شناسهٔ خبر: 76292794 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

فوت بیش از ۱۲ هزار نفر از ابتدای سال تاکنون در تصادفات رانندگی

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا گفت: بر اساس آمار رسمی پزشکی قانونی، در هفت‌ماهه نخست امسال حدود ۳ تا ۴ درصد افزایش جان‌باختگان ثبت شده و در مجموع بیش از ۱۲ هزار نفر از هموطنانمان جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار جامعه دفاع‌پرس، سردار «حسن مؤمنی» جانشین رئیس پلیس راهور فراجا امروز (دوشنبه) در رویداد تبادل فناوری در حوزه کارآفرینی و مدیریت ترافیک در عصر هوشمندی بر ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین برای کاهش تصادفات جاده‌ای و حفظ جان هموطنان تأکید کرد.

سردار مؤمنی: بهره‌گیری از فناوری‌های نوین راهکار اصلی کاهش تصادفات و حفظ جان هموطنان است

سردار مومنی با بیان اینکه سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر مصدوم می‌شوند، گفت: ۱۰ تا ۱۵ درصد این مصدومان دچار معلولیت می‌شوند که این مسئله برای خانواده‌ها بسیار سخت و تلخ است.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا افزود: بیش از ۳۰ دستگاه مختلف در حوزه تصادفات نقش دارند و تنها با ایجاد هم‌افزایی کامل میان این دستگاه‌ها و انجام مسئولیت‌ها به‌درستی، می‌توان به کاهش محسوس تصادفات امیدوار بود.

وی با اشاره به اینکه پلیس راهور از پیشروان استفاده از فناوری‌های نوین و هوشمندسازی است، اما اقدامات انجام‌شده هنوز کافی نیست، تأکید کرد: ما بین استفاده از روش‌های سنتی و نوین انتخابی نداریم و باید حتماً از توان و تخصص شرکت‌های دانش‌بنیان بهره‌مند شویم.

سردار مومنی خاطره‌ای از یک حادثه تصادف تلخ در سال ۱۴۰۳ در محور سمنان را بازگو کرد که در آن ۹ نفر از یک خانواده جان خود را از دست دادند و تنها کودک سه‌ساله‌ای زنده ماند، گفت: علت اصلی تصادف خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده است و که اگر خودرو مجهز به سیستم تشخیص خواب‌آلودگی بود، این حادثه قابل پیشگیری می‌بود.

جانشین رئیس پلیس راهور با اشاره به روند کاهش آمار تصادفات از سال ۱۳۸۵ تا کنون، متذکر شد: با وجود افزایش چشمگیر تعداد وسایل نقلیه و ترددها، توانسته‌ایم تعداد کشته‌ها را به نصف کاهش دهیم، اما هنوز راه زیادی باقی است و جان هر یک نفر برای ما بسیار ارزشمند است. 

سردار مؤمنی با طرح این پرسش که «آیا باید عملکرد خودمان را هم به چالش بکشیم؟» گفت: واقعیت این است که با وجود رشد شدید مؤلفه‌های ترافیکی، توانسته‌ایم تصادفات را تا حدی کنترل کنیم. حدود ۲۰ سال پیش، تعداد وسایل نقلیه کشور نسبت به آن زمان ۵۷۷ درصد رشد داشته، تعداد دارندگان گواهینامه ۲۱۸ درصد افزایش یافته و جمعیت نیز حدود ۳۲ درصد رشد کرده است. همچنین حجم تردد وسایل نقلیه به بیش از ۶۲۱ درصد رسیده که اغلب با روش‌های سنتی مدیریت می‌شد.

وی افزود: با وجود این رشد چشمگیر، امروز با همین میزان جان‌باختگان مواجه هستیم؛ هرچند حتی جان‌باختن یک نفر هم زیاد است، چرا که جان انسان بالاترین ارزش را دارد،اما همین کنترل نسبی را می‌توان یک موفقیت دانست؛ موفقیتی که بخش عمده آن حاصل استفاده از روش‌های نوین، فناوری‌های جدید و هوشمندسازی بوده است. اگر دوربین‌های ثبت تخلف و سامانه‌های کنترلی در سال‌های گذشته راه‌اندازی نمی‌شد، قطعاً امروز شرایط به‌مراتب بدتر بود.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با اشاره به افزایش دوباره تصادفات در سال جاری گفت: متأسفانه در سال ۱۴۰۳ پس از چند سال کاهش، دوباره شاهد رشد تصادفات هستیم. بر اساس آمار رسمی پزشکی قانونی، در هفت‌ماهه نخست امسال حدود ۳ تا ۴ درصد افزایش جان‌باختگان ثبت شده و در مجموع بیش از ۱۲ هزار نفر از هموطنانمان جان خود را در تصادفات از دست داده‌اند.

وی ادامه داد: نکته نگران‌کننده این است که این افزایش بیشتر در حوزه درون‌شهری رخ داده؛ به‌طوری‌که تصادفات درون‌شهری حدود ۱۰ درصد رشد داشته، در حالی که افزایش تصادفات برون‌شهری تنها حدود یک‌ونیم درصد بوده است. این روند در سال‌های گذشته سابقه نداشته است.

