دانشبنیان تسهیلات بیشتری در این زمینهها وجود داشته باشد.
پیشنهاد استقرار نمایندگان تامالاختیار بیمه و مالیات در پارکهای فناوری
ژیانی در ادامه به راهکارهای پیشنهادی برای تسهیل امور شرکتهای دانشبنیان پرداخت و گفت: شرکتهای نوپا باید با مدارا طی کنند تا مراحل اولیه را بگذرانند و به وضعیتی برسند که بتوانند نیروی مجزایی برای پیگیری امور اداری اختصاص دهند. در حال حاضر ما با وجود داشتن مجوز فناوری از شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان و نامههای معاونت علمی، باز هم با گیرهای اداری مواجه میشویم. این مشکلات اگرچه حل میشوند، اما بسیار زمانبر هستند.
وی پیشنهاد داد: به نظر من باید در شهرکهای علمی و تحقیقاتی، نمایندگان دائم و تامالاختیار از سازمان تامین اجتماعی و اداره مالیات مستقر شوند. این افراد باید "اتوریته" لازم را داشته باشند تا همانجا مسائل را حل و فصل کنند، نه اینکه پروندهها را به هیئتهای حل اختلاف ارجاع دهند. معتقدم 80 درصد مشکلات شرکتهای دانشبنیان با حضور یک نماینده تامالاختیار در داخل شهرک حل میشود. ما اکنون در پارک شیخ بهایی شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر هستیم و نیازمند چنین تسهیلاتی هستیم.
لزوم چابکسازی در اعطای تسهیلات و اعتبارات
مدیرعامل شرکت دانش نوین هیدروژن آسیا در بخش دیگری از سخنان خود به فرآیندهای پیچیده دریافت تسهیلات اشاره کرد و افزود: در زمینه حمایتهای مالی، فرآیندهای اداری بسیار پیچیده است. پیشنهاد من این است که برای شرکتهایی که دانشبنیان بودنشان محرز شده، یک خط اعتباری مشخص در نظر بگیرند. مثلاً شرکتها از قبل تضامین لازم مانند چک یا سفته را تا سقف مشخصی (مثلاً 500 میلیون یا یک میلیارد تومان) ارائه دهند تا در لحظه نیاز، بدون فوت وقت بتوانند از اعتبار خود استفاده کنند.
وی با انتقاد از بروکراسی موجود در صندوقها و بانکها گفت: الان برای هر بار دریافت تسهیلات باید کلی فرم و کاربرگ پر شود که این فرآیند بسیار زمانبر است. ما یکی دو دوره تسهیلات گرفتیم اما به دلیل همین پیچیدگیها پشیمان شدیم و دیگر دنبال این تیپ حمایتها نرفتیم. اگر ما بتوانیم در زمان خریدهای فوری، ظرف یک یا دو روز تامین اعتبار کنیم، میتوانیم از گرانتر خریدن مواد اولیه جلوگیری کرده و چابکتر عمل کنیم. این اعتبار میتواند برای طراحی صنعتی یا خرید مواد اولیه استفاده شود و شرکت هم متعهد به بازپرداخت آن در زمان مشخص باشد.
صادرات؛ تنها راه بقای بلندمدت شرکتهای دانشبنیان
ژیانی با تاکید بر اهمیت حیاتی صادرات برای ادامه حیات شرکتها اظهار داشت: امیدوارم مسیر صادرات برای شرکتها هموارتر شود. ما تاکنون صادرات نداشتهایم، هرچند چندین بار با کارگزاران مختلف تفاهمنامه امضا کرده و کاتالوگهای انگلیسی و مستندات را آماده کردهایم، اما هنوز موفق به صادرات نشدهایم.
وی افزود: ژنراتورهای تولیدی ما حداقل در منطقه خاورمیانه و غرب آسیا قابلیت صادرات دارند. کیفیت محصولات ما از نمونههای چینی بسیار بهتر است و ضمانتهای بیشتری ارائه میدهیم.
این فعال حوزه دانشبنیان با اشاره به اشباع بازار داخلی گفت: نمایشگاه ایران ساخت حدود 12 تا 13 سال است که برگزار میشود و ظرفیت بازار داخلی محدود است. وقتی ظرفیت داخلی اشباع شود، حتی با تولید مدلهای جدید، خریداران قبلی تا سالها از دستگاههای قدیمی خود استفاده میکنند. بنابراین ما باید 80 درصد توان خود را روی بازارهای صادراتی و ایجاد نمایشگاهها و فروشگاههای دائمی در خارج از کشور متمرکز کنیم و تنها 20 درصد به بازار داخل فکر کنیم.
ژیانی در پایان هشدار داد: اگر شرکتهای دانشبنیان نتوانند وارد بازارهای صادراتی شوند، دیر یا زود با مشکل مواجه شده و فتیله فعالیت آنها پایین کشیده خواهد شد، مگر در مورد کالاهای کاملاً جدیدی که تازه تولید شدهاند.
انتهای پیام/