جهان صنعت نیوز، در یازدهمین مرحله فروش محصولات ایران خودرو، متقاضیان عادی، مشمولان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و همچنین متقاضیان طرح جایگزینی خودروهای فرسوده امکان ثبت درخواست خرید خواهند داشت. البته در این دوره ثبتنام نیازی به مسدودسازی حساب بانکی متقاضیان نیست.
مهلت ثبت درخواست در سامانه خرید به نشانی ikcosales.ir برای تمامی گروهها از ساعت ۱۴ روز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴ آغاز شده و تا پایان ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ ادامه خواهد داشت.

توجه: متقاضیان میتوانند جزئیات کلاس و قیمت محصولات جدول فوق را از طریق سایت فروش اینترنتی شرکت ایرانخودروبه نشانیEsale.ikco.ir مشاهده نمایند.
نکته۱: در صورت ضرورت تغییر استانداردهای اجباری و زیست محیطی، خودرو پس از دریافت مابهالتفاوت قیمت تجهیزات تغییر یافته ،با استانداردهای جدید تحویل مشتری میشود. با توجه به رعایت الزامات و استانداردهای ابلاغی سال ۱۴۰۴ تغییرات در محصولات تولیدی لحاظ خواهد شد.
نکته۲: هزینه های قانونی قابل پرداخت از سوی مشتری از جمله حق بیمه شخص ثالث، مالیات و سایر موارد مترتب برقراردادهای فروش ،بر اساس نرخها و قوانین زمان ثبت نام محاسبه می شود و در صورت تغییر مبالغ تا زمان تحویل خودرو، پرداخت مابهالتفاوت کلیهیموارد مذکور به عهده خریدار خواهد بود که با توجه به رعایت الزامات و استانداردهای ابلاغی سال ۱۴۰۴ و ۱۴۰۵ احتمال ارتقاء محصولات وجود دارد .
نکته۳: متقاضیان میبایست نسبت به تعیین نوع فروش در مراحل ثبت نام در سامانهIKCOSALES.IR اقدام نمایند.
نکته۴: موعد تحویل در روش فروش فوری ۳۰ روز پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد با شرکت ایرانخودرو و در روش پیشفروش متناسب با نوع محصول انتخابی و اولویت کسب شده متقاضی در اولویتبندی، حداقل ۴ ماه پس از واریز وجه و انعقاد قرارداد است. در روشفروش فوری باید کل وجه خودرو در زمان فراخوان و به قیمت روز واریز شود اما در روش پیشفروش، حداکثر ۵۰ درصد قیم تکارخانه فعلی در زمان ثبتنام دریافت و الباقی در موعد تحویل بر اساس قیمت روز شرکت محاسبه و دریافت میشود که مصوبه ۴۷۳ و۵۶۳ و ۷۴۰ شورای رقابت نیز در آن رعایت خواهد شد.
نکته۵: متقاضی پس از طی فرآیند اولویتبندی، در هنگام عقد قرارداد با شرکت ایرانخودرو نسبت به انتخاب رنگ مورد نظر اقدام خواهد نمود.
“با توجه به فروش ۱۲ محصول ایران خودرو بد نیست اختلاف قیمت این خودروها را از کارخانه تا بازار بررسی کنیم . “
بررسی قیمتها نشان میدهد فاصله بهای خودروهای عرضهشده در کارخانه با نرخهای بازار، بسته به مدل، از حدود ۲۰۰ میلیون تومان تا بیش از ۷۷۰ میلیون تومان متغیر است؛ شکافی که عملاً بازار را به نفع واسطهها و به زیان مصرفکننده واقعی شکل داده است.
در حالی که هدف رسمی طرحهای فروش خودروساز، تسهیل دسترسی مصرفکنندگان به خودرو با قیمت مصوب عنوان میشود، اما اختلاف شدید قیمتی باعث شده این طرحها بیش از آنکه پاسخگوی تقاضای واقعی باشند، به مسیر توزیع رانت تبدیل شوند. برندهشدن در طرح فروش، برای بسیاری از متقاضیان نه به معنای رفع نیاز مصرفی، بلکه فرصتی برای کسب سود چندصد میلیونی در کوتاهترین زمان ممکن است.
همین مسئله، حجم تقاضای غیرمصرفی را بهشدت افزایش داده و موجب میشود شانس دسترسی مصرفکنندگان واقعی به خودرو کاهش یابد؛ موضوعی که فلسفه اصلی فروشهای فوقالعاده و پیشفروش را زیر سؤال میبرد.
منبع: تسنیم
∎