سردار مؤمنی با اشاره به سهم بالای تهران تأکید کرد: سهم تهران از کل تصادفات درون‌شهری کشور حدود ۱۷ درصد است، اما در هفت‌ماهه امسال، ۶۰ درصد از افزایش تصادفات درون‌شهری کشور مربوط به تهران بوده است؛ یعنی از ۲۷۴ افزایش جان‌باخته در شهرها، بیش از ۶۰ درصد آن به تهران اختصاص دارد. این موضوع نیازمند توجه ویژه شهرداری تهران و استفاده هدفمند از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پایتخت است.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین قربانیان تصادفات درون‌شهری، کاربران آسیب‌پذیر یعنی موتورسواران و عابران پیاده هستند. لازم است با تمرکز ویژه بر حوزه موتورسیکلت، از فناوری‌های نوین در عصر هوشمندسازی برای کنترل، نظارت و کاهش آسیب‌پذیری این گروه استفاده کنیم.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا همچنین گفت: هزینه تصادفات برای کشور بسیار سنگین است؛ برآورد‌ها نشان می‌دهد حدود ۱۹ درصد بودجه کشور به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم صرف تبعات تصادفات می‌شود، در حالی که هزینه پیشگیری و استفاده از فناوری‌های نوین در مقایسه با این خسارت‌ها بسیار ناچیز است.

سردار مؤمنی با اشاره به بار سنگین اقتصادی تصادفات گفت: در مجموع، ۷ تا ۸ درصد تولید ناخالص ملی کشور صرف هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم ناشی از تصادفات می‌شود. این رقم بسیار قابل تأمل است؛ به‌گونه‌ای که هر میزان رشد اقتصادی و هر اقدامی برای توسعه انجام می‌شود، عملاً تحت‌الشعاع خسارات ناشی از تصادفات قرار می‌گیرد.

وی افزود: در حالی که کشور سیاست جوانی جمعیت را دنبال می‌کند، متأسفانه بیشترین قربانیان تصادفات از میان جوانان و نیرو‌های مولد جامعه هستند. حدود ۲۰ درصد جان‌باختگان تصادفات در بازه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال قرار دارند و بیش از ۶۰ درصد جان‌باختگان را افراد در سن کار تشکیل می‌دهند. این موضوع خسارات جبران‌ناپذیری را از نظر انسانی، اقتصادی و اجتماعی به کشور وارد می‌کند.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا تأکید کرد: در حوزه کاهش تصادفات، اختیار انتخاب نداریم و ناگزیر باید به سمت استفاده از فناوری‌های نوین حرکت کنیم. در عصر هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و فناوری‌های نوظهور، نمی‌توان با ابزار‌ها و روش‌های سال‌های گذشته مسائل امروز را حل کرد. سرعت رشد فناوری بسیار بالاست و اگر از این ظرفیت‌ها به‌درستی استفاده نکنیم، از روند تحولات عقب خواهیم ماند.

وی تصریح کرد: معضل تصادفات تنها به جان‌باختگان و مجروحان محدود نمی‌شود، بلکه تبعات روانی، جسمی، اتلاف منابع، آلودگی و کاهش کیفیت زندگی را نیز به دنبال دارد؛ در حالی که برای بسیاری از این مشکلات، راه‌حل‌های فناورانه وجود دارد.

سردار مؤمنی با اشاره به تجربه موفق هوشمندسازی در سایر حوزه‌ها گفت: همان‌گونه که در نظام بانکی، نوبت‌دهی اینترنتی و خدمات غیرحضوری باعث کاهش مراجعات و اتلاف وقت مردم شده، در حوزه ترافیک و خدمات راهور نیز باید مراجعات حضوری به حداقل برسد و فرآیند‌ها به سامانه‌های هوشمند واگذار شود. امروز این امکان وجود دارد که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، بسیاری از امور از جمله احراز اصالت و بررسی‌ها بدون حضور فیزیکی انجام شود.

وی ادامه داد: در حوزه ثبت و رسیدگی به تخلفات رانندگی مبتنی بر دوربین‌ها پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم، اما از نگاه ما همچنان ظرفیت‌های استفاده‌نشده فراوانی وجود دارد و اقدامات انجام‌نشده بیش از اقدامات انجام‌شده است.

جانشین رئیس پلیس راهور فراجا با تأکید بر ضرورت همکاری مستمر با شرکت‌های فناور اضافه کرد: هدف از این سخنان صرفاً ارائه گزارش نبود، بلکه اعلام عزم جدی پلیس راهور برای همکاری تنگاتنگ با شرکت‌های دانش‌بنیان است. بدون تردید در این مسیر با موانعی روبه‌رو خواهیم شد، اما با هم‌افزایی و اراده مشترک می‌توان این موانع را برطرف کرد.

وی خاطرنشان کرد: پلیس و راهور بیشترین ارتباط را با مردم دارند و هر شهروند از بدو تولد تا پایان زندگی، یک کاربر ترافیکی محسوب می‌شود. از این رو، هر اقدامی که در جهت هوشمندسازی و ارتقای ایمنی ترافیک انجام شود، مستقیماً به بهبود زندگی همه مردم کشور منجر خواهد شد.

سردار مؤمنی با استناد به نتایج یک مطالعه علمی دانشگاهی درباره هزینه‌های واقعی تصادفات گفت: بر اساس یک پژوهش دقیق که توسط یکی از دانشگاه‌های معتبر کشور انجام شده، هزینه هر تصادف خسارتی به‌طور متوسط حدود ۲۴۰ میلیون تومان برآورد شده است. همچنین هزینه هر مصدوم ناشی از تصادفات حدود ۸۴۰ میلیون تومان و هزینه هر جان‌باخته حدود ۲۲ میلیارد تومان محاسبه شده است.

انتهای پیام/ 241